BibTex RIS Kaynak Göster

Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 440 - 453, 01.07.2015

Öz

Bu çalışma Gümüşhane ilinde öngörülmeyen ve olması muhtemel acil durumlar ve afetlerle ilgili kurum ve kuruluşlar ile bunların acil telefon numaralarının toplum tarafından bilinilirliği tespit etmek amacıyla yapılmıştır.
Betimleyici ve çıkarımsal nitelik arz eden araştırmanın evreni, Gümüşhane ili merkezi olarak belirlenmiş, tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme metoduyla belirlenen bir örnek gruba uygulanmıştır. Çalışmaya 1092 kişi katılmıştır. Hazırlanan 25 soruluk anket tüm katılımcılara verilmiştir. İstatistiksel analiz metodu olarak frekans analizi ve yüzdeler, ki-kare testi ve bağımsız örneklem t-test kullanılmıştır.
Elde edilen anket değerlendirmelerinde katılımcıların acil çağrı numaraları konusunda farkındalıkları sırasıyla; %95,5 Polis, %94,6 Ambulans, %92,2 İtfaiye, %46,6 orman yangın ihbar hattı olarak saptanmıştır. En az bilinen acil telefon numarasının %38 ile AFAD’ a(Afet Acil Durum Müdürlüğü) ait olduğu görülmüştür. En az bilinen organizasyon olarak saptanan AFAD’ın erkek katılımcılar tarafından daha fazla bilindiği gözlenmiştir. Yaşı 35 yaş üzerinde olan katılımcıların AFAD’ı daha fazla bildiği gözlenmiştir. Eğitim süresi artıkça acil durum, afet kurumları ve acil telefon numaralarına farkındalık düzeyinin arttığı saptanmıştır. 
Bu çalışmada Gümüşhane ilinde acil durum ve afetler ile ilgili kurumlara karşı farkındalık oranı düşük bulunmuştur. Farkındalık düzeyinin eğitim süresi ile arttığı saptanmıştır. İlgili kurum ve kuruluşlardan yardım alma yöntemlerinin ve acil telefon numaralarının halka yönelik hazırlanacak daha fazla eğitim programları ile öğretilmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • 1. ttp://www.wpro.who.int/mediacentre/factsheets/fs_20061207/en/
  • 2. Kadıoğlu M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetiminin Temel İlkeleri, (Ed.) Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara: JICA Türkiye Ofisi Yayınları No:2. S.10
  • 3. Ergünay O. (2008).Afet Yönetiminde Kurumsal Yapılanma Ve Mevzuat Nedir? Nasıl olmalıdır? İstanbul Depremini Beklerken Sorunlar ve Çözümler Bildiriler Kitabı, 20 Eylül 2008 CHP İstanbul Deprem Sempozyumu, sayfa 97-108, İstanbul.
  • 4. Orhan, E. 2010, Afet Planlamasında Kaynak Kullanımının Siyasetinde Planlamanın Rolü, Planlama, 2010/1, 69-81, Ankara..
  • 5. Yılmaz A, 2012, Türkiye‟de Afetlerde Karşılaşılan Sorunlar, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, sayı 1, s:63
  • 6. T.C. Başbakanlık Afet Acil Durum Başkanlığı. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP), 2013.
  • 7. tp://tekirdag.meb.gov.tr/ss/otae/Hafif%20Arama%20Kurtarma.pdf
  • 8. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP))
  • 9. İçişleri Bakanlığı 2008 faaliyet raporu, Nisan 2009.
  • 10. „Depremler 1999‟ Başbakanlık Kriz yönetim Merkezi Yayını, Ağustos 2000
  • 11. 5902 numaralı Afet Ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun. Tarih: 17/6/2009 Sayı : 27261
  • 12. Gümüşhane, Afet Acil Durum Müdürlüğü.
  • 13. Ekşi A., Torlak S., E., Avrupa Tek Acil Çağrı Numarası Uygulama Sürecinde Acil Çağı Hizmetlerinden Yararlanma Durumu: Antalya ve İzmir İllerinin Karşılaştırılması, Türkiye Acil Tıp Dergisi, Türkiye Acil Tıp Dergisi - Tr J EmergMed 2011;11(4):149- 154
  • 14. Demir M., K. Arı E., Üniversite Öğrencilerinin Sivil Toplum Kuruluşlarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Kızılay Örneği, Ekev Akademi Dergisi Yıl: 17 Sayı: 56 s.135-150, 2013
  • 15. Başbuğ B.B. –Başbuğ E., Özmen B. ve Güler H., Türkiye‟de Afet Zarar Azaltımını Sürdürülebilir Eğitimle Sağlamak, 1. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 11-14 Ekim 2011, ODTÜ, ANKARA
  • 16. Özceylan D., Coşkun E., Van Depremi Sonrası Yaşananlar Işığında Sosyal ve Ekonomik Zarar Görebilirlik Çalışmalarının Önemi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 2012, 7(1), 167-186

Awareness Of Emergency, Disaster Organizations and Emergency Call Numbers; A Study From Gümüşhane

