İngiliz Dili Ve Edebiyatı Öğrencilerinin Mesleki İlgi Ve Uyumlarının Belirlenmesi: Bir Ölçek Geliştirilmesi
Yıl 2024,
, 130 - 146, 30.04.2024
Serap Atasever Belli
,
Fatih Yıldırım
,
Incı Yılmazlı Trout
,
Oğuzhan Ekinci
Öz
Üst stratejik belgeler incelendiğinde, ülkemizin yabancı dil öğrenimine yönelik büyüme hedefleri açıkça gözükmektedir. Buna karşın uzun yıllardır gösterilen çabalara rağmen yapılan araştırmalar göstermektedir ki yabancı dil öğrenimi istenilen düzeye gelememiştir. Ülkemizi bu başarıya götürecek en önemli unsurların başında bu iş ile uğraşan insan kaynaklarının geldiği aşikâr olan bir diğer konudur. Özellikle meslek olarak bu işi seçmeyi planlayan ve kariyer planlarını yabancı dil öğrenimine yoğunlaştırmış insanların bu aşamaya gelirken yaşadıkları süreçleri, yaşadıkları sorunları, aldıkları eğitimin kalitesini, mesleklerine karşı motivasyonlarını ve ilgilerini ortaya koymak oldukça önemlidir. Dolayısıyla bu çalışma ile söz konusu unsurların tespit edilmesi ve sorunların ortaya çıkarılarak önermelerde bulunulması amaçlanmıştır. Bu ana amaca ulaşmak için derslerin başarı kriterlerini ve ders içeriğinden memnuniyeti ortaya koyan ifadelerle, eğitimi bırakma eğilimi ve diğerlerine kıyasla tahmini öğrenci performansı gibi değişkenleri ve bunun yanı sıra İngiliz Dili ve Edebiyatı öğrencilerinin içsel ve dışsal öğretmen olma isteğine ait nedenleri ölçmek için uluslararası literatürün teorik bilgisi ışığında bir ölçek geliştirilmiştir. Bu bağlamda ölçek için aynı şehirde bulunan iki ayrı üniversitede İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde eğitim gören yaklaşık 208 öğrenciden veri toplanmıştır. Verilere açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmış ölçeğin yapısal geçerlilik ve güvenirliği sağlanmıştır. Ortalamalar verilerek sonuçlar tartışılmıştır.
Destekleyen Kurum
ERZURUM TEKNİK ÜNİVERSİTESİ BAP KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Kaynakça
- Altan M. Z. & Tekin Ş. (2017). Küreselleşme, reform, yenilik, değişim ve eğitim: Neresindeyiz? Ne yapıyoruz?. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(13), 35-47. https://doi.org/10.16989/TIDSAD.1332
- Anthoney, S. F. & Armstrong, P. I. (2010). Individuals and environments: Linking ability and skill ratings with interests. Journal of Counseling Psychology, 57, 3651. https://doi.org/10.1037/a0018067
- Armstrong, P. I. & Rounds, J. (2010). Integrating individual differences in career assessment: The atlas model of individual differences and the strong ring. The Career Development Quarterly, 59, 143153. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2010.tb00058.x
- Armstrong, P. I., Day, S. X., McVay, J. P. & Rounds, J. (2008). Holland's RIASEC model as an integrative framework for individual differences. Journal of Counseling Psychology, 55, 118. https://doi.org/10.1037/0022-0167.55.1.1
- Assouline, M. & Meir, E. I. (1987). Meta-analysis of the relationship between congruence and well-being measures. Journal of Vocational Behavior, 31(3), 319-332. https://doi.org/10.1016/0001-8791(87)90046-7
- Atav, E. & Altunoğlu, B. D. (2013). Meslek ve alan seçiminde motivasyon ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 58-70. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-167.html
- Barinaga, M. (1994). Surprises across the cultural divine. Science, 263, 14681472. https://doi.org/10.1057/9780333981085_1
- Bayır, M. & Yeşil, R. (2019). Yabancı dil öğrenme zorlukları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(2), 1573. https://doi.org/10.33206/mjss.530574
- Büyüköztürk, Ş. (2014). Deneysel desenler: Öntest-sontest, kontrol grubu, desen ve veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
- Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayıncılık.
