The COVID-19 outbreak has been under challenging conditions, healthcare systems around the world. Doctors and nurses have a dramatic responsibility in providing the expert patient care needed in intensive care units as they are on the front lines of the fight against COVID-19. This study was planned to determine the experiences, psychosocial problems and coping strategies of intensive health care workers during the COVID-19 pandemic.
The research in phenomenological design was conducted with 16 healthcare workers (nurses, physicians) who provided healthcare services to COVID-19 patients in the Intensive Care Unit between May 2021 and September 2021. Semi-structured interviews with the participants were conducted using face-to-face interview technique and audio recording. The data were analyzed using Colaizzi's seven-step method with inductive content analysis technique.
Participants reported four main themes: effects of the pandemic (a), coping strategies (b), perspective on the profession (c) and expectations (d). During the pandemic, intensive care healthcare professionals stated that they experienced psycho-social problems such as fear, stress, anxiety and were affected by the isolation process. Intensive care healthcare workers shared that they need psycho-social support, protective equipment and improved working conditions.
Intensive care healthcare workers work under difficult conditions and intense stress due to the COVID-19 pandemic. In case of natural disasters, disasters, accidents and epidemics that may occur in the future, quality and effective clinical protocols should be prepared for intensive care healthcare professionals resource management should be optimized, psychological support and adequate training should be provided.
Intensive care unit healthcare professionals COVID-19 Psychosocial problems Cope with strategies
COVID-19 salgını nedeniyle dünya çapında sağlık sistemleri zorlu koşullar altında kalmıştır. Doktorlar ve hemşireler, COVID-19 ile mücadelede ön saflarda yer aldıkları için yoğun bakım ünitelerinde ihtiyaç duyulan uzman hasta bakımını sağlamada büyük bir sorumluluğa sahiptir. Bu çalışmanın amacı COVID-19 pandemi sürecinde yoğun bakım ünitesinde çalışan sağlık çalışanlarının deneyimlerini, psikososyal sorunlarını ve başa çıkma stratejilerini ortaya koymaktır.
Fenomenolojik tasarımdaki araştırma Mayıs 2021 - Eylül 2021 tarihleri arasında Yoğun Bakım Ünitesi’nde COVID-19 hastalara sağlık hizmeti sunan 16 sağlık profesyoneli (hemşire, hekim) ile yürütülmüştür. Katılımcılar ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yüz yüze görüşme tekniğiyle, ses kaydı alınarak gerçekleştirilmiştir. Veriler tümevarımsal içerik analizi tekniğiyle Colaizzi'nin yedi aşamalı yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Katılımcılar, pandeminin etkileri (a), başa çıkma stratejileri (b), mesleğe bakış açısı (c) ve beklentiler (d) olmak üzere dört ana tema bildirmiştir. Pandemi sürecinde yoğun bakım sağlık çalışanları korku, stres, kaygı gibi psikososyal sorunlar yaşadığını ve izolasyon sürecinden etkilendiğini ifade etmiştir. Yoğun bakım sağlık çalışanları psikososyal desteğe, koruyucu ekipmana ve iyileştirilmiş çalışma koşullarına ihtiyacı olduğunu paylaşmıştır.
Yoğun bakım sağlık çalışanları, COVID-19 pandemisi nedeniyle zor koşullar ve yoğun stres altında çalışmaktadır. Gelecekte yaşanabilecek doğal afetler, felaketler, kazalar ve salgın hastalıklar karşısında yoğun bakım sağlık çalışanları için kaliteli ve etkili klinik protokoller hazırlanmalı, kaynak yönetimi optimize edilmeli, psikolojik destek ve yeterli eğitim sağlanmalıdır.
Yoğun bakım sağlık çalışanları COVID-19 Psikososyal sorunlar Baş etme stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yoğun Bakım, Ruh Sağlığı Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3 |