ÖZET
Makalenin
amacı, birinci basamak sağlık çalışanlarının duygusal zekâ ve benlik
saygılarını belirleyerek ilişkili faktörleri incelemektir.
Tanımlayıcı tasarımla Şubat-Nisan 2017 tarihleri
arasında İstanbul ili Anadolu Yakasında yürütülen araştırmanın evrenini 68 Aile Sağlığı Merkez’inde
çalışan 200 sağlık çalışanı oluşturdu. Araştırmanın verileri, sosyo-demografik
özellikler formu, Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği ve Coopersmith Özsaygı
Envanterinin genel öz saygı alt boyutu kullanılarak toplandı. Veriler SPSS 21.0
programı ile değerlendirildi.
Sağlık
çalışanları duygusal zekâ ölçeği toplamından ortalama 155.18± 13.44 puan,
iyimserlik alt boyutundan ortalama 46.91±4.66 puan, duyguların kullanımı
boyutundan 20.80±3.02 puan, duyguların değerlendirilmesi boyutundan 38.22±4.99
puan aldılar. Benlik Saygısı ölçeğinden ortalama 20.30±3.21 puan aldılar.
Sağlık çalışanlarının duygusal zekâ puan
ortalamaları ile cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, aylık gelir, kendini tanıma,
duygularını ifade etme, stres ve empati eğitimi alma gibi değişkenler arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0.05). Benlik saygısı ölçeği
puan ortalaması ile medeni durum, çalışma süresi, aylık gelir, kendini tanıma,
hissedilen duyguları farkında olma, stres ve empati eğitimi alma arasında
istatistiksel olarak anlamlı fark bulundu (p<0.05).ABSTRACT
The
purpose of the paper was to determine emotional intelligence and self-esteem
and also to examine related factors of primary healthcare providers.
The
universe of the study, carried out descriptively between February-April, 2017
in Anatolian part of Istanbul, consisted of 200 healthcare provider assigned at
68 Family Health Center. The required data of the study were collected utilizing
Socio-demographic characteristics form, Schutte Emtional Intelligence Tool
and Coopersmith Self-esteem Inventory.
The data were assessed using t-test, pearson correlation analysis and variation
analysis in the program SPSS 21.0.
Healthcare
providers scored 155.18± 13.44 from emotional intelligence scale; their mean
“optimism” sub-scale scores were 46.91±4.66, mean scores from “use of emotions”
sub-scale were 20.80±3.02,“evalution of emotions” sub-scale mean scores were
38.22±4.99 and participants scored 20.30±3.21 from Self-esteem scale. A
statistically significant difference was detected betweenmean emotional
intelligence scores and the variables such as gender, age, educational status,
income, self-awareness, expressing of emotions, stress and emphaty
training(p<0.05).
Furthermore,
a statistically significant difference was found between mean score of
Self-esteem scale and marital status, duration of work, income, self-awareness,
being aware of emotions, stress and emphaty training communication with
patients, sense of mission (p<0.05).
Birinci basamak sağlık çalışanı duygusal zeka benlik saygısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |