Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Emergency Aid and Disaster Management Students Disaster Awareness and Attitudes Towards Disasters: Gumushane Province Example

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 82 - 89, 25.03.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182379

Öz

This research was conducted to evaluate the disas-ter awareness and attitudes of the students of Gumus-hane University Faculty of Health Sciences, Emer-gency Aid and Disaster Management Department. The population of the cross-sectional and descriptive studyc onsisted of students (501 people) studying in the department where there search was conducted in April-June 2021. No sampling method was chosen and it was planned to reach the entire population, and 349 people were reached by applying online via google form due to the COVID-19 pandemic. Thedata of there search; The question naire consisting of ques-tions to evaluate the views of students on sociodemog-raphic characteristics, disaster, disaster management, disaster awareness, disaster preparedness, attitudes towards disasters and Disaster Attitude Scale (ATS) questions created by there searchers by examining the literature was applied online. Frequency, t test, Mann Whitney U, Kruskal Wallis, ANOVA test and correla-tion analysis were used in the statistical analysis of the data. In thisstudy, it was determined that the disaster attitudes of the students studying in the Department of Emergency Aid and Disaster Management of the Fa-culty of Health Sciences of Gümüshane University were above the medium level in the cognitive, affecti-ve and general dimensions, while the behavioral di-mension had an average below the medium level.

