Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 30 - 43, 31.12.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı kız üniversite öğrencilerinin
kültürel zeka düzeylerinin olumsuz otomatik düşünceler ve bazı diğer
değişkenlere göre değerlendirilmesidir.

Araştırma tanımlayıcı tipte planlanmıştır.
Araştırmada, örneklemi kız öğrenci apartlarında (7 adet) kalan 400 (n) kız
üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Evren apartlarda kalan tüm öğrenciler
olarak belirlenmiştir (N=552) ve örneklem seçimine gidilmeden evrenin tamamına
ulaşılması hedeflenmiştir. Örneklemin %72,5’ine ulaşılmıştır. Araştırmayı
gerçekleştirmek için apart yönetimlerinden yazılı izin alınmıştır. Veri
toplamada, Kültürel Zeka Ölçeği, Otomatik Düşünceler Ölçeği ve araştırmacılar
tarafından hazırlanan sosyodemografik verilere yönelik form kullanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS-19 yazılım programı kullanılmıştır.

Araştırmaya 400 üniversite öğrencisi katılmıştır.
Öğrencilerin olumsuz otomatik düşünceler ölçeği puanı 85,90±24,41 (en az=30; en
fazla=150) bulunmuştur. Bu değer olumsuz otomatik düşüncelerin ortalama düzeyde
olduğunu göstermektedir. Kültürel zeka puan ortalaması 81,61±16,49 (en az=22;
en fazla=128) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin kültürel zeka seviyesi ortalama
düzeydedir.







Olumsuz otomatik düşüncelerin kültürel zeka üzerine etkileri
vardır. Kitap okumanın üst bilişsel zekaya olumlu etkisi vardır.

Kaynakça

  • Gardner H. (2006). Multiple intelligences: New horizons. Basic books. (Rev. ed.)." New York, NY: A Member of the Perseus Books Group 1-36.
  • Korkmaz Z. (1995). Türk Dili üzerine araştırmalar. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 1(629): 58.
  • Early PC, Soon A.(2003). Cultural Intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press, California, 102-320.
  • Ang S, Van Dyne L, Koh C. (2006). Personality correlates of the four factor model of cultural intelligence. Group and organization management, 31(1): 100-123.
  • Ang, S, Van Dyne L, Tan ML.(2008). Cultural Psychology: Michele J. Gelfand, Chi-Yue Chiu, Ying-Yi Hong (editors). Chapter 6: Cultural intelligence. The Cambridge, 272-282.
  • Moynihan LM, Peterson RS, Earley PC. (2006). Cultural intelligence and the multinational team experience: Does the experience of working in a multinational team improve cultural intelligence? National Culture and Groups. Emerald Group Publishing Limited, 9: 299-323.
  • Cross CP, Brown GR, Morgan TJ, Laland KN. (2016). Sex differences in confidence influence patterns of conformity. British Journal of Psychology, 12-25.
  • Jauk E, Freudenthaler HH, Neubauer AC. (2016). The dark triad and trait versus ability emotional intelligence. Journal of Individual Differences, 37: 112-118.
  • Pardeller S, Frajo-Apor B, Kemmler G, Hofer A. (2016). Emotional intelligence and cognitive abilities–associations and sex differences. Psychology, Health and Medicine, 1-10.
  • Epstein CF. (2007). Great divides: The cultural cognitive, and social basesthe global subordination of women, American Sociological Review,72(1): 1-22.
  • Ang S, Van Dyne L, Yee NK, Koh C. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper Presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, New Orleans, LA.
  • İlhan M, Çetin B. (2014). Kültürel Zeka Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 94-114.
  • Büyüköztürk Ş. (2007). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık, 1-20.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. Australia, McGraw-Hill Education, 1-58.
  • Tezbaşaran Ata A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 12: 22-25.
  • Hollan SD, Kendall PC. (1980). Cognitive self-statements in depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 4: 383-395.
  • Hisli N. (1990). Otomatik düşünceler ölçeğinin üniversite öğrencileri için geçerliliği ve güvenirliği. Psikoloji-Seminer Dergisi (Özel sayı), 8: 527-539.
  • Savaşır I, Şahin NH. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 9:1-52.
