Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 67 - 70, 31.12.2016

Öz

Bu çalışma; üniversite öğrencilerinin
dinlemeyi tercih ettikleri müzik türünün yaşam kalitesi üzerine etkisini
belirlemek amacıyla planlandı.

Araştırmanın evrenini 2014-2015 güz dönemi
Gümüşhane Üniversitesi’nde okuyan
öğrenciler
oluşturmuştur. Örneklem çalışmaya katılmayı kabul eden 583 öğrenciden
oluşmaktadır. Çalışmada veriler, kişisel bilgi formu ve Dünya Sağlık Örgütü
Yaşam Kalitesi Ölçeği-Kısa Formu (WHOQOL-BREF-TR) kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin analizinde Independent Samples T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi
(One- Way-ANOVA) testleri uygulanmıştır. Ölçeğin cronbach’s Alfa değeri %77
olarak bulunmuştur.

Müzik dinlemekten hoşlanan öğrencilerin yaşam kalitesi
puanları incelendiğinde; ruhsal alan puanlarının müzik dinlemekten
hoşlanmayanlara göre daha yüksek olduğu görülmektedir (p=0,022). Pop müzik
dinlemeyenlerin bedensel alan puanları (p=0,002), slow müzik dinleyenlerin
sosyal alan puanları (p=0.040),  klasik
müzik dinleyenlerin ruhsal (p= 0.002) alan puanları anlamlı olarak yüksek
bulunmuştur.                                







Müzik insan duygu ve davranışlarını derinden etkileyen
bir araçtır. Yapılan bu çalışmadan genç kitlelerin tercih ettiği müzik türünün
yaşam kalitesini etkilediği görülmektedir.