Kaynakça

  • 1. Erkal, T. ve Değerliyurt, M. (2009). “Türkiye'de Afet Yönetimi”. Doğu Coğrafya Dergisi, 14 (22), 147-164.
  • 2. Yılmaz, A. (2012). “Türkiye'de Afetlerde Karşılaşılan Sorunlar”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 61-81.
  • 3. Karakuş, U. ve Önger, S. (2017). “8. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afet ve Afet Eğitimi Kavramını Anlama Düzeyleri”. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 482-491.
  • 4. Ağahan, M. (2018). Çanakkale 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonlarında Görev Yapan Sağlık Personellerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimle-ri Enstitüsü. Çanakkale.
  • 5. İnal, E, Kaya, E. ve Altıntaş, K. H. (2018). “Türkiye'de Örgün Eğitimin Afet Eğitimi Yeterliliği Açısından İncelen-mesi”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 37, 114-127.
  • 6. Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E. (2008, Mart). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, 2, 7-23.
  • 7. Koç, H. (2013). “Türk Basınının Doğal Afetlere İlişkin Bakış Açısını Belirlemeye Yönelik İnceleme”. Journal of World of Turks, 5 (2), 121-137.
  • 8. Türkan, A. ve Kılıç, İ. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel, Duyuşsal ve Davranışsal Boyutta Afetlere Yöne-lik Tutumlarına İlişkin Bir Betimleme”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 114-127.
  • 9. Hisar, K.M. ve Yurdakul, A. (2015). “Bir Üniversitenin Hemşirelik Öğrencilerinin Afetlerde Sağlık Hizmetleri ile İlgili Bilgilerinin Değerlendirilmesi”. MAKÜ Sağlık Bilim-leri Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 54-65.
  • 10. Gerdan, S.and Kırıkkaya, E. (2016). “University Students Assess the Achievement of the E-learning Outcomes of Disasters and Mitigation and Disaster Management Cour-ses”. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 7 (25), 93-102.
  • 11. Arslan, E, Sayhan, M.B. ve Salt, Ö. (2018). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Afetler ve Afet Tıbbı Hakkındaki Bilgi, Tu-tum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”. Anatolian Jo-urnal of Emergency Medicine, 1 (1), 5-10.
  • 12. Şahin, Y, Lamba, M. ve Öztop, S. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Afet Bilinci ve Afete Hazırlık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3 (6), 149-159.
  • 13. Şen, G. ve Ersoy, G. (2017). “Hastane Afet Ekibinin Afete Hazırlık Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilme-si”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4), 122-130.
  • 14. Taşkıran, G. ve Baykal, Ü. (2017). “Hemşirelerin Afetlere İlişkin Görüşleri Deneyimleri ve Hazırlık Algısı Nur-ses’opinion Sex Periences and Preparedness Perceptions Related to Disasters”. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 10, 36-58.
  • 15. Gerdan, S. (2014). “Determination of Disaster Awareness, Attitude Levels and İndividual Priorities at Kocaeli Uni-versity”. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 159-176.
  • 16. Sevinç, Ö, Güner, Y. ve Til, A. (2017). “Çanakkale İli 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonlarında Çalışan Personelin Afet Tıbbı Konusundaki Bilgi Düzeyleri”. Pamukkale Tıp Dergisi, 11 (2), 119-125.
  • 17. Ragazzoni, L, Ingrassia, P. L, Gugliotta, G, Tengattini, M, Franc, J. M. and Corte, F. D. (2013). “Italian Medical Stu-dents and Disaster Medicine: Awareness and Formative Neds”. American Journal of Disaster Medicine, 8 (2), 127-136.
  • 18. Markenson, D, Woolf, S, Redlener, I. and Reilly, M. (2013). “Disaster Medicine and Public Health Prepared-ness of Health Professions Students: A Multidisciplinary Assessment of Knowledge, Confidence, and attitudes”. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7 (5), 499-506.
  • 19. Özşahin, E. ve Kaymaz, Ç.K. (2013). “Afet Kültürünün Değerlendirilmesine Bir Örnek: Antakya Şehri”. 25-27 Ey-lül 2013, 2. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, Hatay.
  • 20. İnal, E. Kocagöz, S. ve Turan, M. (2012). “Temel Afet Bilinç ve Hazırlık Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma”. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12 (1), 15-19.
  • 21. Su, T, Han, X, Chen, F, Du, Y, Zhang, H, Yin, J. and Cao G. (2013). “Knowledge Levelsand Training Needs of Di-saster Medicine Among Health Professionals, Medical Students and Local Residents in Shanghai, China”. PLOS One, 8 (6), 1-12.
  • 22. Yiğit, İ. ve Gümüşçü, O. (2016). “Manisa ve Çevresinde Salgın Hastalıkların İskâna Etkisi (XVI-XX.yy.)”. 13-14 Ekim 2016, TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyu-mu Bildirileri (s.379-391). Ankara.
  • 23. Ergünay, O. (2007). “Türkiye'nin Afet Profili”. 5-7 Aralık 2007, TMMOB Afet Sempozyumu Bildirileri (s.2). Anka-ra.
  • 24. Ayvazoğlu, G, Çekiç, M. ve Yücel, H. (2020). “Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Öğrencilerinin Afet Risk Algı-sı ve Afete Hazırlık Durumlarının Değerlendirilmesi”. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi. 4 (7), 85-97.

Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 82 - 89, 25.03.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182379

