The
internet with many user-friendly features lets people from different cultures
access and share visual data more easily. Intrigued by this opportunity, an
attempt was made in this study to explore how the concept of “corporate
sustainability” was perceived in the most spoken languages of the world. To
that end, the top 12 languages of the world were identified — Chinese
(Mandarin), English, Spanish, German, French, Turkish, Urdu, Arabic, Bengali,
Portuguese, Russian and Japanese. Then, the term “corporate sustainability” was
translated to each. Next, an image search was performed using each translation
result as a keyword on images.google.com. The first 50 results in each language
were analyzed and categorized into themes. Results showed that perceptions
varied depending on the language and culture. Perceptions highlighted the
environmental aspect in some languages, with images about environmental
management and preservation of the ecosystem, and the social aspect in others,
with visuals of humans and society.
Corporate Sustainability Cultural Differences Visual Perception Image Visual Content Analysis
Birçok kullanıcı dostu
özelliğe sahip olan internet, farklı kültürlerden insanların görsel verilere daha
kolay erişmesini ve paylaşmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada “kurumsal
sürdürülebilirlik” kavramının dünyanın en çok konuşulan dillerinde nasıl
algılandığını keşfetmeye yönelik bir girişimde bulunulmuştur. Bu amaçla,
dünyanın en çok konuşulan 12 dili tespit edilmiştir: Çince, İngilizce,
İspanyolca, Almanca, Fransızca, Türkçe, Urduca, Arapça, Bengalce, Portekizce,
Rusça ve Japonca. Ardından, “kurumsal sürdürülebilirlik” terimi her birine
çevrilmiştir. Daha sonra, her çeviri images.google.com.tr adresinde görsel
aramada kullanılmıştır. Her dildeki ilk 50 sonuç analiz edilmiş ve temalar
halinde sınıflandırılmıştır. Sonuçlar, algıların dile ve kültüre bağlı olarak
değiştiğini göstermiştir. Algılar, bazı dillerde çevre yönetimi ve ekosistemin
korunması ile ilgili görseller üzerinden çevresel yönü; diğerlerinde ise insan
ve toplum görselleri üzerinden sosyal yönü vurgulamıştır.
kurumsal sürdürülebilirlik kültürel farklar görsel algı resim görsel içerik analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232