Bekleme sırasında geçirilen zaman hasta memnuniyeti ve hastane verimliliği açısından önemli bir sorun oluşturmaktadır ve yönetimin çözüme yönelik karar alabilmesi için kanıta dayalı bilgiye duyduğu ihtiyacı artırmaktadır. Bu çalışma, daha iyi bir hizmet sunum sistemi tasarlamak için hastanelerdeki süreç akışlarını gerçek veriler üzerinden inceleyerek, süreçteki yoğunlukların tespit edilmesi ve gerekli iyileştirmelerin planlanması açısından bir model oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu amaç için, Türkiye’de 2. ve 3. basamak sağlık kurumlarına ait ulusal randevu sistemi (MHRS) üzerinde depolanan 2016 yılına ait veri setleri incelenmiştir. Veriler; veri ön işleme, temizleme ve dönüştürme aşamalarından geçirilerek analiz edilmiştir. Hastanelerdeki gün ve saatlere göre yoğunluk örüntüleri tespit edilmiştir. Türkiye’deki hastanelerde pazartesi gününün, hasta yoğunluğunun en fazla olduğu ve en uzun bekleme süresine sahip olan gün olduğu görülmüştür. Bunun yanında, mesai saatlerine göre analiz edildiğinde, sabah ilk 2 saat (9.00-11.00) en fazla hastanın muayene edildiği dönem olduğu tespit edilmiştir. Öğle saati (12.00-13.00 arası) ve öğleden sonra saat 16.00-17.00 arası ise hasta frekansının en düşük, ancak ortalama bekleme süresinin en uzun olduğu zamanlardır. Çalışma sonuçlarına göre, Türkiye’deki hastanelerde hasta bekleme sürelerinin özellikle bazı gün ve saatlerde yoğun olduğu tespit edilmiştir. Böylece genel bir planlama önerisinden ziyade yoğunluk örüntülerinin tespit edildiği gün ve saatler özelinde politika önerileri geliştirilebilir. Bu çalışma, süreç verileri üzerinden Türkiye'de yapılan en kapsamlı çalışmadır. Çalışma modeli farklı ülke ve bölgelerde tekrarlanabilir niteliktedir.
Hasta Bekleme Süreleri Sağlık Hizmetleri Planlaması Sağlık Bilişimi Sağlık Yönetimi Sağlık Politikası
The time spent waiting is an important problem regarding patient satisfaction and hospital efficiency, and increases the need for evidence-based information for management to make decisions towards a solution. This study aims to examine the process flows in hospitals based on actual data with the intent to design a better service delivery system and set a pattern in terms of determining the congestion in the process and planning the necessary improvements. For this purpose, the data sets for 2016 pertaining to secondary and tertiary level hospitals in Turkey, which are stored in the central physician appointment system (CPAS), are investigated. The data is analyzed through pre-processing, cleaning and transformation stages. Congestion patterns are determined by days and hours spent in hospitals. Monday is found to be the day with the highest patient density and the longest wait time in Turkish hospitals. Additionally, when analyzed by working hours, it is determined that the first 2 hours in the morning (9.00 a.m. to 11.00 a.m.) is the period when most patentse are examined. The lunchtime (between 12.00 p.m. - 1.00 p.m.) and the afternoon from 4.00 p.m. to 5.00 p.m. are the times when patient density is the lowest, but average wait time is the longest. Turkish hospitals are found to be particularly congested on some days and during some hours regarding patient wait times. Thus, policy recommendations can be developed specifically to the days and times when congestion patterns are identified rather than suggesting a general policy. This study is the most comprehensive study conducted in Turkey through process data. The working model is reproducible in different countries and regions.
Patient Wait Times Health Services Planning Health Information Healthcare Management Health Policy
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1 |