This study is put in to determine the relationship between self-respect and substance using of students in Department of class teacher. The identifier research was studied with total 320 students in between 01.10.2010 – 11.01.2010 faculty of education from Ondokuz Mayis University. The data colected with survey form by researchers and self-recpect scale developed by Stanley Coopersmith in 1986. The data were valuated using SPSS 15.00 package program. In valuating process of data, percentage calculation, mean calculation, ANOVA, chi-square test, t test, correlate test, Mann Withney U test and Kruskal Wallis
It was fixed that %14.4 of students use smoking, %8.1 uses alcohol and %0.9 uses other addictive substances. Girl students self-recpect scale points average (70.7 ± 12.7) is higher than male students Self-esteem Scale points average (65.9 ± 14.0) (p < 0.01). It was fixed that self-recpect scale article of students who use any substance is high than those who uses (69.9 ± 12.6) and self-rspect scale article of students who smoke (63.4 ± 16.0) is hiher than those smoke (p < 0,05).
According to these results, the students who has risk of the substance using should suppot to joın verious clubs and associotions which can improve their self-respect. Training about substance addiction can be arrange for students.
Bu çalışma, Sınıf öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin benlik saygısı ve madde kullanma alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yürütülmüştür.Tanımlayıcı özellikte olan bu araştırma, 01.10.2010 – 01.11.2010 tarihleri arasında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programı birinci öğretimde okuyan toplam 320 öğrenci ile yapılmıştır.Veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ve Stanley Coopersmith tarafından 1986 ‘da geliştirilen Benlik Saygısı Ölçeğinin kısa formu ile toplanmıştır. Veriler SPSS 15.00 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik hesaplama, aritmetik ortalama, Tek Yönlü Varyans Analizi, ki-kare testi, t testi, Korelasyon testi, Mann Withney U testi ve Kruskal Wallis Varyans analiz testi kullanılmıştır.
Öğrencilerin %14,4’ünün sigara, %8,1’inin alkol ve %0,9’unun diğer bağımlılık yapıcı maddeleri kullandığı saptanmıştır. Kız öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamasının (70,7±12,7) erkek öğrencilerin Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalamasından (65,9±14,0) yüksek olduğu bulunmuştur (p
Diğer ID | JA78YM65AF |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 3 |