  • Yeşil S. (2010). 21. yüzyılın küresel örgütleri için kültürel zekâ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2): 147-168.
  • Kahraman M. (2016). Yabancı dilde kültürel zeka, eğitim ve öğretim araştırmaları dergisi, 5(2): 12-18.
  • Talu N. (1999). Çoklu zeka kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15):164-172.
  • Brislin R, Worthley R, Macnab B. (2006). Cultural intelligence understanding behaviors that serve people’s goals. Group & Organization Management, 31(1), 40-55.
  • Koçak S, Özdemir M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude toward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4): 1352-1369.
  • Çetin ÇK. (2014). Kültürel Zeka: Uzakyol kaptanları ve uzakyol birinci zabitleri üzerinde bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 134-155.
  • Peterson B. (2004). Cultural intelligence, a guide to working with people from other cultures. USA: Intercultural Press, 10-98.
  • Thomas DC, Inkson K. (2005). People skills for a global workplace. Consulting to management, 16(1): 1-5.
  • Abdollahi A, Yaacob SN, Talib, MA, Ismail Z. (2015). Social anxiety and cigarette smoking in adolescents: The Mediating role of emotional intelligence. School Mental Health, 7(3): 184-192.
  • Trinidad DR, Johnson CA. (2002). The Association between emotional intelligence and early adolescent tobacco and alcohol use. Personality and Individual Differences, 32(1): 95-105.
  • Gardner H, Hatch T (1989). Educational implications of the theory of multiple intelligences. Educational Researcher, 18(8): 4-10.
  • Sternberg RJ, Grigorenko EL.(2006). Cultural intelligence and successful intelligence. Group and Organization Management, 31(1): 27-39.
  • Katsillis J, Rubinson R.(1999). Cultural capital, student achievement, and educational reproduction: The case of Greece. American Sociological Review, 270-279.
  • Stempel C. (2005). Adult participation sports as cultural capital a test of bourdieu’s theory of the field of sports. International Review for the Sociology of Sport, 40(4): 411-432.
  • Çellek T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu. Üniversite ve Toplum, 2(1): 2-4.
  • Harputlugil M. (2004). Bir çoklu zeka kuramı uygulaması. İlköğretim-Online, 3(2): 67-72.
  • Shmueli Gabel R, Dolan SL, Luc Cerdin J. (2005). Emotional intelligence as predictor of cultural adjustment for success in global assignments. Career Development International, 10(5): 375-395.
  • Trevarthen C. (2005). Action and emotion in development of cultural intelligence: Why infants have feelings like ours. Emotional Development, 61-91.
  • Tanju EH. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21):30-39.
  • Özden Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayınları. 7.Baskı, Ankara: Başak Matbaası, 109-135.
  • Roothman B, Kirsten DK, Wissing MP. (2003). Gender differences in aspects of psychological well-being. South African Journal of Psychology, 33(4): 212-218.
  • Beshai S, Dobson KS, Adel A, Hanna N. (2016). A Cross-cultural study of the cognitive model of depression: Cognitive experiences converge between Egypt and Canada. PloS one, 11 (3). e0150699.
  • Frewen PA, Evans EM, Maraj N, Dozois DJA. (2008). Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking, cognitive therapy and research, 32 (6): 758-774.
  • Beck AT, Freeman A, Davis DD. (2004). Cognitive Therapy of Personality Disorders. Second Edition, New York: The Guilford Press, 1-28.
  • Şar AH, Barut Y, Koç M. (2007). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışmanın son çocukluk çağı (7-11 yaş) depresyonuyla başetmeye etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 18-32.
  • Aysan F, Bozkurt N. (2000). Bir grup üniversite öğrencisinin kullandığı başa çıkma stratejileri ile depresif eğilimleri ve olumsuz otomatik düşünceleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12: 25-38.
  • Deniz M, Avşaroğlu S. (2014). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yeteneklerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stillerini açıklama düzeyinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1): 121-138.
  • DiMaggio P. (1997). Culture and cognition. Annual Review of Sociology, 23: 263-287.
  • Srivastava SB, Banaji MR. (2011). Culture, cognition, and collaborative networks in organizations. American Sociological Review, 76(2): 207-233.