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 3, 440 - 453, 01.07.2015

Öz

This study was conducted in order to determine the awareness of people living in Gümüşhane about possible and unforeseen emergency related emergency and disaster organisations and emergency telephone numbers. 
Study was designed as to be descriptive and inferential. The universe of study is Gümüşhane. Non-random sampling methods determined by convenience sampling method was applied to the sample group. The number of subjects included in the analysis was 1,092. A questionnaire form with 25 items was prepared and applied to all subjects. Frequency analysis, chi-square test and independent samples t-test was used for statistical analysis. 
The level of awareness of emergency telephone call numbers of the participants were as follows; 95.5% police, 94.6% ambulance, 92.2% Fire brigade, 46.6% of the forest fire line. The least known emergency telephone number was the call number of AFAD (38%) ( Disaster and Emergency Directorate). The awareness of male participants was higher than females about the least known organisation AFAD. Subjects with older age (>35) were more aware about AFAD. We found that awareness about the emergency organizations and telephone numbers was related with the year of education.

The awareness of people about emergency and disaster organisations in Gümüşhane was found to be low. As the education was found to be related with the awareness of people, the way to get help from these organisations and the emergent call numbers need to be taught with more public education programmes.

Kaynakça

  • 1. ttp://www.wpro.who.int/mediacentre/factsheets/fs_20061207/en/
  • 2. Kadıoğlu M. (2008). Modern, Bütünleşik Afet Yönetiminin Temel İlkeleri, (Ed.) Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, Ankara: JICA Türkiye Ofisi Yayınları No:2. S.10
  • 3. Ergünay O. (2008).Afet Yönetiminde Kurumsal Yapılanma Ve Mevzuat Nedir? Nasıl olmalıdır? İstanbul Depremini Beklerken Sorunlar ve Çözümler Bildiriler Kitabı, 20 Eylül 2008 CHP İstanbul Deprem Sempozyumu, sayfa 97-108, İstanbul.
  • 4. Orhan, E. 2010, Afet Planlamasında Kaynak Kullanımının Siyasetinde Planlamanın Rolü, Planlama, 2010/1, 69-81, Ankara..
  • 5. Yılmaz A, 2012, Türkiye‟de Afetlerde Karşılaşılan Sorunlar, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, sayı 1, s:63
  • 6. T.C. Başbakanlık Afet Acil Durum Başkanlığı. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP), 2013.
  • 7. tp://tekirdag.meb.gov.tr/ss/otae/Hafif%20Arama%20Kurtarma.pdf
  • 8. Türkiye Afet Müdahale Planı (TAMP))
  • 9. İçişleri Bakanlığı 2008 faaliyet raporu, Nisan 2009.
  • 10. „Depremler 1999‟ Başbakanlık Kriz yönetim Merkezi Yayını, Ağustos 2000
  • 11. 5902 numaralı Afet Ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun. Tarih: 17/6/2009 Sayı : 27261
  • 12. Gümüşhane, Afet Acil Durum Müdürlüğü.
  • 13. Ekşi A., Torlak S., E., Avrupa Tek Acil Çağrı Numarası Uygulama Sürecinde Acil Çağı Hizmetlerinden Yararlanma Durumu: Antalya ve İzmir İllerinin Karşılaştırılması, Türkiye Acil Tıp Dergisi, Türkiye Acil Tıp Dergisi - Tr J EmergMed 2011;11(4):149- 154
  • 14. Demir M., K. Arı E., Üniversite Öğrencilerinin Sivil Toplum Kuruluşlarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Kızılay Örneği, Ekev Akademi Dergisi Yıl: 17 Sayı: 56 s.135-150, 2013
  • 15. Başbuğ B.B. –Başbuğ E., Özmen B. ve Güler H., Türkiye‟de Afet Zarar Azaltımını Sürdürülebilir Eğitimle Sağlamak, 1. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı 11-14 Ekim 2011, ODTÜ, ANKARA
  • 16. Özceylan D., Coşkun E., Van Depremi Sonrası Yaşananlar Işığında Sosyal ve Ekonomik Zarar Görebilirlik Çalışmalarının Önemi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, Nisan 2012, 7(1), 167-186
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA78PH46JC
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melikşah Turan Bu kişi benim

Yücel Bulut Bu kişi benim

Göksel Öztürk

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Turan, M., Bulut, Y., & Öztürk, G. (2015). Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(3), 440-453.
AMA Turan M, Bulut Y, Öztürk G. Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Temmuz 2015;4(3):440-453.
Chicago Turan, Melikşah, Yücel Bulut, ve Göksel Öztürk. “Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4, sy. 3 (Temmuz 2015): 440-53.
EndNote Turan M, Bulut Y, Öztürk G (01 Temmuz 2015) Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4 3 440–453.
IEEE M. Turan, Y. Bulut, ve G. Öztürk, “Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 3, ss. 440–453, 2015.
ISNAD Turan, Melikşah vd. “Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 4/3 (Temmuz 2015), 440-453.
JAMA Turan M, Bulut Y, Öztürk G. Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4:440–453.
MLA Turan, Melikşah vd. “Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 4, sy. 3, 2015, ss. 440-53.
Vancouver Turan M, Bulut Y, Öztürk G. Acil Durumlar Ve Afetlerle İlgili Kurumların Ve Acil Çağrı Numaralarının Bilinilirliği; Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(3):440-53.