Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 146 - 155, 31.12.2017

Öz

Bu çalışma çocuk sahibi hemşirelerin çocuk
sevme düzeyleri ve çocuk yetiştirme tutumlarını belirlemek amacıyla yapıldı
. Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki çalışma bir
üniversite hastanesinde çalışan ve çocuk sahibi olan 65 hemşire ile yürütüldü.
Veriler “Anket Formu’’, “Barnett Çocuk Sevme Ölçeği” ve
“Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği” ile toplandı.
Hemşirelerin çocuk sayıları ile
“Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’’ puanları arasında
pozitif, “Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği”;
“Demokratik Tutum ve Eşitlik Tanıma” ve “Sıkı
Disiplin” alt boyut puanları arasında negatif korelasyon vardı (p<0,05).
Lisans ve lisansüstü eğitime sahip olan hemşirelerin “Aşırı Koruyuculuk” puan
ortalamaları, aile gelir düzeyi iyi olan hemşirelerin “Sıkı Disiplin” puanları
daha yüksek bulundu. Çocuk servisinde çalışan hemşirelerin
“Barnett Çocuk Sevme Ölçeği’’ ve “Aşırı koruyuculuk”, çocuk yetiştirme ve bakımı
konusunda bilgi alan hemşirelerin “Aşırı Koruyuculuk” ve “Sıkı Disiplin” alt
boyut puan ortalamaları yüksek bulundu. Çocuk servislerinde çalışan ve çocuk
sayısı fazla olan hemşirelerin çocuk sevme düzeyleri daha iyi idi. Çocuk servislerinde çalışan, lisans
ve üstü eğitime sahip ve çocuk yetiştirme konusunda bilgi alan hemşirelerin
çocuk yetiştirme konusunda aşırı koruyucu oldukları; çocuk
sayısı az ve geliri iyi düzeyde olan hemşirelerin çocuk yetiştirmede sıkı
disiplin tutumlarının daha fazla olduğu bulundu.


ABSTRACT



This study was conducted to determine the level
of nurses’ liking children and attitudes of child-raising
. This descriptive and cross-sectional
study was conducted with 65 nurses who had children and working in a university
hospital. Data was collected by “Survey”,
“Barnett Liking Children Scale”, “Parental Attitude Research
Instrument’’
. It was found that a positive correlation between the
number children of nurses and “
Barnett Liking Children Scale” scores
and a negative correlation among the number children of nurses and
“Parental
Attitude Research Instrument’’
; “Democratic Attitudes and Equality” and
“Strict Discipline’’ scores (p<0.05). Nurses who had degree and post degree
education had high scores of “Overload Protection”, nurses who had good income
level had high score of “Strict Discipline’’. It was found that nurses who
worked in
pediatric clinics had high score of “Barnett
Liking Children Scale’’
and “Overload Protection”, nurses who took
information about child-raising had
high scores of “Overload Protection” and
“Strict Discipline”. It was found that nurses who had graduate and postgraduate
education, worked in pediatric clinics and took information about raising
children showed more overload protection in raising child, nurses who had less
children and had good income level showed more strict discipline attitude in
raising child.

Keywords: Nurse, Liking
Children,
Raising Child

Kaynakça

  • 1. Bektaş, M., Ayar, D., Bektaş, İ., Selekoğlu, Y., Akdeniz Kudubeş, A., Sal Altan, S.(2015). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. The Journal of Pediatric Research, 2(1):37-41. 2. Er, M.(2006). Çocuk, hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49(2):155-168. 3. Ercan, R.(2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8):435-444. 4. Günalp, A.(2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği): Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007. 5. Çavuşoğlu, H.(2013). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, s. 19-21. 6. Özyürek, A., Tezel Şahin, F.(2005). 5-6 yaş grubunda cocugu olan ebeveynlerin tutumlarinin incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2):19-34. 7. Karabulut Demir, E., Şendil, G.(2008). Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ). Türk Psikoloji Yazıları, 11(21):15-25. 8. Şanlı, D., Öztürk, C.(2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32):31-48. 9. Yalçın, F., Türnüklü, A.(2011). Algılanan ana-baba davranışları ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1):717-735. 10. Sezer, Ö.(2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1):1-19. 11. Ayyıldız, T.(2005). Zonguldak il merkezinde 0-6 yaş çocuğu olan annelerin çocuk yetiştirme tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. 12. Tural Büyük, E., Rızalar, S., Güdek Seferoğlu, E., Oğuzhan, H.(2014). Çocuk ve erişkin kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk sevme ve çocuk yetiştirme tutumlarının incelenmesi. Journal of Pediatric Research, 1(3):130-1377. 13. Karakoç Demirkaya, S., Abalı, O.(2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının okul öncesi dönem davranış sorunları ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(1):67-4. 14. Kumcağız, H., Yılmaz, M., Balcı Çelik, S., Aydın Avcı, İ.(2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38(1):49-56. 15. Arslan Özkan, H., Bilgin, Z.(2016). Hemşireliğin felsefi özü iyileştirici bakım. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(3):191-200. 16. Erdem, Y., Duyan, V.(2011). A determination of the factors that affect the level of pediatric nurses' liking of children. Turkish Journal of Medical Sciences, 41(2):295-305. 17. Akgün Kostak, M.(2013). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin çocuk sevme durumları, çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin çocuk sevme durumlarına etkisi ve etkileyen faktörler. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2(2):50-56. 18. Duyan, V., Gelbal, S.(2008). Barnett çocuk sevme ölçeği’ni türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33(148):40-48. 19. Gelbal, S., Duyan, V.(2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1):127-37. 20. Şanlı, T.(1991). “Hemşirelik üstüne çeşitli tanımlar”, Geylan R (Ed), Hemşirelikte Kişiler Arası İlişkiler, sy:8-12, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 497, ISBN 975 - 492 - 234 – 9. 21. Uğurlu, C.T.(2013). Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2):51-61. 22. Barnett, M.A., Sinisi, C.S.(1990). The initial validation of a liking of children scale. Journal Of Personality Assessment, 55(1-2):161-167. 23. Kabaklı Çimen, L. (2016). The relationship between preschool teachers’ tendency of liking children and the levels of professional burnout. Journal of Education and Human Development, 5(1), 220-239. doi:http://dx.doi.org/10.15640/jehd.v5n1a23. 24. Tezel Şahin, F., & Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarina etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414. 25. Altay N, Kılıçarslan Törüner E. (2014). “Öğrenci hemşirelerin klinik stres yaşama ve çocuk sevme durumlarının belirlenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3):166-170.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 146 - 155, 31.12.2017

