Bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin klinik öğretimde yaşadıkları etik sorunları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın ulaşılabilir evrenini bir şehirde bulunan tek devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesi son sınıf hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Bu çalışmada evrenin tamamına ulaşılmaya çalışılmış ve örneklem seçimine gidilmeden 229 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Çalışmada veriler öğrenci tanıtım formu ve “Hemşirelikte Klinik Öğretimde Etik Sorunlar Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler ilk olarak betimsel, daha sonra çıkarıma dayalı istatistik yoluyla analiz edilmiştir. Hemşirelik intörn öğrencilerinin %50,7’si klinik öğretimde etik sorun yaşadığını belirtmiştir. Öğrencilerin etik sorun yaşama durumlarına yönelik ölçek toplam puanları ile yaş, cinsiyet, klinik uygulama alanı ve etik sorun yaşama durumları karşılaştırıldığında yaş grupları ve klinik uygulama alanı açısından anlamlı sonuç bulunamazken, cinsiyet ve etik sorun yaşama durumuna göre ölçek puanlarının istatistiksel olarak anlamlı (p<0,05) olduğu belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin klinik ortamda yaşadıkları etik sorunların üstesinden gelebilmeleri için öğrencilerin müfredatlarında yer alan meslek etiği derslerinin öğrencilerin etik akıl yürütme becerilerini en üst düzeye çıkarmalarına yardımcı olacak şekilde düzenlenmesi önerilebilir. Araştırmanın daha büyük örneklem gruplarıyla ve çok merkezli karşılaştırmalı yöntemler ile yürütülmesi, öğrenciler adına daha etkili sonuçlara ulaşılması ve etik sorun kaynaklarına ve daha sonraki çözüm arayışlarına öncülük etmesi için önerilebilir.
This study was conducted to determine the ethical problems experienced by nursing students in clinical teaching. This study designed as descriptive survey study. The accessible population of the study consisted of the senior nursing students of the health sciences faculty of the only state university in a city. In this study, it was tried to reach the whole universe and the study was completed with 229 students without selecting the sample. Data were collected using the student description form and “the Scale of Ethical Problems in Clinical Teaching in Nursing”. The data obtained from the study were analyzed by descriptive and inferential statistics. 50.7% of nursing senior students stated that they had ethical problems in clinical teaching.When comparing the total scores of the scale regarding the students' experiencing ethical problems with age, gender, clinical application area and ethical problems, no significant results were found in terms of age groups and clinical practice, while the scale scores were statistically significant (p<0.05). In order for nursing students to overcome the ethical problems they experience in the clinical environment, it can be suggested that the professional ethics courses in the curriculum of the students should be arranged in a way that will help the students to maximize their ethical reasoning skills. Conducting the study with larger sample groups and multi-center comparative methods can be suggested to reach more effective results on behalf of students and lead ethical problem resources and later studies seeking solutions.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 4 |