  • Mercan N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürel zekanın kültürler arası duyarlılık ile ilişkisine yönelik bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 1-13.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 30 - 43, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Gardner H. (2006). Multiple intelligences: New horizons. Basic books. (Rev. ed.)." New York, NY: A Member of the Perseus Books Group 1-36.
  • Korkmaz Z. (1995). Türk Dili üzerine araştırmalar. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 1(629): 58.
  • Early PC, Soon A.(2003). Cultural Intelligence: Individual interactions across cultures. Stanford University Press, California, 102-320.
  • Ang S, Van Dyne L, Koh C. (2006). Personality correlates of the four factor model of cultural intelligence. Group and organization management, 31(1): 100-123.
  • Ang, S, Van Dyne L, Tan ML.(2008). Cultural Psychology: Michele J. Gelfand, Chi-Yue Chiu, Ying-Yi Hong (editors). Chapter 6: Cultural intelligence. The Cambridge, 272-282.
  • Moynihan LM, Peterson RS, Earley PC. (2006). Cultural intelligence and the multinational team experience: Does the experience of working in a multinational team improve cultural intelligence? National Culture and Groups. Emerald Group Publishing Limited, 9: 299-323.
  • Cross CP, Brown GR, Morgan TJ, Laland KN. (2016). Sex differences in confidence influence patterns of conformity. British Journal of Psychology, 12-25.
  • Jauk E, Freudenthaler HH, Neubauer AC. (2016). The dark triad and trait versus ability emotional intelligence. Journal of Individual Differences, 37: 112-118.
  • Pardeller S, Frajo-Apor B, Kemmler G, Hofer A. (2016). Emotional intelligence and cognitive abilities–associations and sex differences. Psychology, Health and Medicine, 1-10.
  • Epstein CF. (2007). Great divides: The cultural cognitive, and social basesthe global subordination of women, American Sociological Review,72(1): 1-22.
  • Ang S, Van Dyne L, Yee NK, Koh C. (2004). The measurement of cultural intelligence. Paper Presented at the Annual Meeting of the Academy of Management, New Orleans, LA.
  • İlhan M, Çetin B. (2014). Kültürel Zeka Ölçeğinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29: 94-114.
  • Büyüköztürk Ş. (2007). Sosyal Bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık, 1-20.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using SPSS for windows. Australia, McGraw-Hill Education, 1-58.
  • Tezbaşaran Ata A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 12: 22-25.
  • Hollan SD, Kendall PC. (1980). Cognitive self-statements in depression: Development of an Automatic Thoughts Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 4: 383-395.
  • Hisli N. (1990). Otomatik düşünceler ölçeğinin üniversite öğrencileri için geçerliliği ve güvenirliği. Psikoloji-Seminer Dergisi (Özel sayı), 8: 527-539.
  • Savaşır I, Şahin NH. (1997). Bilişsel-davranışçı terapilerde değerlendirme: Sık kullanılan ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 9:1-52.
  • Yeşil S. (2010). 21. yüzyılın küresel örgütleri için kültürel zekâ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,19(2): 147-168.
  • Kahraman M. (2016). Yabancı dilde kültürel zeka, eğitim ve öğretim araştırmaları dergisi, 5(2): 12-18.
  • Talu N. (1999). Çoklu zeka kuramı ve eğitime yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15):164-172.
  • Brislin R, Worthley R, Macnab B. (2006). Cultural intelligence understanding behaviors that serve people’s goals. Group & Organization Management, 31(1), 40-55.
  • Koçak S, Özdemir M. (2015). The role of cultural intelligence on the pre-service teachers’ attitude toward multi-cultural education. Elementary Education Online, 14(4): 1352-1369.
  • Çetin ÇK. (2014). Kültürel Zeka: Uzakyol kaptanları ve uzakyol birinci zabitleri üzerinde bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(2): 134-155.
  • Peterson B. (2004). Cultural intelligence, a guide to working with people from other cultures. USA: Intercultural Press, 10-98.
  • Thomas DC, Inkson K. (2005). People skills for a global workplace. Consulting to management, 16(1): 1-5.
  • Abdollahi A, Yaacob SN, Talib, MA, Ismail Z. (2015). Social anxiety and cigarette smoking in adolescents: The Mediating role of emotional intelligence. School Mental Health, 7(3): 184-192.
