Mobile devices with internet access provide many new
opportunities including communication, information, entertainment, and
creativity for individuals. Thus, these devices have become a need particularly
for young individuals and made daily lives online gradually. However, each
technological development in this field has caused new problems to emerge as
well as transferring issues in the real world to virtual spaces. One of the new
issues/phenomena is cyberbullying. Sharing personal and private photographs and
videos of people, spreading rumours, sharing content with violent nature
through smart phones, computers or other devices with internet access have
become a part of the reality of today’s world. The purpose of this paper is conceptually
to frame the concept of cyberbullying, to identify the differences from
traditional mobbing, and empirically to test the reliability and validity of
the scale in the Turkish language. The data of this study were collected from
637 participants. By using SPSS and LISREL softwares, exploratory and
confirmatory factor analyses were made. As a result, 8 dimensions and 62 items
with high reliability levels were developed.
İnsanlara iletişim, bilgi, eğlence ve yaratıcılık bağlamında birçok
yeni imkân sunan internet erişimli mobil cihazlar, günümüzde özellikle gençler
için büyük bir ihtiyaca dönüşmüş ve günlük yaşamın giderek çevrimiçi bir hâl almasını sağlamıştır. Ancak bu alandaki her
teknolojik gelişme, yeni sorunların ortaya çıkmasına ve gerçek dünyadaki
sorunlu alanların sanal uzaya taşınmasına neden olmuştur. Bu yeni
sorunlardan/fenomenlerden biri de siber mobbingtir.
Akıllı telefonlar, bilgisayarlar ya da internet erişimli başka aygıtlar
yardımıyla sanal uzayda/ortamlarda birinin utanç verici ya da çok samimi
fotoğraf ve videolarını yayınlamak, biri hakkında söylentiler oluşturmak ya da
yaymak, şiddet içerikli paylaşımlar yapmak, artık günümüz dünyasının gerçekleri
arasında yer almaktadır. Bu makalenin amacı, siber mobbing olgusunun kavramsal
çerçevesini çizmek, onu geleneksel mobbingden ayıran farkları ortaya koymak ve
kapsamlı bir ampirik çalışmayla ele alarak Türkçe ölçeğin geçerlilik ve
güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Bu doğrultuda 637 katılımcıdan elde edilen
verilere SPSS ve LISREL programları kullanılarak Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri yapılmıştır. Yüksek güvenirlik
gösteren 8 boyut ve 62 ifade oluşturulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Tarandığımız Dizinler:
e-ISSN: 2148-5232