Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 390 - 396, 31.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. 10.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Tezcan, S., Aslan, D., Yardım, N., Demiröz, A. S., Coşkun, E., Cengiz, G., . . . Çelebi, M. (2001). Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi. Ege Tıp Dergisi, 40(3), 165-173.
  • Coşkun, C., Özkan, S., & Maral, I. (2008). Çankırı-Eldivan İlçe Merkezinde 0-14 Yaşlar Arasında Çocuğu Olan Annelerin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri ve İlk Yardım Gerektiren Durumların Sıklığı. Türkiye Çocuk Rast Dergisi, 2(3), 11-18.
  • Zideman, D. A., De Buck, E. D., Singletary, E. M., Cassan, P., Chalkias, A. F., Evans, T. R., & Vandekerckhove, P. G. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015 Section 9. First aid. Resuscitation, 278-287.
  • Özyürek, P., Bayram, F., Beştepe, G., Ceylantekin, Y., Ciğerci, Y., Çelik, Y., . . . Yılmazer, A. (2013). Lise Öğretmenlerine Verilen Temel İlkyardım Eğitiminin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. XV(1), 183-198, doi:10.5578/JSS.6806.
  • Erkan, M., & Göz, F. (2006). Öğretmenlerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(4), 63-68.
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ., & Abacıoğlu, Y. H. (2018). İlkyardım Bilgilerinin Doğruluğu Ve İlkyardım Uygulamalarına Etkisinin Değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F. G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H. Ç., & Altındiş, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
  • Aytaç, Ş., Gök, M. G., & Özkan, S. (2016). Bir İşçi Sağlığı ve Güvenliği Uygulaması olan Temel İlk Yardım Eğitiminin İncelenmesi. Gazi Medical Journal, 53-57. doi:doi.org/10.12996/gmj.2016.18
  • Sağlık Bakanlığı. (2015, Temmuz). İlkyardım Yönetmeliği. Erişim tarihi: 10.05.2019, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729.pdf.
  • Geray, C. (2002). Halk Eğitimi. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2017). Yetişkin Eğitimi 2016. 14.05.2019 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PdfGetir.do?id=24695 adresinden erişildi.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2016). Sağlık Alanı İlk Yardım Kurs Programı. Ankara
  • Bulduk, Mehmet. (2017). Ortaokul Öğrencilerine Verilen Temel İlk Yardım Eğitiminin Etkinliğinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Erzurum
  • Deniz Öztürk, Y. (2018). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencileri ve Niğde Merkez Okullarındaki Sınıf Öğretmenlerinin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 Ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Polat, S. A., & Turacı, G. (2002). Bir Polis Okulundaki Öğrencilerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi ve Tutumları. The Eurasian Journal of Medicine, 27-32.
  • Bildik, F., Kılıçaslan, İ., Doğru, C., Keleş, A., & Demircan, A. (2011). The Need for First Aid Awareness among Candidate Teachers. Tr J Emerg Med, 11(4), 166-170, doi: 10.5505/1304.7361.2011.50490.
  • Çil Eyi, S., Örsal, Ö., & Köşgeroğlu, N. (2016). Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 8(4), 297-305, doi: 10.5336/nurses.2015-44984.
  • Bakır, B., & Öztürk, C. (2006). İlköğretim Öğrencilerine Verilen İlk Yardım Eğitiminin Bilgi Düzeyine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 312-321.

Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 390 - 396, 31.12.2019

Öz

İlk yardım, akut bir hastalık veya
yaralanma için sağlanan yardımcı davranışlar ve ilk bakım olarak tanımlanır.

Yapılacak yeterli ve bilinçli ilk
yardım ile yaşanan can kaybının %38’inin olay mahallinde önlenebileceği
saptanmıştır. Halkın ilk yardım konusunda eğitilmesi ölüm ve yaralanma
oranlarında önemli iyileştirmelere sebep olmaktadır. Halk eğitim merkezleri
halkın eğitilmesinde önemli bir yere sahiptir ve ilk yardım eğitiminin halka
ulaşması içinde önemlidir.



Bu çalışmada, Giresun ili Merkez ilçesi
Halk Eğitimi Merkezi’nde 2019 yılı mart ayı içerisinde verilen 18 saatlik ilk
yardım eğitiminin etkinlik derecesinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla kursiyerlere
eğitim öncesi, eğitim sonrası ve eğitimden bir ay sonra olmak üzere üç ayrı
test uygulanmıştır.



Elde edilen veriler SPSS 22 paket
istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Parametrik varsayımların
sağlanmamasından dolayı Non-parametrik istatistikler kullanılmıştır. Önceden ilk
yardım eğitimi almış olma durumunun ilk yardım bilgi düzeyinde uzun süreli bir
artış oluşturduğu söylenebilir.  Test
puanları incelendiğinde eğitim sonrası test puanının anlamlı düzeyde arttığı ve
bir ay sonrasında da artmış olan bu değere yakın olduğu saptanmıştır.



