BibTex RIS Kaynak Göster

Ethics Policy Violations That Academic Staff Applied To The Students At A School Of Health In Trabzon During Clinical Applications

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3, 312 - 324, 01.07.2013

Öz

This research was carried out descriptively to determine violations ofethical principles employed by teaching stafftowards students in clinical settings. The research was conducted with 350 students (86.8%) that could be reached out of 403 students froma medicalschool in January 2010. Datawere collected byface to face interviewwith a questionnaire.
The most common violation of the principle of respect employed by faculty members towards students was; "my professor questioned me about my patient in front of the patient" (60.3%); violation of the principle of utility was "my professor did not do anything against disruptions reflecting to me in the clinical setting" and "advised me to tolerate them" (39.4% ); violation of the principle of harm was "my professor did not recognize my stress" (42.6%); and violation of the principle of justice was; "my professor was not fair in evaluation" (50.9%).
The most common Aviolations ofethical principles were found to be as respect,benefit,harm andjustice respectively. Applied ethics policy violations will lead students to feel themselves worthless both as individuals and nurses.

Kaynakça

  • Özsoy M, Bayık Temel A, Akın Ö. Hemşire Öğrencilerin Hakları. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 387
  • Abaan S. Eğitim Materyali Olarak Hasta Kullanımı. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu, Sözel Bildiri, 10-12 Eylül 1997.Kıbrıs.
  • Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız D Ve Ark. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin İntörn Eğitim Programından Beklentileri İle Program Sonunda Kazanım Ve Önerilerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008;50:164-171.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. DEÜHY ED 2012;5(1):16-22.
  • Tan M. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitim Sorunları Ve Öğretim Elemanlarından Beklentileri. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 407
  • Çınar N, Altun İ, Köse D. Öğrenci Hemşirelere Göre Hemşirelik Eğitiminde Gözlenen Eksiklikler.2011. http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/ialtun/poster/ialtun30.06.2011_08.34.22poster.pdf Erişim tarihi:26.01.2013
  • Büyükyörük N, Kuşçu Ç, Zincirci D, Ataş S. Burdur Sağlık Yüksekokulu 1. Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Uygulamalarında Yaşadıkları Deneyimleri, Görüş Ve Düşünceleri. 8.Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 135
  • Aytekin S, Gök Özer F, Taşcı Beydağ KD. Denizli Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlükler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009;4(10):137-149.
  • Karaöz S. Hemşirelik Esasları Dersi Alan Öğrencilerin Klinik Uygulamaya İlişkin Değerlendirmeleri. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1997;1(1):23-30.
  • Partlak Günüşen, Üstün B. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitimde Verilen Geribildirime Yönelik Görüşleri. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(3):197-204.
  • Tortumluoğlu G, Katar T, Selçuk E, Selver C, Avcı P. Ebelik Ve Hemşirelik Öğrencileri Gözüyle Klinik Uygulamaların Değerlendirilmesi. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 326
  • Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Hastane Uygulamalarından Beklentileri Ve Karşılaştıkları Sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010;1(4):209-213.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi Ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006;1(3);42-51.
  • Başkurt E, Koçak M, Şimşek N, Eğlence R, Güven ŞD. Nevşehir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulamalı Derslerde Yaşadıkları Anksiyete Düzeyinin Belirlenmesi. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 057
  • Ayverdi D, Aksu S, Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N. Teorik Bilgilerin Klinikteki Uygulamalarda Kullanılması Sırasında Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 344
  • Tayaz E, Uyar B, Kabaoğlu T, Faydalı S, Şenol Çelik S. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamada Yeterlilikleri, Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 029
  • Tülübaş R, Karadağ M. Gazi Osman Paşa Üniversitesi Tokat Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Sırasında Karşılaştıkları Problemlerin Belirlenmesi. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 237
  • Çilingir D, Akkaş Gürsoy A. Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Teorik Ve Uygulamalı Derslerde Öğretim Elemanlarından Beklentileri. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 046

Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3, 312 - 324, 01.07.2013

Öz

Bu araştırma, klinik uygulamalarda öğretim elemanlarının öğrencilere uyguladığı etik ilke ihlallerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırma Ocak 2010'da bir sağlık yüksekokulundaki 403 öğrenciden 350'sine(%86.8) ulaşılarak yürütülmüştür. Veriler anket formu ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır.
Öğretim elemanları tarafından öğrencilere en sık uygulanan saygı ilkesi ihlali “hocam beni hasta önünde hastam ile ilgili sorguladı”(%60.3), yarar ilkesi ihlali “hocam klinik ortamda bana yansıyan aksaklıklara karşı birşey yapmadı: ‘idare et' anlayışı ile davrandı”(%39.4), zarar ilkesi ihlali “hocam stresimi tanımadı”(%42.6) ve adalet ilkesi ihlali “hocam değerlendirmede eşit davranmadı”(%50.9) olarak belirlenmiştir.
Öğrencilere en sık uygulanan etik ilke ihlallerinin sırasıyla; saygı, yarar, zarar ve adalet ilkesi ihlalleri olduğu saptanmıştır. Uygulanan etik ilke ihlalleri, öğrencilerin hem bir birey hem de aday hemşireler olarak kendilerini değersiz hissetmesine yol açacaktır.

