Son zamanlarda dikkat çeken ve araştırılan yeni bir kavram olan yeme farkındalığı, besin ile bedenimiz, duygularımız, zihnimiz ve birey ile çevre arasındaki ilişkilere dair farkındalık geliştirerek, besinlerden anlayış ve şefkatle zevk alma uygulamasıdır. Yetişkinlerle yapılan yeme farkındalığı müdahalesi çalışmaları fazladır ve bu müdahalenin yetişkin popülasyonda özellikle obezite ve yeme davranışında etkili olabileceği gözlenmektedir. Farkındalık temelli yeme müdahaleleri, yaşam tarzı müdahalelerine kıyasla daha etkin olabilmektedir. Bu durum da özellikle obeziteye karşı yeme farkındalığının umut verici olmasını sağlamaktadır. Yeme farkındalığı müdahalesi, uygulanabilirliği ve etkinliği açısından çocuklarda ve adölesanlarda son yıllarda çalışılmaktadır. Çocuklarda ve adölesanlarda yeme farkındalığı açısından özellikle çocukluk çağı obezitesi, yeme bozukluğu ve yeme davranışı üzerine odaklanılmaktadır. Çalışmalarda farklı müdahale teknikleri uygulandığı ve ortak tek bir müdahale stratejisi olmadığı gözlenmiştir. Ayrıca müdahalelerin süreleri ve uygulanan seans sayısı da birbirinden farklıdır. Çalışmalar ışığında çocuklarda ve adölesanlarda yeme farkındalığının etkisi değerlendirildiğinde konu netlik kazanmamıştır. Bu derlemede yeme farkındalığının tanımlanması, çocuklarda ve adölesanlarda yeme farkındalığının uygulanabilirliği ve etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Mindful eating, a new concept that has received attention and researched recently, is the practice of enjoying food with understanding and compassion by developing awareness of the relationships between food and our body, our emotions, our mind, and the individual and the environment. Mindful eating intervention studies with adults are numerous and it is observed that this intervention can be effective especially in obesity and eating behaviour in the adult population. Mindfulness-based eating interventions may be more effective than lifestyle interventions. This makes provide promising the mindful eating against obesity. Mindful eating intervention has been studied in children and adolescents in recent years in terms of its feasibility and effectiveness. In terms of mindful eating in children and adolescents, the focus is especially on childhood obesity, eating disorders and eating behaviour. It was observed that different intervention techniques were applied in the studies and there was no single common intervention strategy. In addition, the duration of the interventions and the number of sessions applied are different from each other. In the light of studies, when the effect of mindful eating in children and adolescents is evaluated, the issue has not become clear. In this review, it is aimed to define mindful eating, to evaluate the applicability and effect of mindful eating in children and adolescents.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |