Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2024, , 805 - 815, 29.06.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1274358

Öz

ÖZ
Bu çalışmamızda, covid-19 pandemi döneminde 01.03.2020–01.07.2020 tarihleri arasında İstanbul Beykoz Devlet Hastanesi erişkin acil servisine müracaat eden hastalar bir önceki yıl aynı dönem ile karşılaştırılarak pandemi öncesi ile sonrası acil servislere müracaat eden hastaların sayı ve profilindeki değişimler ve sebeplerini irdelemek amaçlanmıştır. Çalışmamızda retrospektif tanımlayıcı yöntem kullanılmıştır. Nitel verilere içerik analizi yapılmıştır. Covid-19 koronavirüs hastalığı, ilk kez 2019 aralık ayında Çin’in Wuhan şehrinde görüldü, bu durum 11 Mart’ta küresel bir pandemiye dönüştü. Türkiye’de ilk Covid-19 vakası 11 Mart 2020’de saptandı. Bu durum bir kez daha gerek pandemi süreçlerinde gerekse diğer zamanlarda acil servis hizmetlerinin ileriye dönük planlanması, organize edilmesi, karar vericilere bilgi sağlanması ve daha verimli acil sağlık hizmetlerinin sunulmasının ne kadar önemli olduğunu göstermiştir. Çalışmamızda İstanbul Beykoz Devlet Hastanesi’nde pandemi döneminde acil servislere müracaat eden hasta sayısında pandemi öncesi döneme göre %47,2’lik düşüş gerçekleşmiştir. En çok düşüş yeşil kodlu hastaların sayısında olup, pandemi öncesinde 53013’den pandemi döneminde 12635’e düşmüş, bir önceki döneme göre %76,2 oranında, sayı olarak da 40378 hasta azalmıştır. Hastalara en sık konulan 44 adet tanıda pandemi öncesi döneme kıyasla istatistiksel anlamda önemli bir farklılık bulunamamıştır. Yapılan hasta görüşmelerinde acil servisine gelme sıklığındaki düşüş nedenleri hasta olmama, farklı bir hastaneyi tercih etme, il dışında olma, kanser hastası olma, enfeksiyon kapma riski, hastaneye gitme konusunda endişe duyma olarak ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Acil servis, covid-19, hasta profili, pandemi

Teşekkür

Kıymetli hocam Prof.Dr. Yeter Uslu'ya teşekkür ederim.

Kaynakça

  • 1. Bozdağ, Z. (2019). Amaç Dışı Acil Servis Kullanım Nedenleri ve Amaç Dışı Kullanımı Azaltmaya İlişkin Yönetimsel Öneriler: Çorum İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • 2. Aydın A G. Acil servis triajında yapay zeka yöntemlerinin güvenilirliği / The reliability of artificial intelligence applications on emergency department triage, 2011.
  • 3. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği. Resmî Gazete Tarihi: 11.05.2000 Resmî Gazete Sayısı: 24046, Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • 4. Açıksarı, K. ve Kınık, K. (2020). ‘’Türkiye’de bir Eğitim Araştırma Hastanesi Acil Servisinde Koronavirus Hastalığı 2019 Pandemi Sürecinin Yönetimi ve Sonuçları (TR/ENG)’’. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (Special Issue on COVID-19), 263-283.
  • 5. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2016). ‘’Genel Sağlık İstatistikleri’’ Erişim adresi: https://rapor.saglik.gov.tr/istatistik/rapor/ (Erişim tarihi: 10.04.2022)
  • 6. Çelikten, O.S. (2016). Bir Üçüncü Basamak Hastane Acil Servisine Başvuran Hastaların Demografik Özellikleri ve Acil Servis Klinik Hizmetlerinin Değerlendirilmesi: Beş Yıllık Analiz. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Konya.
  • 7. Atilla, Ö.D., ve Kılıç, T. Y. (2020). “COVID-19 Salgınında Acil Servis Organizasyonu, Hasta Değerlendirme ve Yönetim Süreçleri”. İzmir Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 30, 183-194.
  • 8. Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). “COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği”. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62-79.
  • 9. Baltacı, A. (2019). ‘’Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?’’. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • 10. Erdem, A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Acil Servis Hasta Başvurularına Etkilerinin Retrospektif Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • 11. Kim, H.S, Cruz, D.S, Conrardy, M.J, Gandhi, K.R, Seltzer, J.A, Loftus, T.M, Fant, A.L, and McCarthy, D.M. (2020). “Emergency Department Visits for Serious Diagnoses During the COVID-19 Pandemic”. Academic Emergency Medicine, 27, 910-913. 12. Yıldız, A. ve Bulut, S. (2021). “COVID-19 Pandemi Döneminde Sağlık Hizmetleri Kullanımının Değerlendirilmesi”. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4), 928-938.
  • 13. Alataş, Ö.D. ve Gökçek, K. (2021). “Pandemi Döneminde ve Pandemi Öncesi Dönemde Acil Servise Başvuran Hastaların Karşılaştırılması”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 8 (3), 195-198.
  • 14. Umut, P. (2020) “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı ve Hastaların Bakış Açıları”. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (3), 251-256.
  • 15. Çıkrıkçı Işık, G. ve Çevik, Y. (2021). “Impact of COVID-19 pandemic on visits of an urban emergency department”. Am J Emerg Med. 42, 78-82.
  • 16. Baş, M. (2021). Covid-19 Pandemisinin Acil Servis Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • 17. Çınar, M.O, Kaymakoğlu, B, Çakır, E. ve Doğanay, R. (2008). “Örnek Bir Hasta Bilgi Yönetim Sistemi” 13-16 Kasım 2008, 5. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi, Antalya.
  • 18. Hartnett, K.P, Kite-Powell, A, DeVies, J, Coletta, M. A, Boehmer, T. K, Adjemian, J, & Gundlapall,i A V. Impact of the COVID-19 pandemic on emergency department visits—United States, January 1, 2019–May 30, 2020. Morbidity and Mortality Weekly Report, 69 (23), 699, 2020.
  • 19. Kılıç, P. ve Şendur, H.N. (2021). ‘’COVID-19 Pandemisinin Acil Bilgisayarlı Tomografi Kullanımına Etkileri: Kesitsel Çalışma’’. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi 41 (3), 274-279.

