Bu çalışma hemşirelik son sınıf öğrencilerinin duygularını tanıma, depresyon, anksiyete ve empati becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı desende tasarlanmış olan bu çalışma 2017-2018 eğitim öğretim yılı güz döneminde Ankara’da bir üniversitenin hemşirelik bölümünde 125 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada sosyodemografik veri formu, Toronto Aleksimi Ölçeği (TAÖ), Temel Empati Ölçeği (TEÖ), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) ve Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, korelasyon testi, Kruskal-Wallis ve hiyerarşik regresyon testleri kullanılmıştır. Çalışmamıza yaş ortalaması 21,54±0,97 olan 109 kadın (%87,2) ve 16 erkek (%12,8) olmak üzere toplam 125 üniversite öğrencisi katılmıştır. Katılımcıların BDÖ puan ortalaması 10,26±7,38, BAÖ puan ortalaması 9,57±8,85, TAÖ puan ortalaması 53,05±7,95 ve TEÖ puan ortalaması 58,49±4,68’dir. TAÖ ile BDÖ, BAÖ, TEÖ arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (p<,05). TAÖ toplam puan ortancalarına etkisi olduğu öngörülen değişkenlerin adımsal regresyon analizi sonucunda anlamlı etkisi olduğu belirlenen bağımsız değişkenler depresyon ve anksiyete olarak bulunmuştur (p<,001). Hemşirelik mesleğinde kişilerarası iletişim önemli olup aleksitimi hem mesleki uygulamaları hem de hemşirelerin çevresiyle olan iletişim becerilerini etkileyebilmektedir. Üniversite öğrencilerinin ruh sağlığı ile ilgili sorunlarında aleksitiminin etkisinin değerlendirilmesi, erken evrelerde aleksitiminin olumsuz etkilerini azaltacak çözümler sağlayabilir.
-
-
-
This study was planned to analysis the relationship between alexithymia, depression, anxiety and empathy skills of senior nursing students. This study, which was designed in a descriptive and correlational design, was carried out in the fall semester of the 2017-2018 academic year with the 125 students in the nursing department of a university in Ankara. Sociodemographic data form, Toronto Aleximia Scale (TAS), Basic Empathy Scale (BES), Beck Depression Inventory (BDI) and Beck Anxiety Inventory (BAI) were used as data collection tools. Descriptive statistics, correlation, Kruskal-Wallis and hierarchical regression tests were used in the analysis of the data. A total of 125 university students 109 females, 16 males with a mean age of 21.54±0.97 years, participated in our study. The participants' BDI score average was 10.26±7.38, BAI score average 9.57±8.85, TAS score average 53.05±7.95, and BES score 58.49±4.68. It was found that there was a positive and significant relationship between TAS and BDI, BAI, and BES (p<.05). As a result of stepwise regression analysis of the variables predicted to have an effect on the medians of TAS total scores, the independent variables determined to have a significant effect were depression and anxiety (p<.001). Interpersonal communication is important in the nursing, and alexithymia can affect both professional practices and communication skills of nurses with their environment. Evaluation of the effect of alexithymia on the mental health problems of students may provide solutions to reduce the negative effects of alexithymia in the early stages.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |