Tarım sektörü, sosyal ve ekonomik etkileri bakımından stratejik öneme sahiptir. İklim krizi, artan nüfus, kuraklık gibi faktörlerin gelecekte bu önemi daha da artırması beklenmektedir. Bir tarım ülkesi olarak Türkiye de zengin tarım ürünleri çeşitliliği ile birçok ülkeye ihracat gerçekleştirmektedir. Bu çalışmanın temel amacı Türkiye'nin küresel taze ve kuru kayısı pazarındaki rekabet üstünlüğünü analiz etmektir. Bu kapsamda Uluslararası Ticaret Merkezi Trademap veri tabanından elde edilen, 2001-2020 dönemini kapsayan 6 haneli HS kodları bazındaki veriler, Balassa’nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (RCA) endeksi ve Vollrath’ın Nispi İhracat Avantajı Endeksi (RXA), Nispi Ticaret Avantajı Endeksi (RTA) ve Açıklanmış Rekabetçilik Endeksi (RC) ile analiz edilmiştir. 2001-2020 döneminde her iki ürün için de Türkiye’nin uluslararası rekabet gücünün son derece yüksek olduğu; kuru kayısı ürününde rekabet gücünün taze kayısıya kıyasla daha yüksek olduğu, ilgili dönemde taze kayısı ürününde rekabet gücü son yıllarda artarken kuru kayısı ürününde ise düşüş eğiliminde olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.