BibTex RIS Kaynak Göster

Determining The Level Of Students ' Knowledge About Mobbing

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 431 - 442, 01.10.2013

Öz

Due to the student in the school environment where a reliable comfort, but also a significant influence on the motivation of the student's school life. In this situation considering midwifery students, this study was performed in order to determine the level of knowledge of mobbing. The research is a descriptive study and, 154 widwifery students who agreed to participate in the study were done between the dates of December 26 2011-20 January 2012 at Atatürk University. Collection of research data generated in the light of the literature about students' socio-demographic characteristics and determines the level of mobbing questionnaire consisting of 23 questions was used. Data were collected using face to face interviews. Average and the percentage distribution of the data used in the evaluation. 60.4% of the students heard of the concept of mobbing; 44.8% of mobbing business environment; 69.5% of mobbing is applied to women was the answer has been determined. 57.6 % of the students, mobbing practitioners, victims, and audiences taking part in the process of mobbing; 44.8% of a period of time for mobbing; 67.5% of could have been prevented mobbing and 56.5% of students has been expressed mobbing is a crime. Most of the students that heard of the concept of mobbing; mobbing applied to the business environment and most of the women, a period of time for mobbing, could have been prevented mobbing'in expressing their thought and concluded that more than half of mobbing is a crime.

Kaynakça

  • Önertoy O.C (Çev.), Davenport N, Schwartz R.D, Eliot G.P. Mobbing, İşyerinde Duygusal Taciz. Sistem Yayıncılık, İstanbul- 2003; 4-15. Tetik S. Mobbing Kavramı: Birey Ve Örgütler Açısından Önemi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2010; 12 (18): 81-9. Tutar H. İş Yerinde Psikolojik Şiddet. Ankara: BRC Basım Mat. Ltd, 2004. ss: 41 Çobanoğlu Ş. Mobbing, İşyerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri. Timaş Yayınları, İstanbul - 2005; 139-42. Atan S.Ü, Dönmez S. Hemşirelere Karşı İşyeri Şiddeti. Adli Tıp Dergisi. 2011; 25 (1): 71-80. İzmir G, Fazlıoğlu A. İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) ve Çözüm Önerileri Komisyon Raporu. TBMM: Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Yayınları. Nisan 2011; (6): 1-89. Ayrancı Ü, Yenilmez Ç, Günay Y, Kaptanoğlu C. Çeşitli Sağlık Kurumlarında Ve Sağlık Meslek Gruplarında Şiddete Uğrama Sıklığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2002; 3 (3): 147 Stevens S. Nursing Workforce Retention: Clallengin A Bullyingculture, HealthAffairs . 2002; 21 (5): 189-93. Tınaz P. İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). Çalışma ve Toplum. 2006; 3 (10): 13Çöl S.Ö. İşyerinde Psikolojik Şiddet: Hastane Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Çalışma ve Toplum Dergisi. 2008; 4: 107-34. Chappell D, DiMartino V. Violence at Work. Geneva, International Labour Office. 2000; 15-19. Fourth European Working Conditions Survey. "PreventingViolenceandHarassment in the Workplace". European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. 2005.ErişimTarihi:24.08.2012. http://www.eurofound.europa.eu/docs/ewco/4EWCS/ef0698/chapter4.pdf Çögenli M.Z. Yüksek Lisans Tezi; “Üniversitelerde Psikolojik Şiddet (MOBBING) Maruziyeti ve Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama” Atatürk Üniversitesi Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Tez Yöneticisi; Prof. Dr. Önder Barlı. Erzurum-2010. Atman Ü. İşyerinde Psikolojik Terör: Mobbing. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi. 2012; (3): 157-74. Efe S.Y, Ayaz S. Mobbingagainstnurses in theworkplace in Turkey. Int Nurs Rev. 2010; 57 (3): 328-34. Heather K, Grau A.L, Finegan J, Wilk P. New Graduate Nurses‟ Experiences Of Bullying And Burn Out In Hospital Settings. J Adv Nurs. 2010; 66 (12): 2732-42. Dilman T. Yüksek Lisans Tezi; “Özel Hastanelerde Çalışan Hemşirelerin Duygusal Tacize Maruz Kalma Durumlarının Belirlenmesi” Marmara ÜniversitesiHemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı, Tez Yöneticisi; Yrd. Doç. Dr. Yasemin Ergün. İstanbul- 2007. Salin D. "Prevalence and Forms of Bullying Among Business Professionals: A Comparison of Two Different Strategies for Measuring Bullying". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2000;10 (4): 425-41. Di Pasquale V. Study Examines “Mobbing” at the Workplace, 2002. Erişim Tarihi: 02012.http://www.eurofound.europa.eu/eiro/2002/08/feature/de0208203f.htm Tınaz P, Bayram F, Ergin H. Çalışma Psikolojisi Ve Hukuki Boyutlarıyla İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). 1. Basım.Beta Yayınları AŞ, İstanbul – 2008. ss: 1-76. Hoel H, Cooper C.L, Faragher B. "TheExperience of Bullying in Great Britain: Theimpact of Organizational Status". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2001;10 (4): 443-65.
  • Mikkelsen E.G, Einarsen S. "Bacis Assumptions and Symptoms of Post Traumatic Stress Among Victims of Bullying at Work". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2002; 11 (1): 87-111. 4857 sayılı İş Kanunu, 2003. Erişim Tarihi: 24.08.2012. http://www.iskanunu.com/images/dokuman/4857-sayili-is-kanunu-guncel-tam-metin2012.pdf

Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 431 - 442, 01.10.2013

Öz

Öğrencinin okuldaki güvenilir bir ortamdan dolayı yaşadığı rahatlık, aynı zamanda o öğrencinin okul hayatındaki motivasyonunu da önemli düzeyde etkilemektedir. Bu durum göz önünde bulundurularak ebelik öğrencilerinin mobbing hakkındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı tiptedir ve Atatürk Üniversitesinde 26 Aralık 2011-20 Ocak 2012 tarihleri arasında araştırmaya katılmayı kabul eden 154 ebelik öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında literatür ışığında oluşturulan; öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini ve mobbing hakkında bilgi düzeyini belirleyen toplam 23 sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır. Veriler yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama ve yüzdelik dağılım kullanılmıştır. Öğrencilerin %60.4'ünün mobbing kavramını duyduğu, %44.8'inin mobbing'in iş ortamında, %69.5'inin mobbing'in kadınlara uygulandığı cevabını verdiği saptanmıştır. Öğrencilerin %57.6'sının mobbing uygulayıcısı, mağduru ve izleyicisinin rol aldığını, %44.8'inin mobbing için bir sürenin olduğunu, %67.5'inin mobbingin önlenebileceğini ve %56.5'inin mobbingin bir suç olduğunu ifade etmişlerdir. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun mobbing kavramını duyduğu, mobbing'in iş ortamında ve en çok da kadınlara uygulandığı, mobbing için bir süre olduğu, mobbing'in önlenebileceğini düşündükleri ve öğrencilerin yarısından fazlasının mobbingin bir suç olduğunu ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Önertoy O.C (Çev.), Davenport N, Schwartz R.D, Eliot G.P. Mobbing, İşyerinde Duygusal Taciz. Sistem Yayıncılık, İstanbul- 2003; 4-15. Tetik S. Mobbing Kavramı: Birey Ve Örgütler Açısından Önemi. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 2010; 12 (18): 81-9. Tutar H. İş Yerinde Psikolojik Şiddet. Ankara: BRC Basım Mat. Ltd, 2004. ss: 41 Çobanoğlu Ş. Mobbing, İşyerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri. Timaş Yayınları, İstanbul - 2005; 139-42. Atan S.Ü, Dönmez S. Hemşirelere Karşı İşyeri Şiddeti. Adli Tıp Dergisi. 2011; 25 (1): 71-80. İzmir G, Fazlıoğlu A. İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) ve Çözüm Önerileri Komisyon Raporu. TBMM: Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Yayınları. Nisan 2011; (6): 1-89. Ayrancı Ü, Yenilmez Ç, Günay Y, Kaptanoğlu C. Çeşitli Sağlık Kurumlarında Ve Sağlık Meslek Gruplarında Şiddete Uğrama Sıklığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2002; 3 (3): 147 Stevens S. Nursing Workforce Retention: Clallengin A Bullyingculture, HealthAffairs . 2002; 21 (5): 189-93. Tınaz P. İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). Çalışma ve Toplum. 2006; 3 (10): 13Çöl S.Ö. İşyerinde Psikolojik Şiddet: Hastane Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. Çalışma ve Toplum Dergisi. 2008; 4: 107-34. Chappell D, DiMartino V. Violence at Work. Geneva, International Labour Office. 2000; 15-19. Fourth European Working Conditions Survey. "PreventingViolenceandHarassment in the Workplace". European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. 2005.ErişimTarihi:24.08.2012. http://www.eurofound.europa.eu/docs/ewco/4EWCS/ef0698/chapter4.pdf Çögenli M.Z. Yüksek Lisans Tezi; “Üniversitelerde Psikolojik Şiddet (MOBBING) Maruziyeti ve Akademik Personel Üzerine Bir Uygulama” Atatürk Üniversitesi Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Tez Yöneticisi; Prof. Dr. Önder Barlı. Erzurum-2010. Atman Ü. İşyerinde Psikolojik Terör: Mobbing. Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi. 2012; (3): 157-74. Efe S.Y, Ayaz S. Mobbingagainstnurses in theworkplace in Turkey. Int Nurs Rev. 2010; 57 (3): 328-34. Heather K, Grau A.L, Finegan J, Wilk P. New Graduate Nurses‟ Experiences Of Bullying And Burn Out In Hospital Settings. J Adv Nurs. 2010; 66 (12): 2732-42. Dilman T. Yüksek Lisans Tezi; “Özel Hastanelerde Çalışan Hemşirelerin Duygusal Tacize Maruz Kalma Durumlarının Belirlenmesi” Marmara ÜniversitesiHemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı, Tez Yöneticisi; Yrd. Doç. Dr. Yasemin Ergün. İstanbul- 2007. Salin D. "Prevalence and Forms of Bullying Among Business Professionals: A Comparison of Two Different Strategies for Measuring Bullying". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2000;10 (4): 425-41. Di Pasquale V. Study Examines “Mobbing” at the Workplace, 2002. Erişim Tarihi: 02012.http://www.eurofound.europa.eu/eiro/2002/08/feature/de0208203f.htm Tınaz P, Bayram F, Ergin H. Çalışma Psikolojisi Ve Hukuki Boyutlarıyla İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing). 1. Basım.Beta Yayınları AŞ, İstanbul – 2008. ss: 1-76. Hoel H, Cooper C.L, Faragher B. "TheExperience of Bullying in Great Britain: Theimpact of Organizational Status". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2001;10 (4): 443-65.
  • Mikkelsen E.G, Einarsen S. "Bacis Assumptions and Symptoms of Post Traumatic Stress Among Victims of Bullying at Work". European Journal of Work and Organizational Psychology. 2002; 11 (1): 87-111. 4857 sayılı İş Kanunu, 2003. Erişim Tarihi: 24.08.2012. http://www.iskanunu.com/images/dokuman/4857-sayili-is-kanunu-guncel-tam-metin2012.pdf
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Havva Olgun Bu kişi benim