Kaynakça

  • Gallagher, LM., Lagman, R., Walsh, D., Davis, MP., LeGrand, SB. (2006). “The clinical effects of music therapy in palliative medicine”. Support Care Cancer,14:859–66.
  • Esch, T., Guarna, M., Bianch, E. et all. (2004). “Commonalities in the Central Nervous System’s Involvement with Complementary Medical Therapies: Limbic Morphinergic Processes” Med Sci Monit, 10(6): 6-17.
  • Somakcı, P. (2003). “Türklerde Müzikle Tedavi”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2):131–140.
  • Çoban, A., (2005).”Müzikle Terapi”. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Allen, K., Golden, L.H., Izzo, J.L., et all.(2001). “Normalization of Hypertensive Responses During Ambulatory Surgical Stres by Perioperative Music”. Psychosomatic Medicine, 63: 487-492.
  • Edwards, J. (2005). “Possibilities and Problems for Evidence-Based Practice in Music Therapy”. The Arts in Psychotherapy, 32(4): 293-301.
  • Sleight, P. (2013). “Cardiovascular effects of music by entraining cardiovascular autonomic rhythms music therapy update: tailored to each person, or does one size fit all? ”. Neth Heart J., 21(2):99-100.
  • Covington, H., Crosby, C. (1997). “Music Therapy as a Nursing Intervention”. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv., 35:34-7.
  • Covington, H. (2001). “Therapeutic music for patients with psychiatric disorders”. Holist Nurs Pract, 15:59-69.
  • White, JM. (2000). “State of the science of music interventions. Critical care and perioperative practice”. Crit Care Nurs Clin North Am., 12:219-25.
  • Öksüz, E., Malhan, S. (2005). Sağlığa Bağlı Yaşam Kalitesi Kalimetri. Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
  • The WHOQOL Group. (1994). “The development of the World Health Organisation quality of life assessment instrument (the WHOQOL)”. In: Orley, J., Kuyken, W. eds. Quality of Life Assessment: International Perspectives (41-57). Heidelberg: Springer Verlag.
  • Eser, E., Fidaner, H., Fidaner, C. ve ark. (1999). “WHOQOL-100 ve WHOQOL-BREEF’in psikometrik özellikleri”. 3P Dergisi,7(2); 23-40
  • Öztekin, D.S., Ucuızal, M., Öztekin, I. Ve ark. (2007). “Nursing Students' Willingness to Use Complementary and Alternative Therapies for Cancer Patients: Istanbul Survey”. Tohoku J Exp Med, 211(1):49-61.
  • Okyay, P., Atasoylu, G., Önde, M. Ve ark. (2012). “Kadınlarda Yaşam Kalitesi Anksiyete ve Depresyon Belirtilerinin Varlığında Nasıl Etkileniyor? Kesitsel Bir Alan Çalışması”. Türk Psikiyatri Dergisi, 23(3):178-88.
  • Dündar, P.E., Bilge, B., Baydur, H. Ve ark. (2006). “Manisa’da Çıraklık Eğitim Merkezinde Eğitim Gören Gençlerin Yaşam Kalitesini Etkileyen Faktörler”. Toplum Hekimliği Bülteni, 25(1): 24-29.
  • Kartal, M., Mıdık, Ö., Büyükakkuş, A. (2012). “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sigara Kullanımı ve Yaşam Kalitelerine Etkisi”. Tur Toraks Dergisi, 13: 11-7.
  • Kaya, M. (2003). “Ankara’da 112 Acil Yardım Hizmetlerinde Çalışan Sağlık Personelinin Öznel Yaşam Kalitelerinin Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R. (2011). “Sağlık Çalışanlarında Yaşam Kalitesi ve Etkileyen Değişkenler”. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2):61-68.
  • Zahran, S. H., Zack, M. M, Mary, E. et all. (2007). “Health-Related Quality of Life and Behaviors Risky to Health among Adults Aged 18–24 Years in Secondary or Higher Education United States, 2003–2005”. Journal of Adolescent Health, 41:389–397
  • Tekkanat, Ç. (2008). Öğretmenlik Bölümünde Okuyan Öğrencilerde Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Avcı, K., Pala, K. (2004). “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde çalışan araştırma görevlisi ve uzman doktorların yaşam kalitesinin değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30:81-5.
  • Chien, LY., Lo, LH., Chen, CJ, et al. (2003). “Quality of life among primary caregivers of Taiwanese children with brain tumor”. Cancer Nurs, 26:305-11.
  • Sezer, F. (2009). Müzikle Terapinin Sınav Kaygısı, Öfke ve Psikolojik Belirtiler Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sezer, F. (2010). “Lise Öğrencilerinin Öfke Durumları Üzerine Müzikle Terapinin Etkisi”. E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4).
  • Scheufele, P.M. (2000). “Effects Of Progressive Relaxation And Classical Music On Measurements Of Attention, Relaxation, and Stress Responses”. Journal Of Behavioral Medicine, 23 (2): 207–228.
  • Aydın, D. (2006). Yenidoğan yoğun bakım ünitesinde yatan pretermlere dinletilen klasik müziğin, bebeklerin stres belirtileri, büyümesi, oksijen saturasyon düzeyi ve hastanede kalış süresine etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.,
  • Kisilevsky, B. S., Hains, S. M. J. Jacquet A.Y. et. all. (2004). “Maturation of fetal responses to music”. Developmental Science, 7(5): 550-559.
  • Wu, S.M. (2002). “Effects Of Music Therapy On Anxiety, Depression And Self-Esteem Of Undergraduates”. Psychologia, 45 (2): 104–114.
Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 4, 67 - 70, 31.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Gallagher, LM., Lagman, R., Walsh, D., Davis, MP., LeGrand, SB. (2006). “The clinical effects of music therapy in palliative medicine”. Support Care Cancer,14:859–66.
  • Esch, T., Guarna, M., Bianch, E. et all. (2004). “Commonalities in the Central Nervous System’s Involvement with Complementary Medical Therapies: Limbic Morphinergic Processes” Med Sci Monit, 10(6): 6-17.
  • Somakcı, P. (2003). “Türklerde Müzikle Tedavi”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2):131–140.
