The research was carried out to determine the correlation between the levels of self-efficacy, hopelessness, and motivation of midwifery students who were having education during the pandemic period.
The sample of the cross-sectional-analytical study consisted of 190 midwifery students. The “Student Information Form”, “General Self-Efficacy Scale (GSES)”, “Beck Hopelessness Scale (BHS)” and “Motivation's Resources and Problems Scale (MRPS)” were used to collect the data. In the statistical analysis of the data, in addition to descriptive statistics, Independent Samples t-test, One Way ANOVA, Mann Whitney-U test, Kruskal-Wallis test, and Pearson correlation tests were used.
In the study, a negative, statistically significant moderate correlation was found between the students' GSES total score average and the BHS total score average, and a positive statistically significant moderate correlation between the MRPS total score average (p<0.001).
In the study, it was determined that most of the students felt incompetent in the clinical practice of online distance midwifery education that they received during the pandemic, and that half of the students thought that only online distance education was not appropriate for midwifery education, and it was determined that as students' motivation levels increased and their hopelessness levels decreased, their self-efficacy levels increased.
Pandemic Midwifery students Self-efficacy Hopelessness Motivation
Araştırma, pandemi sürecinde eğitim alan ebelik öğrencilerinin öz-yeterlilik düzeyleri ile umutsuzluk ve motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Kesitsel-analitik türde yapılan araştırmanın örneklemini 190 ebelik öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında “Öğrenci Bilgi Formu”, “Genel Öz-Yeterlilik Ölçeği (GÖYÖ)”, Beck Umutsuzluk Ölçeği (BUÖ)” ve “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği (GKSÖ)” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel değerlendirmesinde; tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Independent t-testi, One Way Anova, Mann Whitney-U testi, Kruskal Wallis testi ile Pearson korelasyon testleri kullanılmıştır.
Araştırmada öğrencilerin GÖYÖ toplam puan ortalamaları ile BUÖ toplam puan ortalamaları arasında negatif, GKSÖ toplam puan ortalamaları arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur (p<0.001).
Araştırmada öğrencilerin çoğunun pandemi sürecinde aldıkları çevrimiçi uzaktan ebelik eğitimi ile ilgili klinik uygulama alanında kendilerini yetersiz hissettikleri ve öğrencilerin yarısının ebelik eğitimi için sadece çevrimiçi uzaktan eğitimin uygun olmadığını düşündükleri belirlenmiş olup öğrencilerin motivasyonları arttıkça ve umutsuzlukları azaldıkça öz yeterlilik düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.
Pandemi Ebelik öğrencileri Öz yeterlilik Umutsuzluk Motivasyon
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 4 |