The aim of this study is to evaluate the service of “Gümüşhane University Student Automation Information System (OBS) for the students. During the evaluation process, possible relationships between the factors affecting the “System Satisfaction” perceived by university students were investigated. In this context, a “System Satisfaction” model based on “Usability Analysis of Web Based Automation System” scale is proposed. At the end of the study, the real causality of the relationships affecting the “System Satisfaction” of the students are tested and interpreted. In this context, data was collected from Gümüşhane University students by using survey method. The sample size was determined by taking the easily sampling method into consideration. As a result, 401 questionnaires were entered into the system and a sample was created. Collected data; Factor analysis was tested by descriptive statistical analysis. In addition, the real causality of the models was evaluated by testing alternative models with “Structural Equation Modelling”, comparing model fit indices and testing hypotheses. As a result of the analysis of the proposed model, it has been determined that the learning ability of the system, the design of the system and the controllability feature of the system are significantly effective on the satisfaction of the users.
E-Government Applications Automated Information System Structural Equation Modeling (SEM)
Bu çalışmanın amacı “Gümüşhane Üniversitesi Öğrenci Otomasyon Bilgi Sisteminin (OBS)” vermiş olduğu hizmeti öğrenci açısından değerlendirmektir. Değerlendirme sürecinde üniversite öğrencilerinin algıladığı “Sistem Memnuniyetini” etkileyen faktörler arasında olası ilişkiler araştırılmıştır. Bu bağlamda “Web tabanlı otomasyon sisteminin kullanılabilirlik analizi” ölçeğine dayalı bir “Sistem Memnuniyet” modeli önerilmiştir. Çalışmanın sonucunda gerçek nedenselliği, yani öğrencinin “Sistem Memnuniyetini” etkileyen ilişkiler sınanmış ve yorumlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda ölçüm yapmak için anket yöntemi ile Gümüşhane Üniversite öğrencilerinden veri toplanmıştır. Örneklem büyüklüğü kolayda örnekleme yöntemi dikkate alınarak belirlenmiştir. Çalışmada toplam 401 anket sisteme girilerek örneklem seti oluşturulmuştur. Toplanan veriler; SPSS Statistics 22.0 programına girilerek faktör analizi, tanımsal istatistiksel analizlerle test edilmiştir. Ayrıca Amos paket programında “Yapısal Eşitlik Modellemesi “ ile alternatif modeller sınanarak, model uyum indekslerin karşılaştırılması ve hipotezlerin sınanması ile modellerin gerçek nedenselliği değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 18 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.