Kaynakça

  • Özsoy M, Bayık Temel A, Akın Ö. Hemşire Öğrencilerin Hakları. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 387
  • Abaan S. Eğitim Materyali Olarak Hasta Kullanımı. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu, Sözel Bildiri, 10-12 Eylül 1997.Kıbrıs.
  • Tosun N, Oflaz F, Akyüz A, Kaya T, Yava A, Yıldız D Ve Ark. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin İntörn Eğitim Programından Beklentileri İle Program Sonunda Kazanım Ve Önerilerinin Değerlendirilmesi. Gülhane Tıp Dergisi 2008;50:164-171.
  • Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi. DEÜHY ED 2012;5(1):16-22.
  • Tan M. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitim Sorunları Ve Öğretim Elemanlarından Beklentileri. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 407
  • Çınar N, Altun İ, Köse D. Öğrenci Hemşirelere Göre Hemşirelik Eğitiminde Gözlenen Eksiklikler.2011. http://akademikpersonel.kocaeli.edu.tr/ialtun/poster/ialtun30.06.2011_08.34.22poster.pdf Erişim tarihi:26.01.2013
  • Büyükyörük N, Kuşçu Ç, Zincirci D, Ataş S. Burdur Sağlık Yüksekokulu 1. Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Uygulamalarında Yaşadıkları Deneyimleri, Görüş Ve Düşünceleri. 8.Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 135
  • Aytekin S, Gök Özer F, Taşcı Beydağ KD. Denizli Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Klinik Uygulamalarda Karşılaştıkları Güçlükler. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2009;4(10):137-149.
  • Karaöz S. Hemşirelik Esasları Dersi Alan Öğrencilerin Klinik Uygulamaya İlişkin Değerlendirmeleri. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1997;1(1):23-30.
  • Partlak Günüşen, Üstün B. Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Eğitimde Verilen Geribildirime Yönelik Görüşleri. Anadolu Hemşirelik Ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2012;15(3):197-204.
  • Tortumluoğlu G, Katar T, Selçuk E, Selver C, Avcı P. Ebelik Ve Hemşirelik Öğrencileri Gözüyle Klinik Uygulamaların Değerlendirilmesi. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 326
  • Aydın MF, Argun MŞ. Bitlis Eren Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Hastane Uygulamalarından Beklentileri Ve Karşılaştıkları Sorunlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010;1(4):209-213.
  • Karadağ G, Uçan Ö. Hemşirelik Eğitimi Ve Kalite. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi 2006;1(3);42-51.
  • Başkurt E, Koçak M, Şimşek N, Eğlence R, Güven ŞD. Nevşehir Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Uygulamalı Derslerde Yaşadıkları Anksiyete Düzeyinin Belirlenmesi. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 057
  • Ayverdi D, Aksu S, Özyazıcıoğlu N, Aydınoğlu N. Teorik Bilgilerin Klinikteki Uygulamalarda Kullanılması Sırasında Öğrencilerin Karşılaştıkları Problemler. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 344
  • Tayaz E, Uyar B, Kabaoğlu T, Faydalı S, Şenol Çelik S. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Klinik Uygulamada Yeterlilikleri, Yaşadıkları Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 029
  • Tülübaş R, Karadağ M. Gazi Osman Paşa Üniversitesi Tokat Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Klinik Uygulama Sırasında Karşılaştıkları Problemlerin Belirlenmesi. 6. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 26-29 Haziran 2007. İstanbul. P 237
  • Çilingir D, Akkaş Gürsoy A. Hemşirelik Ve Ebelik Öğrencilerinin Teorik Ve Uygulamalı Derslerde Öğretim Elemanlarından Beklentileri. 8. Ulusal(Uluslararası Katılımlı) Hemşirelik Öğrencileri Kongresi; 04-06 Haziran 2009. Ankara. P 046
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cansu Ünsal Bu kişi benim

Gülsüm Öcal Bu kişi benim

Merve Demiral Bu kişi benim

Goncagül Alsan Bu kişi benim

Havva Karadeniz Mumcu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ünsal, C., Öcal, G., Demiral, M., Alsan, G., vd. (2013). Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 312-324.
AMA Ünsal C, Öcal G, Demiral M, Alsan G, Mumcu HK. Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. Temmuz 2013;2(3):312-324.
Chicago Ünsal, Cansu, Gülsüm Öcal, Merve Demiral, Goncagül Alsan, ve Havva Karadeniz Mumcu. “Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2, sy. 3 (Temmuz 2013): 312-24.
EndNote Ünsal C, Öcal G, Demiral M, Alsan G, Mumcu HK (01 Temmuz 2013) Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2 3 312–324.
IEEE C. Ünsal, G. Öcal, M. Demiral, G. Alsan, ve H. K. Mumcu, “Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri”, Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 3, ss. 312–324, 2013.
ISNAD Ünsal, Cansu vd. “Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2/3 (Temmuz 2013), 312-324.
JAMA Ünsal C, Öcal G, Demiral M, Alsan G, Mumcu HK. Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2:312–324.
MLA Ünsal, Cansu vd. “Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 2, sy. 3, 2013, ss. 312-24.
Vancouver Ünsal C, Öcal G, Demiral M, Alsan G, Mumcu HK. Klinik Uygulamalarda Öğretim Elemanlarının Öğrencilere Uyguladığı Etik İlke İhlalleri. Gümüşhane Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2(3):312-24.