  • Çoban, A., (2005).”Müzikle Terapi”. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Allen, K., Golden, L.H., Izzo, J.L., et all.(2001). “Normalization of Hypertensive Responses During Ambulatory Surgical Stres by Perioperative Music”. Psychosomatic Medicine, 63: 487-492.
  • Edwards, J. (2005). “Possibilities and Problems for Evidence-Based Practice in Music Therapy”. The Arts in Psychotherapy, 32(4): 293-301.
  • Sleight, P. (2013). “Cardiovascular effects of music by entraining cardiovascular autonomic rhythms music therapy update: tailored to each person, or does one size fit all? ”. Neth Heart J., 21(2):99-100.
  • Covington, H., Crosby, C. (1997). “Music Therapy as a Nursing Intervention”. J Psychosoc Nurs Ment Health Serv., 35:34-7.
  • Covington, H. (2001). “Therapeutic music for patients with psychiatric disorders”. Holist Nurs Pract, 15:59-69.
  • White, JM. (2000). “State of the science of music interventions. Critical care and perioperative practice”. Crit Care Nurs Clin North Am., 12:219-25.
  • Öksüz, E., Malhan, S. (2005). Sağlığa Bağlı Yaşam Kalitesi Kalimetri. Ankara: Başkent Üniversitesi Yayınları.
  • The WHOQOL Group. (1994). “The development of the World Health Organisation quality of life assessment instrument (the WHOQOL)”. In: Orley, J., Kuyken, W. eds. Quality of Life Assessment: International Perspectives (41-57). Heidelberg: Springer Verlag.
  • Eser, E., Fidaner, H., Fidaner, C. ve ark. (1999). “WHOQOL-100 ve WHOQOL-BREEF’in psikometrik özellikleri”. 3P Dergisi,7(2); 23-40
  • Öztekin, D.S., Ucuızal, M., Öztekin, I. Ve ark. (2007). “Nursing Students' Willingness to Use Complementary and Alternative Therapies for Cancer Patients: Istanbul Survey”. Tohoku J Exp Med, 211(1):49-61.
  • Okyay, P., Atasoylu, G., Önde, M. Ve ark. (2012). “Kadınlarda Yaşam Kalitesi Anksiyete ve Depresyon Belirtilerinin Varlığında Nasıl Etkileniyor? Kesitsel Bir Alan Çalışması”. Türk Psikiyatri Dergisi, 23(3):178-88.
  • Dündar, P.E., Bilge, B., Baydur, H. Ve ark. (2006). “Manisa’da Çıraklık Eğitim Merkezinde Eğitim Gören Gençlerin Yaşam Kalitesini Etkileyen Faktörler”. Toplum Hekimliği Bülteni, 25(1): 24-29.
  • Kartal, M., Mıdık, Ö., Büyükakkuş, A. (2012). “Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sigara Kullanımı ve Yaşam Kalitelerine Etkisi”. Tur Toraks Dergisi, 13: 11-7.
  • Kaya, M. (2003). “Ankara’da 112 Acil Yardım Hizmetlerinde Çalışan Sağlık Personelinin Öznel Yaşam Kalitelerinin Değerlendirilmesi”. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Yıldırım, A., Hacıhasanoğlu, R. (2011). “Sağlık Çalışanlarında Yaşam Kalitesi ve Etkileyen Değişkenler”. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 2(2):61-68.
  • Zahran, S. H., Zack, M. M, Mary, E. et all. (2007). “Health-Related Quality of Life and Behaviors Risky to Health among Adults Aged 18–24 Years in Secondary or Higher Education United States, 2003–2005”. Journal of Adolescent Health, 41:389–397
  • Tekkanat, Ç. (2008). Öğretmenlik Bölümünde Okuyan Öğrencilerde Yaşam Kalitesi ve Fiziksel Aktivite Düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Avcı, K., Pala, K. (2004). “Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde çalışan araştırma görevlisi ve uzman doktorların yaşam kalitesinin değerlendirilmesi”. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30:81-5.
  • Chien, LY., Lo, LH., Chen, CJ, et al. (2003). “Quality of life among primary caregivers of Taiwanese children with brain tumor”. Cancer Nurs, 26:305-11.
  • Sezer, F. (2009). Müzikle Terapinin Sınav Kaygısı, Öfke ve Psikolojik Belirtiler Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sezer, F. (2010). “Lise Öğrencilerinin Öfke Durumları Üzerine Müzikle Terapinin Etkisi”. E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4).
  • Scheufele, P.M. (2000). “Effects Of Progressive Relaxation And Classical Music On Measurements Of Attention, Relaxation, and Stress Responses”. Journal Of Behavioral Medicine, 23 (2): 207–228.
  • Aydın, D. (2006). Yenidoğan yoğun bakım ünitesinde yatan pretermlere dinletilen klasik müziğin, bebeklerin stres belirtileri, büyümesi, oksijen saturasyon düzeyi ve hastanede kalış süresine etkisi. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.,
  • Kisilevsky, B. S., Hains, S. M. J. Jacquet A.Y. et. all. (2004). “Maturation of fetal responses to music”. Developmental Science, 7(5): 550-559.
  • Wu, S.M. (2002). “Effects Of Music Therapy On Anxiety, Depression And Self-Esteem Of Undergraduates”. Psychologia, 45 (2): 104–114.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurşen Kulakaç Bu kişi benim

Ayşe Çolak Bu kişi benim

Cemile Aktuğ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kulakaç, N., Çolak, A., & Aktuğ, C. (2016). YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(4), 67-70.
AMA Kulakaç N, Çolak A, Aktuğ C. YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Ekim 2016;5(4):67-70.
Chicago Kulakaç, Nurşen, Ayşe Çolak, ve Cemile Aktuğ. “YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5, sy. 4 (Ekim 2016): 67-70.
EndNote Kulakaç N, Çolak A, Aktuğ C (01 Ekim 2016) YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 4 67–70.
IEEE N. Kulakaç, A. Çolak, ve C. Aktuğ, “YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 4, ss. 67–70, 2016.
ISNAD Kulakaç, Nurşen vd. “YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5/4 (Ekim 2016), 67-70.
JAMA Kulakaç N, Çolak A, Aktuğ C. YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5:67–70.
MLA Kulakaç, Nurşen vd. “YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 5, sy. 4, 2016, ss. 67-70.
Vancouver Kulakaç N, Çolak A, Aktuğ C. YAŞAM KALİTESİ ÜZERİNE MÜZİĞİN ETKİSİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5(4):67-70.