Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Reasons for Choosing the Career of the Nursing Students and their Perceptions Of Care Behaviours

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 10, 30.09.2018

Öz

This study was conducted as a descriptive
study to determine the reasons of carreer choise  and perception of caring behaviors of nursing
students.

The sample of the study consisted of 673
first, second, third and fourth grade nursing students who agreed to participate
in the study year 2016-2017. In the collection of data, Student Identification
Form, Vocational Choice Scale in  Nursing
and Caring Behaviors Inventory-24 (CBI-24) were used.

The mean age of the student nurses
included in the study was 20.83±1,74 and 70.9% were female.  37.1% of the students stated that they give
care to the average of two patients in clinical practice, 40.1% of them spent
15-30 minutes on average, 41.8% of that they measurement of vital signs and
35.4% of them had the most oral care.  It
was determined that Caring Behaviors Inventory-24 total mean score of the
student nurses is 5.03±0.75. It was found that mean score of the sub-dimensions
of the inventory is 5.09±0.78 for being respectful dimension, 5.05±0.80 for
assurance dimension, 4.98±0.82, for knowledge and skill dimension and 4.98±0.80
for connetedness dimension, respectively. Vocational Choice Scale in  Nursing total mean score is 6.53±1.53.  A positive moderate level correlation was
found between the total score of the Vocational Choice Scale in  Nursing and total score of caring behaviors
inventory-24. Care behaviors inventory total 
scores were found to be significantly higher in female students (p:0.015).
It was determined that the students chose the nursing profession most
"desire to help".







The concluded that student nurses'
perception of caring behaviors was higher, 
that female students preferred nursing profession more than male
students and that students chose the profession with most “desire to help”. 

Kaynakça

  • Dalpezzo, N.K. (2009). Nursingcare: A concept analysis. Nursing Forum, 44(4): 256-264.
  • Birol, L. (2007). Hemşirelik Süreci. 5.Baskı. Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti. İzmir, 21-82.
  • Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 74-82.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 9-17.
  • Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. DEUHYO ED, 4(1): 2-6.
  • Karamanoğlu, A.Y., Özer, F.G., Tuğcu, A. (2009). Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 14(1): 12-17.
  • Beydağ, K.D., Arslan, H. (2008). Kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7):76-87.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken, S., Aydın E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2): 83-88.
  • İnce, S., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3): 163-171.
  • Jirwe, M., Rudman, A. (2012). Why choose a career in nursing? Journal of Advanced Nursing, 68(7): 1615–1623.
  • Ünsan A. (2017). Hemşireliğin dört temel kavramı: insan, çevre, sağlık&hastalık, hemşirelik. Ahi Evran Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1): 11-25.
  • Bassett, C. (2001). Educating for care: a review of the literature. Nurse Educ Pract, 1(2): 64-72.
  • Çelikkalp, Ü., Aydın, A., Temel, M. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, , 3(2): 2-14.
  • Begum, S., Slavin, H. (2012). Perceptions of “caring” in nursing education by Pakistani nursing students: An exploratory study. Nurse Education Today, 32: 332-336.
  • Wu, Y., Larrabee, J.H., Putman, H.P. (2006). Caring behaviors inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nursing Research, 55(1): 18-25.
  • Kurşun, Ş., Kanan, N. (2012). Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-235.
  • Zysberg, L., Devon, M.B. (2005). Gender and students’ vocational choices in entering the field of nursing. Nursing Outlook, 53: 193- 198.
  • Önler, E., Saraçoğlu, G.V. (2010). Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):78-85.
  • Kalkım, A., Sağkal, Midilli., T, Uğurlu E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4: 41-60.
  • Koç, Z., Sağlam, Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 1-11.
  • Kavuran, E., Ağaçdiken, S., Ersöz, H., Arı, F., Kelle, Ş. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin özetkililik- yeterlilik düzeylerine göre hemşirelik mesleğini seçme durumları. XI. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 26-28 Nisan, Bursa, 134.
  • Bozkır, G., Taşcı, N., Arsak, A., Balgı, Ö., Kaya, E., Güngör, N. ve ark. (2008). Genel Lise son sınıf ve Sağlık Yüksekokulu’ndaki erkek öğrencilerin hemşireliğe bakışı. Üniversite ve Toplum, 8(1): 54-71.
  • Özveren, H., Gülnar, E., Özden, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turk J Clin Lab. 8(2):57-64.
  • Larsen, P.D., McGill, S.J., Palmer, S.J. (2003). Factors ınfluencing career decisions: perspectives of nursing students in three types of programs. Journal of Nursing Education, 42: 168-173.
  • Seago, J.A., Spetz, J., Alvarado, A., Keane, D. (2006). The nursing shortage: Is it really about image? Journal of Healthcare Management, 51: 96-110.
  • Tunç, G. Ç., Akansel, N., Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1): 24-31.
  • Ergün, G., Güzel, A. (2016). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(1): 1271-1284.
  • Labrague, L.J., McEnroe-Petitte, D.M., Papathanasiou, I.V., Edet, O.B., Arulappan, J., Tsaras, K. (2015). Nursing students’ perceptions of their own caring behaviors: A multicountry study. International Journal of Nursing Knowledge, 1-8.
  • Birimoğlu, C., Ayaz, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3): 40-48.
  • Loke, J.C.F., Lee, K.W., Lee, B.K., Noor, A.M. (2015). Caring behaviours of student nurses: Effects of pre-registration nursing education. Nurse Education in Practice, 15: 421-429.
  • Burtson, P.L., Stichler, J.F. (2010). Nursing work environment and nurse caring: relationship among motivational factors. Journal of Advanced Nursing, 66(8): 1819-1831.
  • Çam, Z., Çavdar, D., Seydooğulları, S., Çok, F. (2012). Ahlak gelişimine klasik ve yeni kuramsal yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2): 1211-1225.
  • Eskimez, Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları. T.C. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı Başkanlığı, Doktora Tezi, İstanbul, 2012.
  • Boughn, S. (2001). Why women and men choose nursing. nursing and health care perspectives, 22(1): 14.
  • Codier, E., MacNaughton, N.S. (2012). Are male nurses emotionally intelligent?. Nursing Management, 43(4): 1-4.
  • Eklund-Myrskog E.D. (2000). Student nurses’ understanding of caring science. Nurse Education Today, 20(2): 164–170.

Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 1 - 10, 30.09.2018

Öz

Bu çalışma öğrencilerin hemşirelik
mesleğini seçme nedenleri ile bakım davranışları algısı arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi.



Çalışmanın örneklemini 2016-2017 eğitim
öğretim yılında çalışmaya katılmayı kabul eden birinci, ikinci, üçüncü ve
dördüncü sınıfta öğrenim gören 673 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Verilerin
toplanmasında, Öğrenci Tanıtım Formu, Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği (HMSÖ)
ve Bakım Davranışları Ölçeği-24 (BDÖ-24) 
kullanıldı.



Çalışmaya katılan öğrenci hemşirelerin yaş
ortalaması 20,83±1,74 olup %70,9’u kadındır. Öğrencilerin %37,1’i klinik
uygulamada ortalama iki hastaya bakım verdiğini, %40,1’i hasta bakımına
ortalama 15-30 dakika zaman ayırdığını, %41,8’i klinik uygulamada en çok yaşam
bulgularını ölçtüğünü ifade etmiştir. Öğrenci hemşirelerin BDÖ-24’ten aldıkları
toplam puan ortalaması 5,03±0,75’tir. Ölçeğin alt boyutlarından aldıkları puan
ortalaması sırayla saygılı olma boyutunda 5,09±0,78, güvence boyutunda
5,05±0,80, bilgi ve beceri boyutunda 4,98±0,82, bağlılık boyutunda 4,98±0,80
olarak bulundu. Öğrencilerin Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği toplam puan
ortalamaları ise 6,53±1,53 tür. Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği toplam puanı
ile Bakım Davranışları Ölçeği toplam puanı arasında pozitif yönlü orta düzeyde
anlamlı bir ilişki olduğu belirlendi. Bakım Davranışları Ölçeği toplam puanının
kız öğrencilerde anlamlı derecede yüksek olduğu bulundu (p=0,015). Öğrencilerin
en çok “insanlara yardım etme isteğiyle” hemşirelik mesleğini seçtiği
belirlendi.



