This research was carried out descriptively to determine violations ofethical principles employed by teaching stafftowards students in clinical settings. The research was conducted with 350 students (86.8%) that could be reached out of 403 students froma medicalschool in January 2010. Datawere collected byface to face interviewwith a questionnaire.
The most common violation of the principle of respect employed by faculty members towards students was; "my professor questioned me about my patient in front of the patient" (60.3%); violation of the principle of utility was "my professor did not do anything against disruptions reflecting to me in the clinical setting" and "advised me to tolerate them" (39.4% ); violation of the principle of harm was "my professor did not recognize my stress" (42.6%); and violation of the principle of justice was; "my professor was not fair in evaluation" (50.9%).
The most common Aviolations ofethical principles were found to be as respect,benefit,harm andjustice respectively. Applied ethics policy violations will lead students to feel themselves worthless both as individuals and nurses.
Bu araştırma, klinik uygulamalarda öğretim elemanlarının öğrencilere uyguladığı etik ilke ihlallerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma Ocak 2010'da bir sağlık yüksekokulundaki 403 öğrenciden 350'sine(%86.8) ulaşılarak yürütülmüştür. Veriler anket formu ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır.
Öğretim elemanları tarafından öğrencilere en sık uygulanan saygı ilkesi ihlali “hocam beni hasta önünde hastam ile ilgili sorguladı”(%60.3), yarar ilkesi ihlali “hocam klinik ortamda bana yansıyan aksaklıklara karşı birşey yapmadı: ‘idare et' anlayışı ile davrandı”(%39.4), zarar ilkesi ihlali “hocam stresimi tanımadı”(%42.6) ve adalet ilkesi ihlali “hocam değerlendirmede eşit davranmadı”(%50.9) olarak belirlenmiştir.
Öğrencilere en sık uygulanan etik ilke ihlallerinin sırasıyla; saygı, yarar, zarar ve adalet ilkesi ihlalleri olduğu saptanmıştır. Uygulanan etik ilke ihlalleri, öğrencilerin hem bir birey hem de aday hemşireler olarak kendilerini değersiz hissetmesine yol açacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 3 |