Öz

Bu araştırma Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bi-limleri Fakültesi Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölü-mü öğrencilerinin afet farkındalığı ve afetlere yönelik tutumlarını değerlendirilmek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan araştırmanın evreni-ni Nisan-Haziran 2021 tarihinde araştırmanın yapıl-dığı bölümde öğrenim gören öğrenciler (501 kişi) oluş-turmuştur. Herhangi bir örneklem yöntemi seçilmeyip evrenin tamamına ulaşılması planlanmış ve COVID-19 pandemisi nedeniyle google form aracılığıyla çev-rimiçi uygulanarak 349 kişiye ulaşılmıştır. Araştırma-nın verileri; araştırmacılar tarafından literatür incele-nerek oluşturulan sosyodemografik özellikler, afet, afet yönetimi, afet farkındalığı, afetlere hazırlık du-rumları, afetlere karşı tutumlarına ilişkin öğrencilerin görüşlerini değerlendirmeye yönelik sorular ile Afet Tutum Ölçeği (ATÖ) sorularından oluşan anket çevrim içi uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde fre-kans, t testi, Mann Whitney U, Kruskal Wallis, ANO-VA testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Bu araş-tırmada Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fa-kültesi Acil Yardım ve Afet Yönetimi Bölümünde eğitim gören öğrencilerin afet tutumlarının bilişsel, duyuşsal ve genel boyutun orta düzeyin üzerinde bir ortalamaya sahip olduğu bulunurken davranışsal boyutun orta düzeyin altında bir ortalamaya sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Erkal, T. ve Değerliyurt, M. (2009). “Türkiye'de Afet Yönetimi”. Doğu Coğrafya Dergisi, 14 (22), 147-164.
  • 2. Yılmaz, A. (2012). “Türkiye'de Afetlerde Karşılaşılan Sorunlar”. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1 (1), 61-81.
  • 3. Karakuş, U. ve Önger, S. (2017). “8. Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afet ve Afet Eğitimi Kavramını Anlama Düzeyleri”. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (6), 482-491.
  • 4. Ağahan, M. (2018). Çanakkale 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonlarında Görev Yapan Sağlık Personellerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Hazırlık Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimle-ri Enstitüsü. Çanakkale.
  • 5. İnal, E, Kaya, E. ve Altıntaş, K. H. (2018). “Türkiye'de Örgün Eğitimin Afet Eğitimi Yeterliliği Açısından İncelen-mesi”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 37, 114-127.
  • 6. Kadıoğlu, M. ve Özdamar, E. (2008, Mart). Modern, Bütünleşik Afet Yönetimin Temel İlkeleri. Afet Zararlarını Azaltmanın Temel İlkeleri, 2, 7-23.
  • 7. Koç, H. (2013). “Türk Basınının Doğal Afetlere İlişkin Bakış Açısını Belirlemeye Yönelik İnceleme”. Journal of World of Turks, 5 (2), 121-137.
  • 8. Türkan, A. ve Kılıç, İ. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Bilişsel, Duyuşsal ve Davranışsal Boyutta Afetlere Yöne-lik Tutumlarına İlişkin Bir Betimleme”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 114-127.
  • 9. Hisar, K.M. ve Yurdakul, A. (2015). “Bir Üniversitenin Hemşirelik Öğrencilerinin Afetlerde Sağlık Hizmetleri ile İlgili Bilgilerinin Değerlendirilmesi”. MAKÜ Sağlık Bilim-leri Enstitüsü Dergisi, 3 (2), 54-65.
  • 10. Gerdan, S.and Kırıkkaya, E. (2016). “University Students Assess the Achievement of the E-learning Outcomes of Disasters and Mitigation and Disaster Management Cour-ses”. AJIT-e: Online Academic Journal of Information Technology, 7 (25), 93-102.
  • 11. Arslan, E, Sayhan, M.B. ve Salt, Ö. (2018). “Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Afetler ve Afet Tıbbı Hakkındaki Bilgi, Tu-tum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi”. Anatolian Jo-urnal of Emergency Medicine, 1 (1), 5-10.
  • 12. Şahin, Y, Lamba, M. ve Öztop, S. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Afet Bilinci ve Afete Hazırlık Düzeylerinin Belirlenmesi”. Medeniyet Araştırmaları Dergisi, 3 (6), 149-159.
  • 13. Şen, G. ve Ersoy, G. (2017). “Hastane Afet Ekibinin Afete Hazırlık Konusundaki Bilgi Düzeylerinin Değerlendirilme-si”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6 (4), 122-130.
  • 14. Taşkıran, G. ve Baykal, Ü. (2017). “Hemşirelerin Afetlere İlişkin Görüşleri Deneyimleri ve Hazırlık Algısı Nur-ses’opinion Sex Periences and Preparedness Perceptions Related to Disasters”. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 10, 36-58.
  • 15. Gerdan, S. (2014). “Determination of Disaster Awareness, Attitude Levels and İndividual Priorities at Kocaeli Uni-versity”. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 159-176.
  • 16. Sevinç, Ö, Güner, Y. ve Til, A. (2017). “Çanakkale İli 112 Acil Sağlık Hizmetleri İstasyonlarında Çalışan Personelin Afet Tıbbı Konusundaki Bilgi Düzeyleri”. Pamukkale Tıp Dergisi, 11 (2), 119-125.
  • 17. Ragazzoni, L, Ingrassia, P. L, Gugliotta, G, Tengattini, M, Franc, J. M. and Corte, F. D. (2013). “Italian Medical Stu-dents and Disaster Medicine: Awareness and Formative Neds”. American Journal of Disaster Medicine, 8 (2), 127-136.
  • 18. Markenson, D, Woolf, S, Redlener, I. and Reilly, M. (2013). “Disaster Medicine and Public Health Prepared-ness of Health Professions Students: A Multidisciplinary Assessment of Knowledge, Confidence, and attitudes”. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7 (5), 499-506.
  • 19. Özşahin, E. ve Kaymaz, Ç.K. (2013). “Afet Kültürünün Değerlendirilmesine Bir Örnek: Antakya Şehri”. 25-27 Ey-lül 2013, 2. Türkiye Deprem Mühendisliği ve Sismoloji Konferansı, Hatay.
  • 20. İnal, E. Kocagöz, S. ve Turan, M. (2012). “Temel Afet Bilinç ve Hazırlık Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Bir Araştırma”. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12 (1), 15-19.
  • 21. Su, T, Han, X, Chen, F, Du, Y, Zhang, H, Yin, J. and Cao G. (2013). “Knowledge Levelsand Training Needs of Di-saster Medicine Among Health Professionals, Medical Students and Local Residents in Shanghai, China”. PLOS One, 8 (6), 1-12.
  • 22. Yiğit, İ. ve Gümüşçü, O. (2016). “Manisa ve Çevresinde Salgın Hastalıkların İskâna Etkisi (XVI-XX.yy.)”. 13-14 Ekim 2016, TÜCAUM Uluslararası Coğrafya Sempozyu-mu Bildirileri (s.379-391). Ankara.
  • 23. Ergünay, O. (2007). “Türkiye'nin Afet Profili”. 5-7 Aralık 2007, TMMOB Afet Sempozyumu Bildirileri (s.2). Anka-ra.
  • 24. Ayvazoğlu, G, Çekiç, M. ve Yücel, H. (2020). “Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Öğrencilerinin Afet Risk Algı-sı ve Afete Hazırlık Durumlarının Değerlendirilmesi”. Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi. 4 (7), 85-97.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nurdan Boran 0000-0003-0563-2501

