The number of people married to immigrant groups has increased on the occasion of intensifying international human mobility with the globalization process in Turkey. One of the groups that Turkish men widely married is immigrant Gagauz women who are citizens of Moldova. Gagauz women first came/come to Turkey for business purposes generally with the disintegration of the USSR. Afterwards, some of them are married to Turkish men and integrated into Turkish society. These marriages shed light significantly on ethnic relations, social boundaries, and the extent of social distance between the two communities. In this study, the changes Gagauz women experienced in their daily lives and in their sense of identity by marrying Turkish men are tried to understand and explain. It also examines how women and their husbands approach the issue of raising and identifying children. In this context, in-depth interviews were conducted with 11 Gagauz women who were married to Turkish men in the 1996-2018 year range and lives in İstanbul and İzmir. The research was conducted using the one-to-one interview technique based on semi-structured form, one of the qualitative research methods, 6 of interviews are conducted face-to-face, and 5 of which are conducted online, in December 2020.
As a result of the research, it is observed that the changes in women's daily life first began with the migration to Turkey, gained continuity with marrying Turkish men and new ones have been added to them over time. These changes generally include religious-cultural rituals and ceremonies, eating-drinking-dressing practices, speaking Turkish as well as Gagauz-Russian, etc. It has been pointed out that the main social boundary between the two groups is the "religion" difference. It has been found that this social boundary does not cause problems in the family regarding relations between spouses or the upbringing and identification of children. The long-term interactions of Gagauz women with Turkish society, which gained continuity with their marriage, also affected their identity. According to the extent of their belonging to Turkish society, some of them define themselves as Gagauz and some as Gagauz Turks, while others feel like Turks
immigrant Gagauz Women Turkısh man Intergroup Marriage Daily Life Change Multiple Identification
Türkiye’de küreselleşme süreciyle yoğunlaşan uluslararası insan hareketliliğiyle göçmen gruplar ile evlenenlerin sayısı artmıştır. Türkiyeli erkeklerin yaygın olarak evlendiği gruplardan biri Moldova vatandaşı olan göçmen Gagauz kadınlardır. SSCB’nin dağılmasıyla Gagauz kadınlar, genellikle ilk olarak iş amacıyla Türkiye’ye gelmiş/gelmektedir. Sonrasında onlardan bazıları Türkiyeli erkeklerle evlenerek Türk toplumuna entegre olmuşlardır. Bu evlilikler, iki toplum arasındaki etnik ilişkilere, sosyal sınırlara ve sosyal mesafenin boyutuna önemli bir ışık tutmaktadır. Bu çalışma, Gagauz kadınların Türkiyeli erkeklerle evlenmeleriyle gündelik yaşamları ve kimlik algılarında ne gibi değişiklikler yaşadıklarını anlamaya ve açıklamaya çalışmaktadır. Ayrıca çocukların yetiştirilmesi ve kimliklenmesi konusuna kadınların ve eşlerinin nasıl bir yaklaşım sergilediklerini incelemektedir. Bu çerçevede 1996-2018 yılları aralığında Türkiyeli erkeklerle evlenmiş, şuanda İstanbul ve İzmir’de yaşayan 11 Gagauz kadınla derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2020 Aralık ayında 6’sı yüzyüze 5’i internet üzerinden çevrimiçi olarak gerçekleştirilen nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış forma dayanan birebir görüşme tekniğiyle yapılmıştır.
Araştırma sonucunda, kadınların gündelik yaşamlarındaki değişimlerin ilk olarak Türkiye’ye göçleriyle başladığı, Türkiyeli erkeklerle evlenmeleriyle süreklilik kazandığı ve onlara zamanla yenilerinin eklendiği görülmüştür. Bunların genellikle dini-kültürel ritüel ve törenleri, yeme-içme-giyim pratikleri, Gagauzca-Rusça’nın yanısıra Türkçe konuşmaları vb. ilgili değişimler olduğu anlaşılmıştır. İki grup arasındaki temel sosyal sınırın “din” farklılığı olduğuna işaret edilmiştir. Bu sosyal sınırın aile içerisinde gerek eşler arasındaki ilişkilerde gerek çocukların yetiştirilmesi ve kimliklenmesi konusunda sorunlara yol açmadığı bulgulanmıştır. Gagauz kadınların evlilikleriyle süreklilik kazanan Türk toplumuyla uzun süreli etkileşimleri kimliklerini de etkilemiştir. Türk toplumuna aidiyetlerinin boyutuna göre onların bazısı kendini Gagauz, bazısı Gagauz Türkü olarak tanımlarken bazıları kendilerini Türk gibi hissetmektedir.
Göçmen Gagauz Kadınlar Türkiyeli Erkekler Gruplararası Evlilik Gündelik Yaşam Değişimi Çoklu Kimliklenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2021 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232