In this study, it was aimed to determine the thoughts and anxiety levels of the senior students studying in the nursing department about the practice of public health nursing. The population of the research consists of students studying in the last year of the Faculty of Health Sciences Nursing Department at a state university and taking Public Health Nursing course. For the collected data, the descriptive features form prepared by the researchers and the State-Trait Anxiety Inventory were used. The questionnaire form was collected twice, before and after the application. The mean age of the nursing students included in the study was 22.23±1.32. 60.6% of the final year students stated that their theoretical knowledge was sufficient for public health practice, 70.4% were ready to practice, 64.8% were afraid of having a negative experience during public health practice, 50.7% % of them stated that it was an application they were afraid to do, and 35.2% of them stated that their feelings about the application were uncertain. When the anxiety scores of the students before and after the public health nursing practice were compared, no significant difference was found between them (p<0.05). Although 64.8% of the students were afraid of having a negative experience, there was no difference between the anxiety levels of the students before and after the public health nursing practice. This result makes us think that this application is different from others and that students feel more comfortable.
Bu çalışmada hemşirelik bölümünde okuyan son sınıf öğrencilerinin halk sağlığı hemşireliği uygulamasına yönelik olarak düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma evrenini bir devlet üniversitesinde ki Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde son sınıfında okuyan ve Halk Sağlığı Hemşireliği dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Toplanan veriler için araştırmacılar tarafından hazırlanan tanıtıcı özellikler formu ve Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği kullanıldı. Anket formu uygulama öncesi ve sonrası olmak üzere iki kere toplanmıştır. Araştırmaya dâhil olan hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 22,23±1,32’dir. Son sınıfta okuyan öğrencilerin %60,6’sı teorik bilgisinin halk sağlığı uygulaması için yeterli düzeyde olduğunu, %70,4’ü uygulamaya çıkmaya hazır olduğunu, %64,8’i halk sağlığı hemşireliği uygulaması esnasında olumsuz deneyim yaşamaktan korktuğunu, %50,7’si yapmaktan korktuğu bir uygulama olduğunu, %35,2’si uygulama ile ilgili hissettiği duygularında belirsizlikler hâkim olduğunu ifade etmiştir. Halk sağlığı hemşireliği uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilerin kaygı puanları karşılaştırıldığında aralarında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p<0.05). Öğrencilerin %64,8’i olumsuz bir deneyim yaşamaktan korksa da, halk sağlığı hemşireliği uygulama öncesi ve sonrasında, öğrencilerin kaygı durumları arasında bir fark bulunmamıştır. Bu sonuç bize bu uygulamanın diğerlerinden farklı olduğunu ve öğrencilerin daha rahat hissettiklerini düşündürmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |