Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin lisans eğitimleri sürecinde
yaşadıkları stresin profesyonel benlik düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Tanımlayıcı
olarak yapılan bu araştırma Haziran
2017 tarihinde Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi 4. sınıfta öğrenim
gören 277 öğrenci ile yürütülmüştür.
Araştırma
verileri Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği (HESÖ) ve Öğrenci Hemşirelerde
Profesyonel Benlik Kavramı Ölçeği (ÖHPBKÖ) ile toplanmıştır. Öğrencilerin % 74,7 si kadın, %68,2 sinin gelir durumu orta düzey, % 51,3
ü düz liseden mezun, % 75,1 i üniversite yaşamından memnun ve % 55,6 sı mesleği
isteyerek seçmiştir. Yaş ortalaması 22,49±01,30 olarak bulundu. Öğrencilerin
hemşirelik eğitimi stres ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 59,46±18,21,
uygulama stresi alt boyut puan ortalaması 29,68±9,49 ve akademik stres alt
boyut puan ortalaması 29,77±9,35 olarak bulundu. Öğrenci hemşirelerde
profesyonel benlik kavramı ölçeği toplam puan ortalaması 125,77±14,95, mesleki
memnuniyet alt boyutu için 20,64±3,59, mesleki yetkinlik alt boyutu için
20,64±3,59 ve mesleki nitelikler alt boyutu için 85,19±10,90 olarak belirlendi.
Öğrencilerin uygulama stresi ile mesleki memnuniyet, toplam hemşirelik eğitimi
stresi ve akademik stres ile mesleki nitelikler ortalama puanları arasında
pozitif yönde ilişki bulundu (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin
eğitimleri süresince ortalamanın üzerinde stres yaşadıkları ve profesyonel
benlik kavramı gelişimlerinin iyi olduğu belirlendi. Öğrencilerin eğitim
süresince yaşadıkları genel stres ve akademik stres arttıkça mesleki nitelik
gelişimlerinin arttığı ve uygulama stresi arttıkça mesleki memnuniyetin arttığı
tespit edildi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |