Pediatri Kliniklerinde Eğitim Materyali Kullanan Öğrencilerin Deneyimleri: Nitel Bir Araştırma
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 2, 658 - 665, 29.06.2024
Didem Coşkun Şimşek
,
Ulviye Günay
Öz
Bu çalışma pediatri kliniklerinde eğitim materyali kullanan öğrencilerin deneyimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma fenomenolojik desende bir üniversitenin hemşirelik 3. sınıfında çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği uygulaması yapan 24 öğrenci ile Kasım-Aralık 2021 tarihleri arasında yapılmıştır. Veriler odak grup görüşme tekniği ile ses kaydı yapılarak toplanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler nitel içerik analizi yöntemi ile değerlendirilerek çalışmanın temaları oluşturulmuştur. Hemşirelik öğrencileri eğitim materyaller hazırlamak için çok fazla araştırma yaptıklarını, eğitim materyalleri ile verdikleri eğitimin dikkat çektiğini ve etkili olduğunu, çocuk ve ailesi ile daha iyi iletişim kurarak karşılıklı güven duygusunun geliştiği ve özgüvenlerinin arttığını bildirmişlerdir. Araştırmanın temaları; iletişim, etkin eğitim ve mutlu olma/etme olarak belirlenmiştir. Hemşirelik öğrencileri eğitim materyali kullanarak eğitim vermeleri hasta çocuk ve ailesi ile iletişim ve işbirliğini arttırmış, eğitimin etkin olmasını sağlamıştır.
Kaynakça
- 1. Ghorbani, R., Soleimani, M., Zeinali, M.-R. and Davaji, M. (2014). “Iranian Nurses and Nursing Students' Attitudes on Barriers and Facilitators to Patient Education: A Survey Study”. Nurse Education ın Practice, 14 (5), 551-556. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.06.003
- 2. Kang, S. J. and Lee, M. S. (2019). “Assessing of the Audiovisual Patient Educational Materials on Diabetes Care with PEMAT”. Public Health Nursing, 36 (3), 379-387. https://doi.org/10.1111/phn.12577
- 3. Sand-Jecklin, K. (2007). “The Impact of Medical Terminology on Readability of Patient Education Materials”. Journal of Community Health Nursing, 24 (2), 119-129. https://doi.org/10.1080/07370010701316254
- 4. Demir, S. G., Bulut, H. ve Dal, Ü. (2009). “Student's Experience with Developing Patient Education Materials”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 2828-2831. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.503
- 5. Griffin, J., McKenna, K. and Tooth, L. (2003). “Written Health Education Materials: Making Them More Effective”. Australian Occupational Therapy Journal, 50 (3), 170-177. https://doi.org/10.1046/j.1440-1630.2003.00381.x
- 6. Hoffmann, T. and Worrall, L. (2004). “Designing Effective Written Health Education Materials: Considerations for Health Professionals”. Disability and Rehabilitation, 26 (19), 1166-1173. https://doi.org/10.1080/0963828041000172481
- 7. Kaymakçı, S., Yavuz, M. ve Orgun, F. (2007). “Surgical Patient Education: Turkish Nursing Students Experiences”. Nurse Education Today, 27 (1), 19-25. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.02.005
- 8. Altay, N. ve Kılıçarslan Törüner, E. (2014). “Öğrenci Hemşirelerin Klinik Stres Yaşama ve Çocuk Sevme Durumlarının Belirlenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7 (3), 166-170. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4661
- 9. Çavuşoğlu, H. (2008). “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”. Türkiye/Ankara: Sistem Ofset Basımevi.
- 10. Kıran, B., Çalık, C. ve Esenay, F. I. (2013). “Terapotik Oyun: Hasta Çocuk ile İletişimin Anahtarı”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 1-10. https://doi.org/10.1501/Asbd_0000000038
- 11. Bağlı, M. T. (2004). “Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve Sonrası”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 137-169.
- 12. Haiat, H., Bar-Mor, G. and Shochat, M. (2003). “The World of the Child: A World of Play Even in the Hospital”. Journal of Pediatric Nursing, 18 (3), 209-214. https://doi.org/10.1053/jpdn.2003.28
- 13. Baltacı, A. (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
- 14. Graneheim, U. H. and Lundman, B. (2004). “Qualitative Content Analysis in Nursing Research: Concepts, Procedures and Measures to Achieve Trustworthiness”. Nurse Education Today, 24 (2), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
- 15. Akbaş, E. ve Yiğitoğlu, G. (2021). “Adölesan Dönemde Psikososyal Sorunlar”. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (43), 7277-7299 https://doi.org/10.26466/opus.906824
- 16. Köseoğlu, S. A. (2023). “Bir Iletişim Aracı Olarak Çocuk Resmi ve Özellikleri”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 137-145. https://doi.org/10.30692/sisad.1248585
- 17. Hughes, F. P. (2021). “Children, Play and Development”. SAGE publications.
- 18. Kürtüncü, M., Çınar, N., Kahraman, ˙I. ve Demirbağ, B.C. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Onkoloji Kliniğindeki Deneyimleri: Niteliksel Çalışma”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4 (1), 8–15.
https:// doi.org/10.17681/hsp.287510.
- 19. Çunkuş, N., Yiğitoğlu, G. T. and Solak, S. (2021). “The Relationship Between Worry and Comfort Levels and Communication Skills of Nursing Students During Pediatric Clinic Applications: A Descriptive Study”. Nurse Education Today, 97, 104684 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104684
- 20. Chen, C.-W., Su, T.-J., Yang, C.-Y., Liu, Y.-Y.and Feng, R.-F. (2009). “Subjective Experiences of Student Nurses in a Pediatric Practicum.” Fu-Jen Journal of Medicine, 7 (4), 171-180.
- 21. Sheard, C. and Garrud, P. (2006). “Evaluation of Generic Patient Information: Effects on Health Outcomes, Knowledge and Satisfaction”. Patient Education and Counseling, 61 (1), 43-47. https://doi.org/10.1016/j.pec.2005.02.004
- 22. Leino-Kilpi, H., Johansson, K., Heikkinen, K., Kaljonen, A., Virtanen, H. and Salanterä, S. (2005). “Patient Education and Health-Related Quality of Life: Surgical Hospital Patients as a Case in Point”. Journal of Nursing Care Quality, 20 (4), 307-316. https://doi.org/10.25295/fsecon.2020.02.013
- 23. Ream, E., Browne, N., Glaus, A., Knipping, C. and Frei, I. A. (2003). “Quality and Efficacy of Educational Materials on Cancer-Related Fatigue: Views of Patients from Two European Countries”. European Journal of Oncology Nursing, 7 (2), 99-109. https://doi.org/10.1016/S1462 3889(03)00003-6
- 24. Ulupınar, F. ve Toygar, Ş. A. (2020). “Hemşirelik Eğitiminde Teknoloji Kullanımı ve Örnek Uygulamalar”. Fiscaoeconomia, 4 (2), 524-537. https://doi.org/10.25295/fsecon.2020.02.013
- 25. Bulut, H., Güler, S., Kalkan, N., Yücel, B. O., Irmak, B. ve Emre, N. Y. (2021). “Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Yapılan Interaktif Vaka Tartışmalarına İlişkin Görüşleri”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4 (3), 382-392. https://doi.org/10.38108/ouhcd.930878
- 26. Deveci, İ., ve Aydız, M. (2021). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Öğretim Programinda Yer Alan Yaşam Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri”. Trakya Eğitim Dergisi, 11 (1), 164-186. https://doi.org/10.24315/tred.693345
- 27. Çatıker, A., Büyüksoy, G. D. B. ve Özdil, K. (2020). “COVID-19 Pandemi̇ Sürecinde Hemşirelik Öğrencileri Tarafından Geliştirilen Sağlık Eğitimi Materyallerinin Incelenmesi̇". Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3 (3), 289-296 https://doi.org/10.38108/ouhcd.822222
- 28. Uğur, T. B., Güleç, A. S. and Elli, M. (2022). “Importance of the Game in Pediatric Inpatients”. Pediatric Hematology and Oncology, 2 (2), 40–44 https://doi.org/10.14744/upd.2022.69885
- 29. Başbakkal, Z., Sönmez, S., Celasin, N. Ş.ve Esenay, F. (2010). “3-6 Yaş Grubu Çocuğun Akut Bir Hastalık Nedeniyle Hastaneye Yatışa Karşı Davranışsal Tepkilerinin Belirlenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 456-468.
- 30. Ulupınar, S., Korkmaz, N.B. ve Yurt, S.A.(2001). “Öğrenciler Sağlık Eğitim Aracı Hazırladılar ve Değerlendirdiler”. I. Uluslar Arasi & VII. Ulusal Hemsirelik Kongresi (502-506), Türkiye/Antalya
Evaluation The Experience of Students using Educational Material in Pediatric Clinics: A Qualitative Study f the Education Given by Nursing Students using Educational Materials: A Qualitative Study from Students’ Perspective
Yıl 2024,
Cilt: 13 Sayı: 2, 658 - 665, 29.06.2024
Didem Coşkun Şimşek
,
Ulviye Günay
Öz
This study was conducted to determine the experiences of students using educational materials in pediatric clinics This study was conducted between November and December 2021 with 24 students who were in their third year at a university and who were attending pediatric nursing practice by using phenomenological design. The data were collected with audio recording by using focus group interview technique. The data obtained from the study were evaluated by using qualitative content analysis method and the themes of the study were created. Nursing students reported that they made a lot of research to prepare educational materials, the education they gave with educational materials attracted students’ attention and it was effective, the feeling of mutual trust developed through better communication with children and families and their self-confidence increased. Themes of the study were determined as communication, effective education and being/making happy. The education given by nursing students using educational materials increased communication and cooperation with the sick child and the family and ensured the effectiveness of the education.
Kaynakça
- 1. Ghorbani, R., Soleimani, M., Zeinali, M.-R. and Davaji, M. (2014). “Iranian Nurses and Nursing Students' Attitudes on Barriers and Facilitators to Patient Education: A Survey Study”. Nurse Education ın Practice, 14 (5), 551-556. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2014.06.003
- 2. Kang, S. J. and Lee, M. S. (2019). “Assessing of the Audiovisual Patient Educational Materials on Diabetes Care with PEMAT”. Public Health Nursing, 36 (3), 379-387. https://doi.org/10.1111/phn.12577
- 3. Sand-Jecklin, K. (2007). “The Impact of Medical Terminology on Readability of Patient Education Materials”. Journal of Community Health Nursing, 24 (2), 119-129. https://doi.org/10.1080/07370010701316254
- 4. Demir, S. G., Bulut, H. ve Dal, Ü. (2009). “Student's Experience with Developing Patient Education Materials”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1), 2828-2831. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.503
- 5. Griffin, J., McKenna, K. and Tooth, L. (2003). “Written Health Education Materials: Making Them More Effective”. Australian Occupational Therapy Journal, 50 (3), 170-177. https://doi.org/10.1046/j.1440-1630.2003.00381.x
- 6. Hoffmann, T. and Worrall, L. (2004). “Designing Effective Written Health Education Materials: Considerations for Health Professionals”. Disability and Rehabilitation, 26 (19), 1166-1173. https://doi.org/10.1080/0963828041000172481
- 7. Kaymakçı, S., Yavuz, M. ve Orgun, F. (2007). “Surgical Patient Education: Turkish Nursing Students Experiences”. Nurse Education Today, 27 (1), 19-25. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2006.02.005
- 8. Altay, N. ve Kılıçarslan Törüner, E. (2014). “Öğrenci Hemşirelerin Klinik Stres Yaşama ve Çocuk Sevme Durumlarının Belirlenmesi”. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 7 (3), 166-170. http://hdl.handle.net/20.500.12397/4661
- 9. Çavuşoğlu, H. (2008). “Çocuk Sağlığı Hemşireliği”. Türkiye/Ankara: Sistem Ofset Basımevi.
- 10. Kıran, B., Çalık, C. ve Esenay, F. I. (2013). “Terapotik Oyun: Hasta Çocuk ile İletişimin Anahtarı”. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2 (1), 1-10. https://doi.org/10.1501/Asbd_0000000038
- 11. Bağlı, M. T. (2004). “Oyun, Bilişsel Gelişim ve Toplumsal Dünya: Piaget, Vygotsky ve Sonrası”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 137-169.
- 12. Haiat, H., Bar-Mor, G. and Shochat, M. (2003). “The World of the Child: A World of Play Even in the Hospital”. Journal of Pediatric Nursing, 18 (3), 209-214. https://doi.org/10.1053/jpdn.2003.28
- 13. Baltacı, A. (2019). “Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır?” Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
- 14. Graneheim, U. H. and Lundman, B. (2004). “Qualitative Content Analysis in Nursing Research: Concepts, Procedures and Measures to Achieve Trustworthiness”. Nurse Education Today, 24 (2), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
- 15. Akbaş, E. ve Yiğitoğlu, G. (2021). “Adölesan Dönemde Psikososyal Sorunlar”. OPUS International Journal of Society Researches, 18 (43), 7277-7299 https://doi.org/10.26466/opus.906824
- 16. Köseoğlu, S. A. (2023). “Bir Iletişim Aracı Olarak Çocuk Resmi ve Özellikleri”. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (1), 137-145. https://doi.org/10.30692/sisad.1248585
- 17. Hughes, F. P. (2021). “Children, Play and Development”. SAGE publications.
- 18. Kürtüncü, M., Çınar, N., Kahraman, ˙I. ve Demirbağ, B.C. (2017). “Hemşirelik Öğrencilerinin Çocuk Onkoloji Kliniğindeki Deneyimleri: Niteliksel Çalışma”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4 (1), 8–15.
https:// doi.org/10.17681/hsp.287510.
- 19. Çunkuş, N., Yiğitoğlu, G. T. and Solak, S. (2021). “The Relationship Between Worry and Comfort Levels and Communication Skills of Nursing Students During Pediatric Clinic Applications: A Descriptive Study”. Nurse Education Today, 97, 104684 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2020.104684
- 20. Chen, C.-W., Su, T.-J., Yang, C.-Y., Liu, Y.-Y.and Feng, R.-F. (2009). “Subjective Experiences of Student Nurses in a Pediatric Practicum.” Fu-Jen Journal of Medicine, 7 (4), 171-180.
- 21. Sheard, C. and Garrud, P. (2006). “Evaluation of Generic Patient Information: Effects on Health Outcomes, Knowledge and Satisfaction”. Patient Education and Counseling, 61 (1), 43-47. https://doi.org/10.1016/j.pec.2005.02.004
- 22. Leino-Kilpi, H., Johansson, K., Heikkinen, K., Kaljonen, A., Virtanen, H. and Salanterä, S. (2005). “Patient Education and Health-Related Quality of Life: Surgical Hospital Patients as a Case in Point”. Journal of Nursing Care Quality, 20 (4), 307-316. https://doi.org/10.25295/fsecon.2020.02.013
- 23. Ream, E., Browne, N., Glaus, A., Knipping, C. and Frei, I. A. (2003). “Quality and Efficacy of Educational Materials on Cancer-Related Fatigue: Views of Patients from Two European Countries”. European Journal of Oncology Nursing, 7 (2), 99-109. https://doi.org/10.1016/S1462 3889(03)00003-6
- 24. Ulupınar, F. ve Toygar, Ş. A. (2020). “Hemşirelik Eğitiminde Teknoloji Kullanımı ve Örnek Uygulamalar”. Fiscaoeconomia, 4 (2), 524-537. https://doi.org/10.25295/fsecon.2020.02.013
- 25. Bulut, H., Güler, S., Kalkan, N., Yücel, B. O., Irmak, B. ve Emre, N. Y. (2021). “Hemşirelik Öğrencilerinin Klinik Uygulama Öncesi Yapılan Interaktif Vaka Tartışmalarına İlişkin Görüşleri”. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 4 (3), 382-392. https://doi.org/10.38108/ouhcd.930878
- 26. Deveci, İ., ve Aydız, M. (2021). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Öğretim Programinda Yer Alan Yaşam Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri”. Trakya Eğitim Dergisi, 11 (1), 164-186. https://doi.org/10.24315/tred.693345
- 27. Çatıker, A., Büyüksoy, G. D. B. ve Özdil, K. (2020). “COVID-19 Pandemi̇ Sürecinde Hemşirelik Öğrencileri Tarafından Geliştirilen Sağlık Eğitimi Materyallerinin Incelenmesi̇". Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 3 (3), 289-296 https://doi.org/10.38108/ouhcd.822222
- 28. Uğur, T. B., Güleç, A. S. and Elli, M. (2022). “Importance of the Game in Pediatric Inpatients”. Pediatric Hematology and Oncology, 2 (2), 40–44 https://doi.org/10.14744/upd.2022.69885
- 29. Başbakkal, Z., Sönmez, S., Celasin, N. Ş.ve Esenay, F. (2010). “3-6 Yaş Grubu Çocuğun Akut Bir Hastalık Nedeniyle Hastaneye Yatışa Karşı Davranışsal Tepkilerinin Belirlenmesi”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7 (1), 456-468.
- 30. Ulupınar, S., Korkmaz, N.B. ve Yurt, S.A.(2001). “Öğrenciler Sağlık Eğitim Aracı Hazırladılar ve Değerlendirdiler”. I. Uluslar Arasi & VII. Ulusal Hemsirelik Kongresi (502-506), Türkiye/Antalya