Öğrencilerin bakım davranışları algısının
yüksek olduğu, kız öğrencilerin hemşirelik mesleğini erkeklere göre daha çok
tercih ettiği ve öğrencilerin en çok yardım etme duygusuyla mesleği seçtiği
sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Dalpezzo, N.K. (2009). Nursingcare: A concept analysis. Nursing Forum, 44(4): 256-264.
  • Birol, L. (2007). Hemşirelik Süreci. 5.Baskı. Etki Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti. İzmir, 21-82.
  • Dinç, L. (2010). Bakım kavramı ve ahlaki boyutu. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 74-82.
  • Özpancar, N., Aydın, N., Akansel, N. (2008). Hemşirelik 1. sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleği ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 9-17.
  • Ünsar, S., Kostak, M.A., Kurt, S., Erol, Ö. (2011). Hemşirelerin kendini gerçekleştirme düzeyleri ve etkileyen etmenler. DEUHYO ED, 4(1): 2-6.
  • Karamanoğlu, A.Y., Özer, F.G., Tuğcu, A. (2009). Denizli ilindeki hastanelerin cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin mesleki profesyonelliklerinin değerlendirilmesi. Fırat Tıp Dergisi, 14(1): 12-17.
  • Beydağ, K.D., Arslan, H. (2008). Kadın doğum kliniklerinde çalışan ebe ve hemşirelerin mesleki profesyonelliklerini etkileyen faktörler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7):76-87.
  • Özdelikara, A., Ağaçdiken, S., Aydın E. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2): 83-88.
  • İnce, S., Khorshid, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3): 163-171.
  • Jirwe, M., Rudman, A. (2012). Why choose a career in nursing? Journal of Advanced Nursing, 68(7): 1615–1623.
  • Ünsan A. (2017). Hemşireliğin dört temel kavramı: insan, çevre, sağlık&hastalık, hemşirelik. Ahi Evran Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1): 11-25.
  • Bassett, C. (2001). Educating for care: a review of the literature. Nurse Educ Pract, 1(2): 64-72.
  • Çelikkalp, Ü., Aydın, A., Temel, M. (2010). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin aldıkları eğitime ilişkin görüşleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, , 3(2): 2-14.
  • Begum, S., Slavin, H. (2012). Perceptions of “caring” in nursing education by Pakistani nursing students: An exploratory study. Nurse Education Today, 32: 332-336.
  • Wu, Y., Larrabee, J.H., Putman, H.P. (2006). Caring behaviors inventory: A reduction of the 42-item instrument. Nursing Research, 55(1): 18-25.
  • Kurşun, Ş., Kanan, N. (2012). Bakım Davranışları Ölçeği-24’ün türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4): 229-235.
  • Zysberg, L., Devon, M.B. (2005). Gender and students’ vocational choices in entering the field of nursing. Nursing Outlook, 53: 193- 198.
  • Önler, E., Saraçoğlu, G.V. (2010). Hemşirelikte meslek seçimi ölçeğinin güvenilirlik ve geçerliliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):78-85.
  • Kalkım, A., Sağkal, Midilli., T, Uğurlu E., Gülcan, E. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 4: 41-60.
  • Koç, Z., Sağlam, Z. (2009). Lise son sınıf öğrencilerinin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri ve mesleği seçme durumlarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(3): 1-11.
  • Kavuran, E., Ağaçdiken, S., Ersöz, H., Arı, F., Kelle, Ş. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin özetkililik- yeterlilik düzeylerine göre hemşirelik mesleğini seçme durumları. XI. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 26-28 Nisan, Bursa, 134.
  • Bozkır, G., Taşcı, N., Arsak, A., Balgı, Ö., Kaya, E., Güngör, N. ve ark. (2008). Genel Lise son sınıf ve Sağlık Yüksekokulu’ndaki erkek öğrencilerin hemşireliğe bakışı. Üniversite ve Toplum, 8(1): 54-71.
  • Özveren, H., Gülnar, E., Özden, D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Turk J Clin Lab. 8(2):57-64.
  • Larsen, P.D., McGill, S.J., Palmer, S.J. (2003). Factors ınfluencing career decisions: perspectives of nursing students in three types of programs. Journal of Nursing Education, 42: 168-173.
  • Seago, J.A., Spetz, J., Alvarado, A., Keane, D. (2006). The nursing shortage: Is it really about image? Journal of Healthcare Management, 51: 96-110.
  • Tunç, G. Ç., Akansel, N., Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1): 24-31.
  • Ergün, G., Güzel, A. (2016). Sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü ilk ve son sınıf öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Journal of Human Sciences, 13(1): 1271-1284.
  • Labrague, L.J., McEnroe-Petitte, D.M., Papathanasiou, I.V., Edet, O.B., Arulappan, J., Tsaras, K. (2015). Nursing students’ perceptions of their own caring behaviors: A multicountry study. International Journal of Nursing Knowledge, 1-8.
  • Birimoğlu, C., Ayaz, S. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin bakım davranışlarını algılamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3): 40-48.
  • Loke, J.C.F., Lee, K.W., Lee, B.K., Noor, A.M. (2015). Caring behaviours of student nurses: Effects of pre-registration nursing education. Nurse Education in Practice, 15: 421-429.
  • Burtson, P.L., Stichler, J.F. (2010). Nursing work environment and nurse caring: relationship among motivational factors. Journal of Advanced Nursing, 66(8): 1819-1831.
  • Çam, Z., Çavdar, D., Seydooğulları, S., Çok, F. (2012). Ahlak gelişimine klasik ve yeni kuramsal yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2): 1211-1225.
  • Eskimez, Z. Hemşirelik Öğrencilerinin Bakım Davranışlarını Algılamaları. T.C. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Esasları Anabilim Dalı Başkanlığı, Doktora Tezi, İstanbul, 2012.
  • Boughn, S. (2001). Why women and men choose nursing. nursing and health care perspectives, 22(1): 14.
  • Codier, E., MacNaughton, N.S. (2012). Are male nurses emotionally intelligent?. Nursing Management, 43(4): 1-4.
  • Eklund-Myrskog E.D. (2000). Student nurses’ understanding of caring science. Nurse Education Today, 20(2): 164–170.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülengün Türk 0000-0001-8649-0204