Halk Eğitim Merkezinde verilen ilk yardım
eğitimi katılımcılarda uzun süreli bir bilgi değişikliği meydana getirmiştir.
Tüm katılımcıların bilgi düzeylerinde artış meydana gelmiştir. Buradan Halk
Eğitim Merkezlerinde verilen ilk yardım eğitimlerinin yaygınlaştırılması
gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. 10.05.2019 tarihinde erişildi.
  • Tezcan, S., Aslan, D., Yardım, N., Demiröz, A. S., Coşkun, E., Cengiz, G., . . . Çelebi, M. (2001). Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi. Ege Tıp Dergisi, 40(3), 165-173.
  • Coşkun, C., Özkan, S., & Maral, I. (2008). Çankırı-Eldivan İlçe Merkezinde 0-14 Yaşlar Arasında Çocuğu Olan Annelerin İlk Yardım Bilgi Düzeyleri ve İlk Yardım Gerektiren Durumların Sıklığı. Türkiye Çocuk Rast Dergisi, 2(3), 11-18.
  • Zideman, D. A., De Buck, E. D., Singletary, E. M., Cassan, P., Chalkias, A. F., Evans, T. R., & Vandekerckhove, P. G. (2015). European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2015 Section 9. First aid. Resuscitation, 278-287.
  • Özyürek, P., Bayram, F., Beştepe, G., Ceylantekin, Y., Ciğerci, Y., Çelik, Y., . . . Yılmazer, A. (2013). Lise Öğretmenlerine Verilen Temel İlkyardım Eğitiminin Etkililiğinin Değerlendirilmesi. XV(1), 183-198, doi:10.5578/JSS.6806.
  • Erkan, M., & Göz, F. (2006). Öğretmenlerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 9(4), 63-68.
  • Kızıl, M., Üstünkarlı, N., Yıldız, Ş., Kurtel, K., Şemin, İ., & Abacıoğlu, Y. H. (2018). İlkyardım Bilgilerinin Doğruluğu Ve İlkyardım Uygulamalarına Etkisinin Değerlendirilmesi. Hastane Öncesi Dergisi, 3(1), 15-30.
  • Altındiş, S., Tok, Ş., Aslan, F. G., Pilavcı Adıgül, M., Ekerbiçer, H. Ç., & Altındiş, M. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Sakarya Tıp Dergisi, 7(3), 125-130.
  • Aytaç, Ş., Gök, M. G., & Özkan, S. (2016). Bir İşçi Sağlığı ve Güvenliği Uygulaması olan Temel İlk Yardım Eğitiminin İncelenmesi. Gazi Medical Journal, 53-57. doi:doi.org/10.12996/gmj.2016.18
  • Sağlık Bakanlığı. (2015, Temmuz). İlkyardım Yönetmeliği. Erişim tarihi: 10.05.2019, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729.pdf.
  • Geray, C. (2002). Halk Eğitimi. Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2017). Yetişkin Eğitimi 2016. 14.05.2019 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PdfGetir.do?id=24695 adresinden erişildi.
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü. (2016). Sağlık Alanı İlk Yardım Kurs Programı. Ankara
  • Bulduk, Mehmet. (2017). Ortaokul Öğrencilerine Verilen Temel İlk Yardım Eğitiminin Etkinliğinin Belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. Erzurum
  • Deniz Öztürk, Y. (2018). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencileri ve Niğde Merkez Okullarındaki Sınıf Öğretmenlerinin İlk Yardım Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. Niğde.
  • Karagöz, Y. (2016). SPSS 23 Ve AMOS 23 Uygulamalı İstatistiksel Analizler. NOBEL Akademik Yayıncılık.
  • Polat, S. A., & Turacı, G. (2002). Bir Polis Okulundaki Öğrencilerin İlk Yardım Konusundaki Bilgi ve Tutumları. The Eurasian Journal of Medicine, 27-32.
  • Bildik, F., Kılıçaslan, İ., Doğru, C., Keleş, A., & Demircan, A. (2011). The Need for First Aid Awareness among Candidate Teachers. Tr J Emerg Med, 11(4), 166-170, doi: 10.5505/1304.7361.2011.50490.
  • Çil Eyi, S., Örsal, Ö., & Köşgeroğlu, N. (2016). Pansiyonlu Bir İlköğretim Okulunda İlk Yardım Eğitim Programının ve Eğitim Metotlarının Değerlendirilmesi. Turkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences, 8(4), 297-305, doi: 10.5336/nurses.2015-44984.
  • Bakır, B., & Öztürk, C. (2006). İlköğretim Öğrencilerine Verilen İlk Yardım Eğitiminin Bilgi Düzeyine Etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 312-321.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Meral Şahin 0000-0002-9287-2839

Ramazan Aslan 0000-0002-5602-6379

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Şahin, M., & Aslan, R. (2019). Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(4), 390-396.
AMA Şahin M, Aslan R. Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Aralık 2019;8(4):390-396.
Chicago Şahin, Meral, ve Ramazan Aslan. “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8, sy. 4 (Aralık 2019): 390-96.
EndNote Şahin M, Aslan R (01 Aralık 2019) Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8 4 390–396.
IEEE M. Şahin ve R. Aslan, “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 4, ss. 390–396, 2019.
ISNAD Şahin, Meral - Aslan, Ramazan. “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 8/4 (Aralık 2019), 390-396.
JAMA Şahin M, Aslan R. Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8:390–396.
MLA Şahin, Meral ve Ramazan Aslan. “Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 8, sy. 4, 2019, ss. 390-6.
Vancouver Şahin M, Aslan R. Bir Halk Eğitim Merkezinde Verilen İlk Yardım Kursunun Etkililiğinin Değerlendirmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;8(4):390-6.