- Can, E. & Can, C.I. (2014). Türkiye’de ikinci yabancı dil öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 43-63. https://www.researchgate.net/publication /329687412_Turkiye'de_Ikinci_Yabanci_Dil_Ogretiminde_Karsilasilan_Sorunlar_Problems_Encountered_in_Second_Foreign_Language_Teaching_In_Turkey adresinden ulaşılmıştır.
- Çapık, C. (2014). Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 196-205. https://www.researchgate.net/publication/279526642_Gecerlik_ve_guvenirlik_calismalarinda_dogrulayici_faktor_analizinin_kullanimi adresinden ulaşılmıştır.
- Ditton, J. (2000). Crime and the city: Public attitudes towards open-street CCTV in Glasgow. The British Journal of Criminology, 40(4), 692–709. Retrieved from https://popcenter.asu.edu/sites/default/files/61-ditton-crime_and_the_city_public_ attitudes_ towards_open-.pdf
- Gökdemir, C. V. (2005). Üniversitelerimizde verilen yabancı dil öğretimindeki başarı durumumuz. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 251-264. https://socialsciences-ataunipress.org/EN/september-2005-0030
- Grouzet, F. M. E., Kasser, T., Ahuvia, A., Dols, J. M. F., Kim, Y., Lau, S., Ryan, R. M., Saunders, S., Schmuck, P. & Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 800816. 10.1037/0022-3514.89.5.800
- Heublein, U., Hutzsch, C., Schreiber, J., Sommer, D. & Besuch, G. (2010). Ursachen des studienabbruchs in bachelor- und in herkömmlichen studiengängen. HIS HochschulInformations System GmbH.
- Holland, J. L. (1960). The relation of the vocational preference inventory to the sixteen personality factor questionnaire. Journal of Applied Psychology, 44(4), 291-296. https://doi.org/10.1037/h0049367
- Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments (3rd ed.). Psychological Assessment Resources.
- Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53 – 60. Retrieved from https://academic-publishing.org/index.php/ejbrm/article/view/1224/1187
- Jöreskog, K. G. & Sörbom, D. (1996). LISREL 8 user’sreferenceguide. Scientific Software.
- Karadeniz, E. Koşan, L., Geçgin, E. & Beyazgül, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: Kafkas Üniversitesi Sarıkamış kampüsünde bir araştırma. Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 17(2), 325-345. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.585285
- Kocaman, A. (2014). Yabancı dil öğretiminde yöntem ve ötesi. İçinde A. Sarıçoban & H. Oz (Eds.), Türkiye‘de yabancı dil eğitiminde eğilim ne olmalı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi anabilim dalı 1. yabancı dil eğitimi çalıştayı bildirileri (ss. 29-32). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Mayr, J. (1998). Motive für die studien-und berufswahl. fragebögen zur erkundung des lehrens und lernens an der pädagogischen akademie. Eine materialsammlung. Pädagogische Akademie der Diözese Linz.
- Meydan, C. H. & Şeşen, H. (2011). Yapısal eşitlik modellemesi Amos uygulamaları. Detay Yayıncılık.
- Morgan, G. A., Nancy, L. L., Gene, W. G. & Karen C. B. (2004). SPSS for introductory statistics: Use and interpretation. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Nagy, G. (2006). Berufliche interessen, kognitive und fachgebundene kompetenzen: Ihre Bedeutung für die Studienfachwahl und die Bewährung im Studium [Unveröffentlichte dissertation]. Freie Universität Berlin.
- Päßler, K. (2011). Die Bedeutung beruflicher Interessen und kognitiver Fähigkeiten für die Studien- und Berufswahl. Fakultät Wirtschafts und Sozialwissenschaften der Universität hohenheim. [Dissertation, Universitat Hohenheim] http://opus.uni-hohenheim.de/volltexte/2012/699/
- Peker, B. G. (2014). Materyal değerlendirmede prensip ve kriterler. İçinde A. Sarıçoban & H. Oz (Eds.), Türkiye‘de yabancı dil eğitiminde eğilim ne olmalı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngiliz Dili Eğitimi anabilim dalı 1. yabancı dil eğitimi çalıştayı bildirileri (ss. 59-72). Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Preston, A. E. (1994). Why have all the women gone? A study of exit of women from the science and engineering professions. The American Economic Review, 84, 14461462. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/2117783.
