BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, , 73 - 82, 20.04.2014
https://doi.org/10.18795/ma.76002

Öz

Sufi teachings of Allah, to be known and to be loved in anticipation of the asset created..Has been created in him by the right to know and love is the only entity that is the people.The rights of his mortal body, his soul from him forever blowing has made alive. His Celal and Cemal attributes in himself that gathers people, from him, the original homeland of separate falling to the world. From that time on, people in the next effort, the country falls apart, and attain to the Whole, to create a fade in and out. God on earth of the only entity that represents human, perfected human but self dress with love from finding the bad by wearing cardigans reach.Love of man on the earth, guide, dimensional vertical rise of God, and the door which open the secrets of the God.Fuzûlî filled with this love a secret door,writings between verse in his poetry tried to make sense of explation

Kaynakça

  • ARABÎ İbn, (1998), İlâhi Aşk, (Çev. Mahmut KANIK), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • CEVİZCİ Ahmet, (2003), Felsefe Ansiklopedisi, İstanbul: Etik Yayınları.
  • FUZÛLÎ, (2000), Fuzûlî Divânı, (Haz. Kenan AKYÜZ), Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KILIÇ Erol Mahmut, (2009), Sûfi ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • PALA İskender, (2008), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • PÜRCEVÂDÎ Nasrullah, (1998), Can Esintisi, İslam’da Şiir Metafiziği, (Çev. Hicabi KIRLANGIÇ), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • SUNAR Cavit, (1978), Ana Hatlarıyla İslam Tasavvufu Tarihi, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • ULUDAĞ Süleyman, (1991), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Marifet Yayınları.

Fuzûlî’nin Tasavvufî Aşk Söylemi

Yıl 2014, , 73 - 82, 20.04.2014
https://doi.org/10.18795/ma.76002

Öz

Tasavvuf öğretisinde Allah, bilinmek ve sevilmek muradıyla varlığı yaratmıştır. Yaratılmışlar içerisinde onu hakkıyla bilecek ve sevecek varlıklardan biri insandır. Hak onun fani bedenine kendi ruhundan üfleyerek onu ebediyen diri kılmıştır. Onun celal ve cemal sıfatlarının kendisine tecelli ettiği insan, ondan, asli vatanından ayrı düşerek dünyaya indirilmiştir. İnsanın o andan sonraki çabası, ayrı düştüğü vatanına ve aslına kavuşmak, yaratılış halkasını tamamlayarak insan-ı kâmil makamına ulaşmaktır.
Yeryüzünde Allah’ın halifesi olan insan, insan-ı kâmile ancak benlik elbisesinden aşk ile sıyrılıp fena hırkasını giyerek ulaşabilir. Aşk; insanın yeryüzündeki rehberi, dikey boyutlu yükselişi ve Hakk’ın sırlarına açılan gizli kapıdır. Fuzûlî de sırlarla dolu bu aşk kapısını, gazellerindeki beyitler arasında izhar ederek anlamlandırmaya çalışmıştır.

Kaynakça

  • ARABÎ İbn, (1998), İlâhi Aşk, (Çev. Mahmut KANIK), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • CEVİZCİ Ahmet, (2003), Felsefe Ansiklopedisi, İstanbul: Etik Yayınları.
  • FUZÛLÎ, (2000), Fuzûlî Divânı, (Haz. Kenan AKYÜZ), Ankara: Akçağ Yayınları.
  • KILIÇ Erol Mahmut, (2009), Sûfi ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • PALA İskender, (2008), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları.
  • PÜRCEVÂDÎ Nasrullah, (1998), Can Esintisi, İslam’da Şiir Metafiziği, (Çev. Hicabi KIRLANGIÇ), İstanbul: İnsan Yayınları.
  • SUNAR Cavit, (1978), Ana Hatlarıyla İslam Tasavvufu Tarihi, Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • ULUDAĞ Süleyman, (1991), Tasavvuf Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Marifet Yayınları.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gül İnal

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2014
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA İnal, G. (2014). Fuzûlî’nin Tasavvufî Aşk Söylemi. Mavi Atlas(2), 73-82. https://doi.org/10.18795/ma.76002

Cited By

Fuzûlî ve Yaman Dede’nin Şiirlerinde Hazreti Muhammed Övgüsü
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
Sabri BALTA
https://doi.org/10.53568/yyusbed.1003443

Tarandığımız Dizinler:

19020 19017 1901824810 19019

e-ISSN: 2148-5232