Nilgün Ulutaşdemir 0000-0002-2231-5236

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Boran, N., & Ulutaşdemir, N. (2023). Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(1), 82-89. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182379
AMA Boran N, Ulutaşdemir N. Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Mart 2023;12(1):82-89. doi:10.37989/gumussagbil.1182379
Chicago Boran, Nurdan, ve Nilgün Ulutaşdemir. “Acil Yardım Ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı Ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12, sy. 1 (Mart 2023): 82-89. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182379.
EndNote Boran N, Ulutaşdemir N (01 Mart 2023) Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 1 82–89.
IEEE N. Boran ve N. Ulutaşdemir, “Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 1, ss. 82–89, 2023, doi: 10.37989/gumussagbil.1182379.
ISNAD Boran, Nurdan - Ulutaşdemir, Nilgün. “Acil Yardım Ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı Ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12/1 (Mart 2023), 82-89. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1182379.
JAMA Boran N, Ulutaşdemir N. Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12:82–89.
MLA Boran, Nurdan ve Nilgün Ulutaşdemir. “Acil Yardım Ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı Ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 1, 2023, ss. 82-89, doi:10.37989/gumussagbil.1182379.
Vancouver Boran N, Ulutaşdemir N. Acil Yardım ve Afet Yönetimi Öğrencilerinin Afet Farkındalığı ve Afetlere Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12(1):82-9.