Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Health Appeal in OTC (Over the Counter) Advertisements: A Qualitative Study

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 1032 - 1041, 26.09.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1345387

Öz

The aim of this study is to reveal the fact that substances that are important for human health such as medicines, supplements and/or other health products are frequently advertised today, and especially supplements are turned into objects of consumption through advertisements by showing the elements of attractiveness in these advertisements. In the research, digital advertisements of Supradyn, Easy Fish Oil, Möllers, Dynavit, Osende, Pharmaton and Redoxon brands, which were selected by simple random method, were analyzed by content analysis method, which is one of the qualitative analysis methods, in terms of the notion of health and the appealing elements of the notion of health. In addition, the meaning of the slogans used in the advertisements through consumption strategies was also analyzed through content analysis. As a result of the content analysis of the advertisements, it was concluded that the brands promised their target audiences a healthier body and lifestyle as a result of the use of these products with the use of celebrities with a healthy and fit appearance and slogans emphasizing healthy living.

Kaynakça

  • 1. Bocock, R. (1993). “Tüketim” Ankara: Dost Kitabevi.
  • 2. Taş, O. ve Şahin, T. (1996). “Reklamcılık ve Siyasal Reklamcılık.” Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 3. Elden, M. (2016). “Reklam ve Reklamcılık”. İstanbul: Say Yayınları.
  • 4. Öcal, D. (2020). “Reklamcılık: Nereden Nereye…” In: D. ÖCAL, H. POLAT (Ed.) Dijital Reklamcılık (1-41). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 5. Öğülmüş, Ş. (1991). “İçerik Çözümlemesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (1), 213-228.
  • 6. Doğan, N. (2020). “Mekânların Dijitalleşmesi ve Yeni Tükettirme Stratejileri” In: D. ÖCAL ve H. POLAT (Ed.) Dijital Reklamcılık (185-206). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 7. Elden, M. ve Bakır, U. (2010). “Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku”. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • 8. Tipper, H. (1920). “The Principles of Advertising: A Text Book”. New York City: The Ronald Press Co.
  • 9. Weilbacher, W. M. (2001). “Point of View: Does Advertising Cause a Hierarchy of Effects?”, Journal of Advertising Research, 41 (6), 19-26.
  • 10. Yeshin, T. (1998). “Integrated Marketing Communications: The Holistic Approach”. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • 11. Kaya, K. (2010). İlaç Sektöründe Marka Sadakati ve Hekimin Marka Sadakatini Belirleyen Etmenler ve Uygulama. MBA Bitirme Projesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye/İzmir.
  • 12. https://www.youtube.com/watch?v=nPM84U5l-6g (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 13. https://www.youtube.com/watch?v=81qQhrSYXHw (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 14. https://vimeo.com/443059920 (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 15. https://www.youtube.com/watch?v=DpxwpurJDbI (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 16. https://www.youtube.com/watch?v=XA-x7QsumRk (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 17. https://vimeo.com/618130757 (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 18. https://www.youtube.com/watch?v=ZApYqC-PnAY&t=5s (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 19. https://www.youtube.com/watch?v=s5YvsjQpry8&t=3s (Erişim Tarihi: 15.08.2023).
  • 20. https://www.youtube.com/watch?v=5CFYLpwNHh8 (Erişim tarihi: 15.08.2023).

OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 3, 1032 - 1041, 26.09.2023
https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1345387

