Bu çalışma ebeveynlerin çocuklarının beslenme ve kilo durumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı bir araştırma olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini Mart – Mayıs 2015 tarihleri arasında Ankara Yenimahalle ilçesine bağlı Şentepe semtinde bir ilkokokulun 1., 2., 3. ve 4. sınıfında öğrenim gören 237 öğrenci ve ebeveynleri oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak sosyo demografik bilgiler, ebeveynlerin çocuklarının beslenme ve kilo durumuna ilişkin görüşlerinin yer aldığı anket formu ile öğrencilerin boy kilo ölçümleri sonucunda Hastalık Kontrol Merkezi (Center for Disease Control- CDC) obezite sınıflama sistemine göre hesaplanan beden kitle indeksi (BKİ) değerleri kullanılmıştır. Çalışmaya katılan annelerin %46,4’ü babaların ise % 36,7’si ilkokul mezunudur. Ebeveynlerin %23,2’sinin çocuklarının beslenme şeklini sebze ve karbonhidrat ağırlık olarak belirttiği; %46,4’ünün ise çocuklarının kahvaltı yaptığını ifade ettiği bulunmuştur. Yapılan ölçümler sonucunda çocukların %67,5’inin ideal kiloda, % 10,5’inin fazla kilolu sınıfında, %13,1’inin ise obez sınıfında olduğu belirlenmiş ve ebeveynlerin önemli bir bölümünün obez ve fazla kilolu sınıfında yer alan çocuklarının kilosunu yanlış değerlendirdikleri belirlenmiştir. Hesaplanan BKİ değerlerine göre ebeveynlerin çocuklarının kilosunu az ya da fazla olarak değerlendirme durumları ile gelecekte konuya ilişkin endişe yaşama durumları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0,05). Çalışmamızda ebeveynlerin büyük bir bölümünün, çocuklarının kilo durumlarını yanlış olarak algıladığı belirlenmiştir. Bu zaman diliminde yapılan ölçümlerde bile aşırı kilolu olarak belirlenen çocukların ebeveynlerinin çocuklarını kilolu sınıfında görmemesi ve gelecekte de buna ilişkin bir endişe taşımamaları çalışmanın önemli sonuçları arasındadır. Okul ortamlarında ebeveynlerin ve çocukların birlikte ele alındığı müdahale ve eğitim çalışmalarının yapılmasının önemli olduğu açıktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |