Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 42 - 53, 30.06.2017

Öz

Araştırma doğum eylemine aktif olarak katılan ebelik
üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinin kaygı ve öz-güven düzeylerinin
incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı olarak yapılan araştırmanın
örneklemini doğum eylemine aktif olarak katılan iki üniversitenin ebelik bölümü
üçüncü ve dördüncü sınıfında öğrenim görmekte olan 174 öğrenci oluşturmuştur.
Veriler Kişisel Bilgi Formu, Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeği (DSKÖ) ve Öz-güven Ölçeği
ile toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin DKÖ puanı 41,70±6,43, SKÖ
puanı 46,71±6,39, toplam öz-güven ölçeği puanı 126,91±24,33 olup, iç öz-güven
boyutu 65,31±12,59, dış öz-güven boyutu 61,60±12,20’dir. Araştırmada doğum
eylemine katılabilmek için teorik bilgilerinin yeterli olduğunu düşünme
durumuna göre DKÖ puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu (p<0,05)
saptanmıştır. Öğrencilerin mesleği seçme durumu, bölümü tercih nedeni, teorik bilgilerinin
ve uygulama becerilerinin yeterli olduğunu düşünme, teorik derslere ve klinik
uygulamalara yönelik sorunlarında destek alma durumuna göre öz-güven ölçeği
puan ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu (p<0,05) bulunmuştur.
Araştırmada durumluk kaygı puanları ile sürekli kaygı puanları, dış öz-güven,
iç öz-güven ve toplam öz-güven puanları arasında pozitif yönde anlamlı
korelasyon olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Durumluk kaygı puanları arttıkça
sürekli kaygı puanları, dış öz-güven, iç öz-güven ve toplam öz-güven puanları
artmaktadır. Öğrencilerin kaygı düzeyleri orta, öz-güven düzeyleri yüksektir.