A Research on The Changing Patient Profıle and The Reasons in Emergency Departments Durıng The Covıd-19 Pandemic Process

Yıl 2024, , 805 - 815, 29.06.2024
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1274358

Öz

ABSTRACT
In this study, patients who applied to the adult emergency service of Istanbul Beykoz State Hospital between 01.03.2020 and 01.07.2020 during the COVID-19 pandemic period were compared with the patients who applied in the same period the previous year. The research is aimed to observe changes in the number of patients, profile of patients and its reasons of change. Also, a retrospective descriptive method is used. Content analysis was applied to qualitative data. The Covid-19 coronavirus disease, was first seen in Wuhan, China in December 2019, this situation turned into a global pandemic on March 11. The first Covid-19 case in Türkiye was detected on March 11, 2020. This once again showed us how important it is to plan forward, organize emergency services, provide information to decision makers and provide more efficient emergency health services, both during pandemic processes and other troubled times. In this study, the number of patients who applied to the emergency services of the Istanbul Beykoz State Hospital during the pandemic period decreased by 47.2% compared to the pre-pandemic period. The most difference has been made in the number of patients with green code, which was 53012 before the pandemic, decreased to 12635 after the pandemic. There is a total decrease of 40378 (%76,2). No significant difference was found in the most common 44 diagnoses compared to the pre-pandemic period. The reasons for the decrease in the frequency of admission to the emergency department were found as not to be sick, choosing a different hospital, being out of town, being a cancer patient, risk of infection, anxiety about going to the hospital.
Keywords: Covid-19, emergency department, pandemic, patient profile

Kaynakça

  • 1. Bozdağ, Z. (2019). Amaç Dışı Acil Servis Kullanım Nedenleri ve Amaç Dışı Kullanımı Azaltmaya İlişkin Yönetimsel Öneriler: Çorum İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • 2. Aydın A G. Acil servis triajında yapay zeka yöntemlerinin güvenilirliği / The reliability of artificial intelligence applications on emergency department triage, 2011.
  • 3. Acil Sağlık Hizmetleri Yönetmeliği. Resmî Gazete Tarihi: 11.05.2000 Resmî Gazete Sayısı: 24046, Başbakanlık Basımevi, Ankara.
  • 4. Açıksarı, K. ve Kınık, K. (2020). ‘’Türkiye’de bir Eğitim Araştırma Hastanesi Acil Servisinde Koronavirus Hastalığı 2019 Pandemi Sürecinin Yönetimi ve Sonuçları (TR/ENG)’’. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25 (Special Issue on COVID-19), 263-283.
  • 5. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2016). ‘’Genel Sağlık İstatistikleri’’ Erişim adresi: https://rapor.saglik.gov.tr/istatistik/rapor/ (Erişim tarihi: 10.04.2022)
  • 6. Çelikten, O.S. (2016). Bir Üçüncü Basamak Hastane Acil Servisine Başvuran Hastaların Demografik Özellikleri ve Acil Servis Klinik Hizmetlerinin Değerlendirilmesi: Beş Yıllık Analiz. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Konya.
  • 7. Atilla, Ö.D., ve Kılıç, T. Y. (2020). “COVID-19 Salgınında Acil Servis Organizasyonu, Hasta Değerlendirme ve Yönetim Süreçleri”. İzmir Tepecik Eğitim Hastanesi Dergisi, 30, 183-194.
  • 8. Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). “COVID-19 Pandemi Sürecine Yönelik Genel Bir Değerlendirme: Türkiye Örneği”. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, 1, 62-79.
  • 9. Baltacı, A. (2019). ‘’Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?’’. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388.
  • 10. Erdem, A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinin Acil Servis Hasta Başvurularına Etkilerinin Retrospektif Olarak İncelenmesi. Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • 11. Kim, H.S, Cruz, D.S, Conrardy, M.J, Gandhi, K.R, Seltzer, J.A, Loftus, T.M, Fant, A.L, and McCarthy, D.M. (2020). “Emergency Department Visits for Serious Diagnoses During the COVID-19 Pandemic”. Academic Emergency Medicine, 27, 910-913. 12. Yıldız, A. ve Bulut, S. (2021). “COVID-19 Pandemi Döneminde Sağlık Hizmetleri Kullanımının Değerlendirilmesi”. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4), 928-938.
  • 13. Alataş, Ö.D. ve Gökçek, K. (2021). “Pandemi Döneminde ve Pandemi Öncesi Dönemde Acil Servise Başvuran Hastaların Karşılaştırılması”. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Dergisi, 8 (3), 195-198.
  • 14. Umut, P. (2020) “Çözümlenemeyen Bir Halk Sağlığı Sorunu; Acil Servislerin Uygunsuz Kullanımı ve Hastaların Bakış Açıları”. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7 (3), 251-256.
  • 15. Çıkrıkçı Işık, G. ve Çevik, Y. (2021). “Impact of COVID-19 pandemic on visits of an urban emergency department”. Am J Emerg Med. 42, 78-82.
  • 16. Baş, M. (2021). Covid-19 Pandemisinin Acil Servis Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Tıpta Uzmanlık Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • 17. Çınar, M.O, Kaymakoğlu, B, Çakır, E. ve Doğanay, R. (2008). “Örnek Bir Hasta Bilgi Yönetim Sistemi” 13-16 Kasım 2008, 5. Ulusal Tıp Bilişimi Kongresi, Antalya.
  • 18. Hartnett, K.P, Kite-Powell, A, DeVies, J, Coletta, M. A, Boehmer, T. K, Adjemian, J, & Gundlapall,i A V. Impact of the COVID-19 pandemic on emergency department visits—United States, January 1, 2019–May 30, 2020. Morbidity and Mortality Weekly Report, 69 (23), 699, 2020.
  • 19. Kılıç, P. ve Şendur, H.N. (2021). ‘’COVID-19 Pandemisinin Acil Bilgisayarlı Tomografi Kullanımına Etkileri: Kesitsel Çalışma’’. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi 41 (3), 274-279.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Çubukcu 0000-0001-9127-8806

Yeter Uslu 0000-0002-8529-6466

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Çubukcu, S., & Uslu, Y. (2024). Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(2), 805-815. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1274358
AMA Çubukcu S, Uslu Y. Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2024;13(2):805-815. doi:10.37989/gumussagbil.1274358
Chicago Çubukcu, Selçuk, ve Yeter Uslu. “Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13, sy. 2 (Haziran 2024): 805-15. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1274358.
EndNote Çubukcu S, Uslu Y (01 Haziran 2024) Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13 2 805–815.
IEEE S. Çubukcu ve Y. Uslu, “Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 2, ss. 805–815, 2024, doi: 10.37989/gumussagbil.1274358.
ISNAD Çubukcu, Selçuk - Uslu, Yeter. “Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 13/2 (Haziran 2024), 805-815. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1274358.
JAMA Çubukcu S, Uslu Y. Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13:805–815.
MLA Çubukcu, Selçuk ve Yeter Uslu. “Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili Ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 13, sy. 2, 2024, ss. 805-1, doi:10.37989/gumussagbil.1274358.
Vancouver Çubukcu S, Uslu Y. Covid-19 Pandemi Sürecinde Acil Servislerdeki Değişen Hasta Profili ve Nedenleri Üzerine Bir Araştırma. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2024;13(2):805-1.