  • Trinidad DR, Johnson CA. (2002). The Association between emotional intelligence and early adolescent tobacco and alcohol use. Personality and Individual Differences, 32(1): 95-105.
  • Gardner H, Hatch T (1989). Educational implications of the theory of multiple intelligences. Educational Researcher, 18(8): 4-10.
  • Sternberg RJ, Grigorenko EL.(2006). Cultural intelligence and successful intelligence. Group and Organization Management, 31(1): 27-39.
  • Katsillis J, Rubinson R.(1999). Cultural capital, student achievement, and educational reproduction: The case of Greece. American Sociological Review, 270-279.
  • Stempel C. (2005). Adult participation sports as cultural capital a test of bourdieu’s theory of the field of sports. International Review for the Sociology of Sport, 40(4): 411-432.
  • Çellek T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu. Üniversite ve Toplum, 2(1): 2-4.
  • Harputlugil M. (2004). Bir çoklu zeka kuramı uygulaması. İlköğretim-Online, 3(2): 67-72.
  • Shmueli Gabel R, Dolan SL, Luc Cerdin J. (2005). Emotional intelligence as predictor of cultural adjustment for success in global assignments. Career Development International, 10(5): 375-395.
  • Trevarthen C. (2005). Action and emotion in development of cultural intelligence: Why infants have feelings like ours. Emotional Development, 61-91.
  • Tanju EH. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21):30-39.
  • Özden Y. (2005). Öğrenme ve öğretme. Pegem Yayınları. 7.Baskı, Ankara: Başak Matbaası, 109-135.
  • Roothman B, Kirsten DK, Wissing MP. (2003). Gender differences in aspects of psychological well-being. South African Journal of Psychology, 33(4): 212-218.
  • Beshai S, Dobson KS, Adel A, Hanna N. (2016). A Cross-cultural study of the cognitive model of depression: Cognitive experiences converge between Egypt and Canada. PloS one, 11 (3). e0150699.
  • Frewen PA, Evans EM, Maraj N, Dozois DJA. (2008). Letting go: Mindfulness and negative automatic thinking, cognitive therapy and research, 32 (6): 758-774.
  • Beck AT, Freeman A, Davis DD. (2004). Cognitive Therapy of Personality Disorders. Second Edition, New York: The Guilford Press, 1-28.
  • Şar AH, Barut Y, Koç M. (2007). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı grupla psikolojik danışmanın son çocukluk çağı (7-11 yaş) depresyonuyla başetmeye etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14: 18-32.
  • Aysan F, Bozkurt N. (2000). Bir grup üniversite öğrencisinin kullandığı başa çıkma stratejileri ile depresif eğilimleri ve olumsuz otomatik düşünceleri arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12: 25-38.
  • Deniz M, Avşaroğlu S. (2014). Üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ yeteneklerinin karar vermede özsaygı ve karar verme stillerini açıklama düzeyinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1): 121-138.
  • DiMaggio P. (1997). Culture and cognition. Annual Review of Sociology, 23: 263-287.
  • Srivastava SB, Banaji MR. (2011). Culture, cognition, and collaborative networks in organizations. American Sociological Review, 76(2): 207-233.
  • Mercan N. (2016). Çok kültürlü ortamlarda kültürel zekanın kültürler arası duyarlılık ile ilişkisine yönelik bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1): 1-13.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gül Ergün

Aysun Güzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Ergün, G., & Güzel, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 30-43.
AMA Ergün G, Güzel A. Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;6(4):30-43.
Chicago Ergün, Gül, ve Aysun Güzel. “Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler Ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 4 (Aralık 2017): 30-43.
EndNote Ergün G, Güzel A (01 Aralık 2017) Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 4 30–43.
IEEE G. Ergün ve A. Güzel, “Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, ss. 30–43, 2017.
ISNAD Ergün, Gül - Güzel, Aysun. “Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler Ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/4 (Aralık 2017), 30-43.
JAMA Ergün G, Güzel A. Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:30–43.
MLA Ergün, Gül ve Aysun Güzel. “Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler Ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, 2017, ss. 30-43.
Vancouver Ergün G, Güzel A. Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zeka Düzeylerinin Olumsuz Otomatik Düşünceler ve Bazı Diğer Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):30-43.