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (1997). “Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim Yönetimi, 3(4): 453−464.
  • Şar, A.H., Avcu, R., Işıklar, A. (2010). “Analyzing undergraduate students’ self-confidence levels in terms of some variables”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5: 1205−1209.
  • Kukulu, K., Korukcu, O., Ozdemir, Y., Bezci, A., Calik, C. (2013). “Self-confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students”. J Psychiatr Ment Health Nurs, 20(4):330–335.
  • Chesser-Smyth, P.A, Long, T. (2013). “Understanding the influences on self-confidence among first-year undergraduate nursing students in Ireland”. J Adv Nurs, 69(1):145−157.
  • Porter, J., Morphet, J., Missen, K., Raymond, A. (2013). “Preparation for high-acuity clinical placement: Confidence levels of final-year nursing students”. Adv Med Educ Pract, 4: 83−89.
  • Ekinci, H. (2013). “Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin öz-güven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2: 52−64.
  • Akın, A. (2007). “Öz-güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri”. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 167−176.
  • Uçar, T., Duy, B. (2013). “Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin denetim odağı ve öz-güvenlerinin problem çözme becerileri ile ilişkisi”. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6): 689−698.
  • Donovan, P. (2008). “Confidence in newly qualified midwives”. BJM, 16: 510−514.
  • Resmi Gazete. (2008). Doktorluk, hemşirelik, ebelik, diş hekimliği, veterinerlik, eczacılık ve mimarlık eğitim programlarının asgari eğitim koşullarının belirlenmesine dair yönetmelik, Kanun no: 2677530, 2 Şubat 2008. Erişim yeri: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/02/20080202-9.htm, Erişim tarihi: 15.09. 2016.
  • Utkualp, N., Ogur, P. (2010). “Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1):45−54.
  • Bayar, K., Çadır, G., Bayar, B. (2009). “Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1):37−42.
  • Carlson, S., Kotzé, W.J., Van Rooyen, D. (2003). “Accompaniment needs of first-year nursing students in the clinical learning environment”. Curationis, 26(2):30−39.
  • Moscaritolo, L.M. (2009). “Intervention strategies to decrease nursing students’ anxiety in the clinical learning environment”. J Nurs Educ, 48(1):17−23.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.L., Lushene, R.E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psychologist’s Press.
  • Öner, N., Le Compte, A. (1985). Durumluk sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., Yıldırım, A. (2008). “Sağlık Yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1):69−75.
  • Güleç, D., Saruhan, A. (2013). “Tez hazırlayan hemşirelik öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2):161−165.
  • Karaman S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Kaya, H., Kaya, N., Özturk Palloş, A., Küçük, L. (2012). “Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey”. Nurse Educ Pract, 12(5):284−288.
  • Gül Akmaz, M., Ceyhan, N.. (2009). “Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Tokat örneği)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1: 131−147.
  • Yılmaz, İ.A., Dursun, S., Güngör Güzeler, E., Pektaş, K. (2014). “Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyinin belirlenmesi: Bir örnek çalışma”. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4):16−26.
  • Al-Qaisy, L.M. (2011). “The relation of depression and anxiety in academic achievement among group of university students”. International Journal of Psychology and Counselling, 3(5): 96−100.
  • Özen Kutanis, R., Tunç, T. (2013). “Hemşirelerde benlik saygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasındaki ilişki: Bir üniversite hastanesi örneği”. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(2): 1−15.
  • Önler, E., Varol Saraçoğlu, G. (2010). “Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği”. DEUHYO ED, 3(2): 78–85.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). “Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 9−17.
  • Ertekin Pınar, Ş., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur, B., Üstün, Z., Güler, E. (2014). “Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir anket çalışması”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3):22−31.
  • Cilingir, D., Akkas Gursoy, A., Hintistan, S., Ozturk, H. (2011). “Nursing and midwifery college students’ expectations of their educators and perceived stressors during their education: A pilot study in Turkey”. Int J Nurs Pract, 17(5): 486−494.
  • Jordan, R., Farley, C.L. (2008). “The confidence to practice midwifery: Preceptor influence on student self-efficacy”. J Midwifery Womens Health, 53(5): 413−420.
  • Seven, M.A., Engin, A.O. (2008). “Öğrenmeyi etkileyen faktörler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2): 189−212.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 42 - 53, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Büyüköztürk, Ş. (1997). “Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi”. Eğitim Yönetimi, 3(4): 453−464.
  • Şar, A.H., Avcu, R., Işıklar, A. (2010). “Analyzing undergraduate students’ self-confidence levels in terms of some variables”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5: 1205−1209.
  • Kukulu, K., Korukcu, O., Ozdemir, Y., Bezci, A., Calik, C. (2013). “Self-confidence, gender and academic achievement of undergraduate nursing students”. J Psychiatr Ment Health Nurs, 20(4):330–335.
  • Chesser-Smyth, P.A, Long, T. (2013). “Understanding the influences on self-confidence among first-year undergraduate nursing students in Ireland”. J Adv Nurs, 69(1):145−157.
  • Porter, J., Morphet, J., Missen, K., Raymond, A. (2013). “Preparation for high-acuity clinical placement: Confidence levels of final-year nursing students”. Adv Med Educ Pract, 4: 83−89.
  • Ekinci, H. (2013). “Müzik öğretmeni adaylarının solo sahne performansına ilişkin öz-güven algılarının bazı değişkenler bakımından incelenmesi”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2: 52−64.
  • Akın, A. (2007). “Öz-güven ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri”. AİBÜ, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 167−176.
  • Uçar, T., Duy, B. (2013). “Ebelik ve hemşirelik bölümü öğrencilerinin denetim odağı ve öz-güvenlerinin problem çözme becerileri ile ilişkisi”. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6): 689−698.
  • Donovan, P. (2008). “Confidence in newly qualified midwives”. BJM, 16: 510−514.
  • Resmi Gazete. (2008). Doktorluk, hemşirelik, ebelik, diş hekimliği, veterinerlik, eczacılık ve mimarlık eğitim programlarının asgari eğitim koşullarının belirlenmesine dair yönetmelik, Kanun no: 2677530, 2 Şubat 2008. Erişim yeri: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/02/20080202-9.htm, Erişim tarihi: 15.09. 2016.
  • Utkualp, N., Ogur, P. (2010). “Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri”. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1):45−54.
  • Bayar, K., Çadır, G., Bayar, B. (2009). “Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1):37−42.
  • Carlson, S., Kotzé, W.J., Van Rooyen, D. (2003). “Accompaniment needs of first-year nursing students in the clinical learning environment”. Curationis, 26(2):30−39.
  • Moscaritolo, L.M. (2009). “Intervention strategies to decrease nursing students’ anxiety in the clinical learning environment”. J Nurs Educ, 48(1):17−23.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R.L., Lushene, R.E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. California: Consulting Psychologist’s Press.
  • Öner, N., Le Compte, A. (1985). Durumluk sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S., Yıldırım, A. (2008). “Sağlık Yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi”. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11(1):69−75.
  • Güleç, D., Saruhan, A. (2013). “Tez hazırlayan hemşirelik öğrencilerinin kaygı düzeylerinin incelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2):161−165.
  • Karaman S. (2009). Sağlık ile ilgili programlarda öğrenim gören üniversite öğrencilerinin durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Kaya, H., Kaya, N., Özturk Palloş, A., Küçük, L. (2012). “Assessing time-management skills in terms of age, gender, and anxiety levels: A study on nursing and midwifery students in Turkey”. Nurse Educ Pract, 12(5):284−288.
  • Gül Akmaz, M., Ceyhan, N.. (2009). “Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Tokat örneği)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1: 131−147.
  • Yılmaz, İ.A., Dursun, S., Güngör Güzeler, E., Pektaş, K. (2014). “Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyinin belirlenmesi: Bir örnek çalışma”. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4):16−26.
  • Al-Qaisy, L.M. (2011). “The relation of depression and anxiety in academic achievement among group of university students”. International Journal of Psychology and Counselling, 3(5): 96−100.
  • Özen Kutanis, R., Tunç, T. (2013). “Hemşirelerde benlik saygısı ile durumluk ve sürekli kaygı arasındaki ilişki: Bir üniversite hastanesi örneği”. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(2): 1−15.
  • Önler, E., Varol Saraçoğlu, G. (2010). “Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği”. DEUHYO ED, 3(2): 78–85.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). “Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi”. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 9−17.
  • Ertekin Pınar, Ş., Yıldırım, G., Duran, Ö., Cesur, B., Üstün, Z., Güler, E. (2014). “Ana çocuk sağlığı hizmetlerinde kilit rolde olan ebe adaylarının güdülenmeleri yeterli mi? Bir anket çalışması”. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 11(3):22−31.
  • Cilingir, D., Akkas Gursoy, A., Hintistan, S., Ozturk, H. (2011). “Nursing and midwifery college students’ expectations of their educators and perceived stressors during their education: A pilot study in Turkey”. Int J Nurs Pract, 17(5): 486−494.
  • Jordan, R., Farley, C.L. (2008). “The confidence to practice midwifery: Preceptor influence on student self-efficacy”. J Midwifery Womens Health, 53(5): 413−420.
  • Seven, M.A., Engin, A.O. (2008). “Öğrenmeyi etkileyen faktörler”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2): 189−212.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Duran Aksoy Bu kişi benim

Şükran Ertekin Pınar

Zeliha Burcu Yurtsal Bu kişi benim

Sultan Uçuk Bu kişi benim

Tuğçe Şahin Bu kişi benim

Hamza Yılan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran Aksoy, Ö., Ertekin Pınar, Ş., Yurtsal, Z. B., Uçuk, S., vd. (2017). DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(2), 42-53.
AMA Duran Aksoy Ö, Ertekin Pınar Ş, Yurtsal ZB, Uçuk S, Şahin T, Yılan H. DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Haziran 2017;6(2):42-53.
Chicago Duran Aksoy, Özlem, Şükran Ertekin Pınar, Zeliha Burcu Yurtsal, Sultan Uçuk, Tuğçe Şahin, ve Hamza Yılan. “DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6, sy. 2 (Haziran 2017): 42-53.
EndNote Duran Aksoy Ö, Ertekin Pınar Ş, Yurtsal ZB, Uçuk S, Şahin T, Yılan H (01 Haziran 2017) DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6 2 42–53.
IEEE Ö. Duran Aksoy, Ş. Ertekin Pınar, Z. B. Yurtsal, S. Uçuk, T. Şahin, ve H. Yılan, “DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, ss. 42–53, 2017.
ISNAD Duran Aksoy, Özlem vd. “DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 6/2 (Haziran 2017), 42-53.
JAMA Duran Aksoy Ö, Ertekin Pınar Ş, Yurtsal ZB, Uçuk S, Şahin T, Yılan H. DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6:42–53.
MLA Duran Aksoy, Özlem vd. “DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 6, sy. 2, 2017, ss. 42-53.
Vancouver Duran Aksoy Ö, Ertekin Pınar Ş, Yurtsal ZB, Uçuk S, Şahin T, Yılan H. DOĞUM EYLEMİNE AKTİF OLARAK KATILAN EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN KAYGI VE ÖZ-GÜVEN DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;6(2):42-53.