Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 77 - 84, 31.12.2017

Öz

İki kuşak arasındaki
farklılığın kişilerin bireysel gereksinimlerini ve meslek algılarını etkileyebileceğini
ve yenilikçiliğe yönelik düşüncelerinde farklılıklar oluşturacağını düşünmekteyiz.

Bu araştırma X ile Y
kuşaklarındaki hemşirelerin ve hemşirelik öğrencilerinin yenilikçiliklerini karşılaştırmak
amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, gönüllü 47 hemşire ve 118 hemşirelik öğrencisi
dahil edilmiştir. Araştırma verileri kişisel bilgi formu ve Bireysel
Yenilikçilik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Analizler Mann Whitney U testi
ve bağımsız gruplarda iki
ortalama arasındaki farkın önemlilik testi

ile değerlendirilmiştir.

Araştırmaya katılan
hemşirelerin, %65,95’i X, %34,05’i Y kuşağındadır ve ölçek puan ortalamaları
sırasıyla 62,96± 10,34 ve 72,06± 7,36 bulunmuştur. Hemşirelerin bulunduğu
kuşaklara göre ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı fark saptanmıştır.
Hemşirelik öğrencilerinin tamamı Y kuşağındadır ve ölçek puan ortalaması 68,92±
7,76’dir. Bilimsel toplantılara katılanların bireysel yenilikçilik puanları anlamlı
olarak daha yüksek bulunmuştur.







Araştırmada; Y kuşağı
hemşirelerinin, daha yenilikçi olduğu saptanmıştır. Bireysel yenilikçilik puan
ortalamasına göre Y kuşağı hemşireleri yeniliğe karşı “Öncü” kategoride, X
kuşağı hemşireleri ve Y kuşağındaki hemşirelik öğrencileri ise “Sorgulayıcı” kategoride
olacak şekilde izlenmiştir. 