- Preston, A. E. (2004). Leaving science. Occupational exit from scientific careers. Russell Sage Foundation.
- Ackerman, P. L. & Heggestad, E. D. (1997). Intelligence, personality, and interests: Evidence for overlapping traits. Psychological Bulletin, 121, 219245. https://doi.org/10.1037/0033-2909.121.2.219
- Putz, D. (2011). Erfassung beruflicher Interessen für die Studien und Karriereberatung Ansätze zur Verbesserung der Kriteriumsvalidität der Interessenkongruenz. [Unpublished doctoral dissertation]. Aachen University. https://publications.rwth-aachen.de/record/63972/files/3550.pdf
- Reardon, R. C., Bullock, E. E. & Meyer, K. E. (2007). A Holland perspective on the U.S. workforce from 1960 to 2000. The Career Development Quarterly, 55, 262274. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2007.tb00082.x
- Saydı, T. N. (2007). Yabancı dil öğrenmede başarı şifreleri: Öğrenme stratejileri. Bilişim Yayınevi.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness of fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74. https://www.dgps.de/fachgruppen/methoden/mpr-online/
- Schmitt, N., Oswald, F. L., Friede, A., Imus, A. & Merritt, S. (2008). Perceived fit with an academic environment: Attitudinal and behavioral outcomes. Journal of Vocational Behavior, 72(3), 317‐335. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2007.10.007
- Sunel, H. (1989). Yabancı dil öğretiminde metot sorunu. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 137-143. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/shw_artcl-1472.html
Surveysystem (2023, April 5). https://www.surveysystem.com/sscalc.htm
- Şahin K. (2018). Türkiye’de yabancı dil öğretimi, sorunlar ve çözüm yolları. İçinde H. Demir (Eds.) Eğitimin Yeni Dinamikleri X. Ulusal Öğretmenim Sempozyumu Bildirileri (ss. 58-64). Öncü Eğitimciler. 15.02.2022 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/330634106 adresinden ulaşılmıştır.
- Tracey, T. J. G. & Rounds, J. (1999). Inference and attribution errors in test interpretation. In R. K. Goodyear & J. W. Lichtenberg (Eds.), Scientist-practitioner perspectives on test interpretation (pp. 113-131). Allyn & Bacon.
- Tranberg, M., Slane, S. & Ekeberg, S. E. (1993). The relation between interest congruence and satisfaction: A metaanalysis. Journal of Vocational Behavior, 42(3), 253–264. https://doi.org/10.1006/jvbe.1993.1018
- Tsabari, O., Tziner, A. & Meir, E. I. (2005). Updated meta-analysis on the relationship between congruence and satisfaction. Journal of Career Assessment, 13(2), 216–232. https://doi.org/10.1177/1069072704273165
- Üstünbaş, Ü. (2023). An intended or alternative profession?: ELL undergraduates’ attitudes towards being an English teacher. Kastamonu Eğitim Dergisi, 31(3), 404-412. https://doi.org/10.24106/KEFDERGI-2022-0074
- Westermann, R., Spies, K., Stahl, G. & Hesse, F. W. (1996). Relative effectiveness and validity of mood induction procedures: A meta-analysis. European Journal of Social Psychology, 26(4), 557–580.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/%28SICI%291099-0992%28199607%2926%3A4%3C557%3A%3AAID-EJSP769%3E3.0.CO%3B2-4
- Yükseköğretim Kurulu. (2019). Yükseköğretim Kurulu 2019-2023 stratejik planı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/strateji_dairesi/stratejik-plan/2019_2023_Stratejik_Plan.pdf
- Yüce, A. & Korucuk, N. (2020). Coğrafi işaretli ürünleri satın almaya yönelik tutum ölçeği; Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 3569-3581. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.1059