The Akcaabat district
was composed of Akcaabat and Yomra in the Ottoman State. Akçaabat was conquered
by the Ottoman State. Islam began to spread in the villages of Akçaabat. Thus,
the Muslim population has increased the need for institutions to provide the
education and training services of Islam. For this reason, non-formal
educational institutions in the villages of Akçaabat and their operation were
chosen as the research problem. The researches were carried out on the
establishment of the mosques in Akçaabat villages, the selection of their
places, the interaction between the state and the society in the meantime, and
the paths pursued for the sustainability of these institutions. XVIII. century
limited and out of the center of the settlements formed the scope. Qualitative
research method-historical document analysis was used in the study. Research
Dictionaries of the General Directorate of Foundations were used as basis. In
order to increase the validity and reliability of the study, the Archives of
the General Directorate of the Ottoman Archives used research and other
sources. The limitations of the research consisted of the periodic deficiencies
in the historical documents and the discrepancies between the events. As a
result, it has been determined that there are 94 mosques operating as a
non-formal educational institution and its operation has been realized within
certain rules.
Osmanlı Devleti idari
teşkilatlanması içinde Akçaabat kazası, Akçaabat ve Yomra idari yapılarının
birleşmesiyle oluşuyordu. Trabzon Rum İmparatorluğunun Osmanlı Devleti’ne
katılmasıyla birlikte başlayan İslamlaşma süreci XVIII. yüzyıl kadar hayli artmıştı.
Böylece Müslüman nüfusa İslam’ın öğretim ve eğitim hizmetlerini verecek
kurumlara ihtiyacı arttı. Bu sebeple Akçaabat kazası köylerindeki yaygın eğitim
kurumları ve bu kurumların işleyişi araştırma problemi seçildi. Akçaabat kazası
köylerindeki camilerin kuruluşları, yerlerinin seçilişi, bu esnadaki devlet ve
toplum arasındaki etkileşimi ve bu kurumların sürdürebilirlikleri için izlenen
yollar üzerine araştırma tasarlandı. XVIII. yüzyıl sınırlı ve merkez dışındaki
yerleşim yerleri kapsamı oluşturdu. Araştırmada nitel araştırma yöntemi-tarihi
doküman incelemesi kullanıldı. Araştırma Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi'nde
yer alan hurufat defterleri esas alındı. Yine çalışmanın geçerliliğini ve
güvenirliği arttırmak amacıyla Başbakanlık Osmanlı Arşivi Genel Müdürlüğü
Arşivi ile araştırma ve diğer kaynaklardan yararlanıldı. Araştırmanın
sınırlılığını tarihi belgelerdeki dönemsel eksiklikler ve olaylar arasındaki
kopukluklar oluşturdu. Sonuç olarak Akçaabat köylerindeki yaygın eğitim kurumlarının
hızlı biçimde yaygınlaştığı ve hizmet verdiği bu bağlamda yaygın eğitim kurumu
olarak faaliyet gösteren 94 caminin olduğu ve işleyişinin belirli kurallar dâhilinde
gerçekleştiği tespit edildi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232