The purpose of this study, secondary school female students to evaluate their hygienic practices related to identification of training needs and in accordance with these requirements is to evaluate the training developed and provided. Made this descriptive study was conducted at vocational high school girl in Akşehir. Needs assessment study was conducted on 570 students. Genital Hygiene Education, a total of 40 students in two sessions (20 +20) have been performed on. Applied for the evaluation of educational training and post test scores are used at the end. Data were analyzed using SPSS-17 statistical program. Genital hygiene education to the students' average age 16.1 ± 0.6 years. After training, all students were considering using cotton underwear, underwear every day, consider changing the rate of 72.5% of those to have been found to increase. All of the students of education from the front to the back of perineal cleaning should be done at one time have been found correct. Menstrual period at the end of training each day in 90% of those who think taking a bath, foot bath to find the correct ratio of students increased to 100%. Education before and after between the hand-washing habits of the toilet before and after should be thinking, cotton underwear use, perineal hygiene, water and toilet paper use, menstrual period, bathing and sanitary napkin disposal method in the selection of a statistically significant difference was found (p<0,05). Genital hygiene education and the students' knowledge about genital hygiene was found to positively affect their thinking.
Çalışmanın amacı, kız öğrencilerin genital hijyenle ilgili uygulamalarını değerlendirerek eğitim ihtiyaçlarının saptanması ve bu ihtiyaçlar doğrultusunda geliştirilen ve verilen eğitimin değerlendirilmesidir. Tanımlayıcı tipte yapılan çalışma, Akşehir'de bir kız meslek lisesinde yürütülmüştür. İhtiyaç saptama çalışması 570 öğrenci üzerinde, genital hijyen eğitimi, iki oturumda toplam 40 öğrenci (20+20) üzerinde gerçekleştirilmiştir. Eğitimin değerlendirilmesi için eğitim sonunda uygulanan son test puanları kullanılmıştır. Veriler, SPSS-17 istatistik programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Genital hijyen eğitimine katılan öğrencilerin yaş ortalamaları 16.1±0.6'dır. Eğitim sonrasında tüm öğrencilerin pamuklu iç çamaşırı kullanmayı düşündükleri, her gün iç çamaşırını değiştirmeyi düşünenlerin oranının %72.5'e yükseldiği tespit edilmiştir. Eğitim sonunda öğrencilerin tamamı perine temizliğinin önden arkaya doğru tek seferde yapılması gerektiğini doğru bulmuştur. Eğitim sonunda menstruasyon döneminde her gün banyo yapmayı düşünenlerin oranı %90'a, ayakta banyo yapmayı doğru bulan öğrencilerin oranı %100'e yükselmiştir. Eğitim öncesi ve sonrası arasında el yıkama alışkanlığının tuvaletten önce ve sonra olması gerektiğini düşünme, pamuklu iç çamaşırı kullanma, perine temizliğinde su ve tuvalet kağıdı kullanma, menstruasyon döneminde banyo yapma ve hijyenik ped imha yöntemi seçiminde istatistiksel açıdan anlamlı fark oluştuğu saptanmıştır (p<0,05). Verilen eğitiminin öğrencilerin genital hijyen konusundaki bilgi ve düşüncelerini olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4 |