Kaynakça

  • Deneçli, S. ve Deneçli, C. (2012). Nabza Göre Şerbet, Kuşağa Göre Etkinlik: Eğlencenin Pazarlanması ve Kuşaklar. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 40:33-35.
  • Aydın, Ç. G. ve Başol, O. (2014). X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?. Electronic Journal of Vocational Colleges, Aralık 2014:1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arası Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, (2) S:1
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili. N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19) S:165-182
  • Bulut, Ç. ve Arbak, H. (2012). EGİAD Yenilik - Yenileşim - İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk: Bölüm 1 İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma. İnovasyon Raporu, S: 3-14
  • International Council of Nurses (2009). Delivering Quality, Serving Communities: Nurses Leading Care Innovations. 3, place Jean-Marteau, 1201 Geneva, Switzerland ISBN: 978¬92¬95065¬67¬3
  • Dayyhoff, N., Moore, P. (2002). Entrepreneurial clinical nurse specialists. Innovators of patient care. Clinical Nurse Specialist, 16(5): 274–276.
  • Kaya, H., Kaya, N., Işık, B., Şenyuva, E. (2011). İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi: Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel ve Profesyonel Değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,15(1):18-26.
  • Sönmez, B. ve Yıldırım, A. (2014). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Yenilikçi Davranışları ve Yenilikçi Davranışlarını Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi: Niteliksel Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, (2):100-108.
  • Hurt, H.T., Joseph, K., ve Cook, C.D. (1977). Scales For The Measurement Of Innovativeness. Human Communication Research, 4:58-65.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2010). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ): Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38:150-164.
  • Kemer, A.S. ve Altuntaş, S. (2017). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği'nin Hemşireliğe Uyarlanması: Türkçe Geçerlik - Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 14 (1): 52-61
  • Clement-O’Brien, K. F. Polit, D., Fitzpatrick, J. (2011). Innovativeness Of Nurse Leaders. Journal of Nursing Management, 19:431–438.
  • Yiğit,S. ve Aksay, K. (2015). A Comparison between Generation X and Generation Y in Terms of Individual Innovativeness Behavior: The Case of Turkish Health Professionals. International Journal of Business Administration, 6(2):106-117.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., Ilgaz, G., (2013). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elementary Education Online, (3)5:797‐807.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 77 - 84, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Deneçli, S. ve Deneçli, C. (2012). Nabza Göre Şerbet, Kuşağa Göre Etkinlik: Eğlencenin Pazarlanması ve Kuşaklar. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 40:33-35.
  • Aydın, Ç. G. ve Başol, O. (2014). X ve Y Kuşağı: Çalışmanın Anlamında Bir Değişme Var Mı?. Electronic Journal of Vocational Colleges, Aralık 2014:1-15.
  • Ayhün, S. E. (2013). Kuşaklar Arası Farklılıklar ve Örgütsel Yansımaları. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, (2) S:1
  • Adıgüzel, O., Batur, H. Z. ve Ekşili. N. (2014). Kuşakların Değişen Yüzü ve Y Kuşağı ile Ortaya Çıkan Yeni Çalışma Tarzı: Mobil Yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (19) S:165-182
  • Bulut, Ç. ve Arbak, H. (2012). EGİAD Yenilik - Yenileşim - İnovasyon Dünyasına Bir Yolculuk: Bölüm 1 İnovasyon, Direnç ve İletişim: Kavramsal Bir Tartışma. İnovasyon Raporu, S: 3-14
  • International Council of Nurses (2009). Delivering Quality, Serving Communities: Nurses Leading Care Innovations. 3, place Jean-Marteau, 1201 Geneva, Switzerland ISBN: 978¬92¬95065¬67¬3
  • Dayyhoff, N., Moore, P. (2002). Entrepreneurial clinical nurse specialists. Innovators of patient care. Clinical Nurse Specialist, 16(5): 274–276.
  • Kaya, H., Kaya, N., Işık, B., Şenyuva, E. (2011). İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Fakültesi: Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel ve Profesyonel Değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi,15(1):18-26.
  • Sönmez, B. ve Yıldırım, A. (2014). Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Yenilikçi Davranışları ve Yenilikçi Davranışlarını Etkileyen Faktörlere İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi: Niteliksel Bir Çalışma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, (2):100-108.
  • Hurt, H.T., Joseph, K., ve Cook, C.D. (1977). Scales For The Measurement Of Innovativeness. Human Communication Research, 4:58-65.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H. F. (2010). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği (BYÖ): Türkçe’ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38:150-164.
  • Kemer, A.S. ve Altuntaş, S. (2017). Bireysel Yenilikçilik Ölçeği'nin Hemşireliğe Uyarlanması: Türkçe Geçerlik - Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 14 (1): 52-61
  • Clement-O’Brien, K. F. Polit, D., Fitzpatrick, J. (2011). Innovativeness Of Nurse Leaders. Journal of Nursing Management, 19:431–438.
  • Yiğit,S. ve Aksay, K. (2015). A Comparison between Generation X and Generation Y in Terms of Individual Innovativeness Behavior: The Case of Turkish Health Professionals. International Journal of Business Administration, 6(2):106-117.
  • Çuhadar, C., Bülbül, T., Ilgaz, G., (2013). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Özellikleri ile Teknopedagojik Eğitim Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Elementary Education Online, (3)5:797‐807.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melih Başoğlu Bu kişi benim

Aylin Durmaz Edeer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Başoğlu, M., & Durmaz Edeer, A. (2017). X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 77-84.
AMA Başoğlu M, Durmaz Edeer A. X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;6(4):77-84.
Chicago Başoğlu, Melih, ve Aylin Durmaz Edeer. “X Ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 4 (Aralık 2017): 77-84.
EndNote Başoğlu M, Durmaz Edeer A (01 Aralık 2017) X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 4 77–84.
IEEE M. Başoğlu ve A. Durmaz Edeer, “X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, ss. 77–84, 2017.
ISNAD Başoğlu, Melih - Durmaz Edeer, Aylin. “X Ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/4 (Aralık 2017), 77-84.
JAMA Başoğlu M, Durmaz Edeer A. X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:77–84.
MLA Başoğlu, Melih ve Aylin Durmaz Edeer. “X Ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin Ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, 2017, ss. 77-84.
Vancouver Başoğlu M, Durmaz Edeer A. X ve Y Kuşağındaki Hemşirelerin ve Hemşirelik Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Farkındalıklarının Karşılaştırılması. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):77-84.