Zeynep Polatöz Bu kişi benim

Ayşe Karaca Bu kişi benim

Songül Çiftçi Bu kişi benim

Hatice Öztürk Bu kişi benim

Elif Yağmur Özorhan Hava Özkan Serap Apay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Olgun, H., Polatöz, Z., Karaca, A., Çiftçi, S., vd. (2013). Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(4), 431-442.
AMA Olgun H, Polatöz Z, Karaca A, Çiftçi S, Öztürk H, Apay EYÖHÖS. Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Ekim 2013;2(4):431-442.
Chicago Olgun, Havva, Zeynep Polatöz, Ayşe Karaca, Songül Çiftçi, Hatice Öztürk, ve Elif Yağmur Özorhan Hava Özkan Serap Apay. “Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2, sy. 4 (Ekim 2013): 431-42.
EndNote Olgun H, Polatöz Z, Karaca A, Çiftçi S, Öztürk H, Apay EYÖHÖS (01 Ekim 2013) Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 4 431–442.
IEEE H. Olgun, Z. Polatöz, A. Karaca, S. Çiftçi, H. Öztürk, ve E. Y. Ö. H. Ö. S. Apay, “Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 4, ss. 431–442, 2013.
ISNAD Olgun, Havva vd. “Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/4 (Ekim 2013), 431-442.
JAMA Olgun H, Polatöz Z, Karaca A, Çiftçi S, Öztürk H, Apay EYÖHÖS. Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2:431–442.
MLA Olgun, Havva vd. “Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 4, 2013, ss. 431-42.
Vancouver Olgun H, Polatöz Z, Karaca A, Çiftçi S, Öztürk H, Apay EYÖHÖS. Öğrencilerin Mobbing Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2(4):431-42.