Filiz Adana 0000-0002-7677-0170

Funda Erol 0000-0002-0222-8725

Rahşan Çevik Akyıl 0000-0002-4746-7463

Nihal Taşkıran 0000-0003-4342-3321

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türk, G., Adana, F., Erol, F., Çevik Akyıl, R., vd. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(3), 1-10.
AMA Türk G, Adana F, Erol F, Çevik Akyıl R, Taşkıran N. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2018;7(3):1-10.
Chicago Türk, Gülengün, Filiz Adana, Funda Erol, Rahşan Çevik Akyıl, ve Nihal Taşkıran. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri Ile Bakım Davranışları Algısı”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7, sy. 3 (Eylül 2018): 1-10.
EndNote Türk G, Adana F, Erol F, Çevik Akyıl R, Taşkıran N (01 Eylül 2018) Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7 3 1–10.
IEEE G. Türk, F. Adana, F. Erol, R. Çevik Akyıl, ve N. Taşkıran, “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 3, ss. 1–10, 2018.
ISNAD Türk, Gülengün vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri Ile Bakım Davranışları Algısı”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 7/3 (Eylül 2018), 1-10.
JAMA Türk G, Adana F, Erol F, Çevik Akyıl R, Taşkıran N. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7:1–10.
MLA Türk, Gülengün vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri Ile Bakım Davranışları Algısı”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 7, sy. 3, 2018, ss. 1-10.
Vancouver Türk G, Adana F, Erol F, Çevik Akyıl R, Taşkıran N. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçme Nedenleri ile Bakım Davranışları Algısı. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(3):1-10.