Hedonic consumption is a concept suggesting that consumers develop shopping habits depending on the pleasure they receive. As a consequence of a consumer's ability to bond with a brand, sensory feelings, such as pleasure, joy, and happiness which he/she experiences when purchasing that brand, cause hedonic consumption. This study investigated the effect of university students’ hedonic consumption behaviors on their brand loyalty with a focus on the consumers of a well-known ready-to-wear brand. To that end, a well-known ready-to-wear brand’s consumers studying at universities in Turkey were chosen as the main body of the study. The study was conducted by applying a survey on online platforms to 421 university students. The survey data were collected using convenience sampling. The data were analyzed using reliability analysis, normality test, factor analysis, correlation, and simple regression analysis. According to the regression analysis result, hedonic consumption behavior had a significant effect on brand loyalty. According to the application results, it can be stated that university students in Turkey exhibit lower levels of hedonic consumption behaviors than brand loyalty in the ready-to-wear sector. Based on the results, the study made a general evaluation and proposed recommendations.
Hedonism, Hedonic Consumption, Brand Loyalty, Consumer Behavior
Hedonik tüketim, tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını, alışveriş alışkanlıklarını aldıkları hazza bağlı olarak yönlendiren bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Bir marka ile arasında bağ kurabilmiş bir müşterinin o markayı satın alırken yaşadığı haz, mutluluk gibi duyusal hisleri hedonik tüketime sebep olmaktadır. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin hedonik tüketim davranışlarının marka bağlılığı üzerine etkisi incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye'deki üniversitelerde öğrenim görmekte olan X marka hazır giyim kullanıcıları hedef alınmış ve 421 üniversite öğrencisine online platformlar üzerinden anket uygulanmıştır. Anket verileri kolayda örnekleme yöntemine göre toplanmıştır. Araştırma verileri; güvenirlik analizi, normallik testi, faktör analizi, korelasyon ve basit regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda hedonik tüketim davranışının marka bağlılığı üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırma bulgularıyla ilgili genel bir değerlendirme yapılarak öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 18 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.