Öz

Kaynakça

  • 1. Bektaş, M., Ayar, D., Bektaş, İ., Selekoğlu, Y., Akdeniz Kudubeş, A., Sal Altan, S.(2015). Hemşirelik öğrencilerinin çocuk sevme durumlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. The Journal of Pediatric Research, 2(1):37-41. 2. Er, M.(2006). Çocuk, hastalık, anne-babalar ve kardeşler. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 49(2):155-168. 3. Ercan, R.(2014). Öğretmenlerde çocuk sevgisi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8):435-444. 4. Günalp, A.(2007). Farklı anne baba tutumlarının okul öncesi eğitim çağındaki çocukların özgüven duygusunun gelişimine etkisi (Aksaray ili örneği): Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2007. 5. Çavuşoğlu, H.(2013). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt 1, Genişletilmiş 11. Baskı, Sistem Ofset Basımevi, Ankara, s. 19-21. 6. Özyürek, A., Tezel Şahin, F.(2005). 5-6 yaş grubunda cocugu olan ebeveynlerin tutumlarinin incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2):19-34. 7. Karabulut Demir, E., Şendil, G.(2008). Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ). Türk Psikoloji Yazıları, 11(21):15-25. 8. Şanlı, D., Öztürk, C.(2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (32):31-48. 9. Yalçın, F., Türnüklü, A.(2011). Algılanan ana-baba davranışları ile çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1):717-735. 10. Sezer, Ö.(2010). Ergenlerin kendilik algılarının anne baba tutumları ve bazı faktörlerle İlişkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1):1-19. 11. Ayyıldız, T.(2005). Zonguldak il merkezinde 0-6 yaş çocuğu olan annelerin çocuk yetiştirme tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi. 12. Tural Büyük, E., Rızalar, S., Güdek Seferoğlu, E., Oğuzhan, H.(2014). Çocuk ve erişkin kliniklerinde çalışan hemşirelerin çocuk sevme ve çocuk yetiştirme tutumlarının incelenmesi. Journal of Pediatric Research, 1(3):130-1377. 13. Karakoç Demirkaya, S., Abalı, O.(2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının okul öncesi dönem davranış sorunları ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 13(1):67-4. 14. Kumcağız, H., Yılmaz, M., Balcı Çelik, S., Aydın Avcı, İ.(2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38(1):49-56. 15. Arslan Özkan, H., Bilgin, Z.(2016). Hemşireliğin felsefi özü iyileştirici bakım. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(3):191-200. 16. Erdem, Y., Duyan, V.(2011). A determination of the factors that affect the level of pediatric nurses' liking of children. Turkish Journal of Medical Sciences, 41(2):295-305. 17. Akgün Kostak, M.(2013). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin çocuk sevme durumları, çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersinin çocuk sevme durumlarına etkisi ve etkileyen faktörler. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 2(2):50-56. 18. Duyan, V., Gelbal, S.(2008). Barnett çocuk sevme ölçeği’ni türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 33(148):40-48. 19. Gelbal, S., Duyan, V.(2010). İlköğretim öğretmenlerinin çocuk sevme durumlarına etki eden değişkenlerin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1):127-37. 20. Şanlı, T.(1991). “Hemşirelik üstüne çeşitli tanımlar”, Geylan R (Ed), Hemşirelikte Kişiler Arası İlişkiler, sy:8-12, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No: 497, ISBN 975 - 492 - 234 – 9. 21. Uğurlu, C.T.(2013). Öğretmenlerin iletişim becerisi ve empatik eğilim davranışlarının çocuk sevme düzeyleri üzerine etkisi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2):51-61. 22. Barnett, M.A., Sinisi, C.S.(1990). The initial validation of a liking of children scale. Journal Of Personality Assessment, 55(1-2):161-167. 23. Kabaklı Çimen, L. (2016). The relationship between preschool teachers’ tendency of liking children and the levels of professional burnout. Journal of Education and Human Development, 5(1), 220-239. doi:http://dx.doi.org/10.15640/jehd.v5n1a23. 24. Tezel Şahin, F., & Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarina etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414. 25. Altay N, Kılıçarslan Törüner E. (2014). “Öğrenci hemşirelerin klinik stres yaşama ve çocuk sevme durumlarının belirlenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(3):166-170.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melahat Akgün Kostak

Remziye Semerci

Esra Nur Kocaaslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Akgün Kostak, M., Semerci, R., & Kocaaslan, E. N. (2017). Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 146-155.
AMA Akgün Kostak M, Semerci R, Kocaaslan EN. Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2017;6(4):146-155.
Chicago Akgün Kostak, Melahat, Remziye Semerci, ve Esra Nur Kocaaslan. “Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri Ve Çocuk Yetiştirme Tutumları”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 4 (Aralık 2017): 146-55.
EndNote Akgün Kostak M, Semerci R, Kocaaslan EN (01 Aralık 2017) Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 4 146–155.
IEEE M. Akgün Kostak, R. Semerci, ve E. N. Kocaaslan, “Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, ss. 146–155, 2017.
ISNAD Akgün Kostak, Melahat vd. “Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri Ve Çocuk Yetiştirme Tutumları”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/4 (Aralık 2017), 146-155.
JAMA Akgün Kostak M, Semerci R, Kocaaslan EN. Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:146–155.
MLA Akgün Kostak, Melahat vd. “Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri Ve Çocuk Yetiştirme Tutumları”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 4, 2017, ss. 146-55.
Vancouver Akgün Kostak M, Semerci R, Kocaaslan EN. Hemşirelerin Çocuk Sevme Düzeyleri ve Çocuk Yetiştirme Tutumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(4):146-55.