Öz

Bu çalışmanın amacı ilaç, takviye edici gıda ve/veya diğer sağlık ürünleri gibi insan sağlığı için önem taşıyan maddelerin günümüzde sıklıkla reklamının yapılır olmasından yola çıkarak, özellikle takviye edici gıdaların reklamlar aracılığıyla birer tüketim nesnesi haline getirilmesini, bu reklamlardaki çekicilik unsurlarını göstererek ortaya koymaktır. Araştırmada Supradyn, Easy Fish Oil, Möllers, Dynavit, Osende, Pharmaton ve Redoxon markalarına ait basit rastlantısal yöntemle seçilmiş dijital reklamlardan, reklam filmlerinde, ünlü kullananlarının muhteva ettikleri, sağlık nosyonu çekicilik unsuru bakımından nitel analiz yöntemlerinden biri olan içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Buna ek olarak, reklamlarda kullanılan sloganların tükettirme stratejileri üzerinden ne anlama geldikleri de yine içerik analizine tabi tutularak çözümlenmeye çalışılmıştır. Reklamların içerik analizi neticesinde, çekicilik unsuru olarak sağlıklı ve fit bir görünüme sahip ünlü kullanımı ve sağlıklı yaşam vurgusu yapan sloganlarla, markaların, hedef kitlelerine bu ürünlerin kullanımı sonucunda daha sağlıklı bir beden ve yaşam şekli vaat ettikleri sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Bocock, R. (1993). “Tüketim” Ankara: Dost Kitabevi.
  • 2. Taş, O. ve Şahin, T. (1996). “Reklamcılık ve Siyasal Reklamcılık.” Ankara: Aydoğdu Ofset.
  • 3. Elden, M. (2016). “Reklam ve Reklamcılık”. İstanbul: Say Yayınları.
  • 4. Öcal, D. (2020). “Reklamcılık: Nereden Nereye…” In: D. ÖCAL, H. POLAT (Ed.) Dijital Reklamcılık (1-41). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 5. Öğülmüş, Ş. (1991). “İçerik Çözümlemesi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24 (1), 213-228.
  • 6. Doğan, N. (2020). “Mekânların Dijitalleşmesi ve Yeni Tükettirme Stratejileri” In: D. ÖCAL ve H. POLAT (Ed.) Dijital Reklamcılık (185-206). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 7. Elden, M. ve Bakır, U. (2010). “Reklam Çekicilikleri: Cinsellik, Mizah, Korku”. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • 8. Tipper, H. (1920). “The Principles of Advertising: A Text Book”. New York City: The Ronald Press Co.
  • 9. Weilbacher, W. M. (2001). “Point of View: Does Advertising Cause a Hierarchy of Effects?”, Journal of Advertising Research, 41 (6), 19-26.
  • 10. Yeshin, T. (1998). “Integrated Marketing Communications: The Holistic Approach”. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • 11. Kaya, K. (2010). İlaç Sektöründe Marka Sadakati ve Hekimin Marka Sadakatini Belirleyen Etmenler ve Uygulama. MBA Bitirme Projesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye/İzmir.
  • 12. https://www.youtube.com/watch?v=nPM84U5l-6g (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 13. https://www.youtube.com/watch?v=81qQhrSYXHw (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 14. https://vimeo.com/443059920 (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 15. https://www.youtube.com/watch?v=DpxwpurJDbI (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 16. https://www.youtube.com/watch?v=XA-x7QsumRk (Erişim tarihi: 15.08.2023).
  • 17. https://vimeo.com/618130757 (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 18. https://www.youtube.com/watch?v=ZApYqC-PnAY&t=5s (Erişim tarihi: 14.08.2023).
  • 19. https://www.youtube.com/watch?v=s5YvsjQpry8&t=3s (Erişim Tarihi: 15.08.2023).
  • 20. https://www.youtube.com/watch?v=5CFYLpwNHh8 (Erişim tarihi: 15.08.2023).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor ve Beslenme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neva Doğan 0000-0002-2602-8592

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan, N. (2023). OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1032-1041. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1345387
AMA Doğan N. OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. Eylül 2023;12(3):1032-1041. doi:10.37989/gumussagbil.1345387
Chicago Doğan, Neva. “OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12, sy. 3 (Eylül 2023): 1032-41. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1345387.
EndNote Doğan N (01 Eylül 2023) OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12 3 1032–1041.
IEEE N. Doğan, “OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 3, ss. 1032–1041, 2023, doi: 10.37989/gumussagbil.1345387.
ISNAD Doğan, Neva. “OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 12/3 (Eylül 2023), 1032-1041. https://doi.org/10.37989/gumussagbil.1345387.
JAMA Doğan N. OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12:1032–1041.
MLA Doğan, Neva. “OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma”. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 12, sy. 3, 2023, ss. 1032-41, doi:10.37989/gumussagbil.1345387.
Vancouver Doğan N. OTC (Over the Counter) Reklamlarındaki Sağlık Çekiciliği: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023;12(3):1032-41.