The most frequent cancer in women is breast cancer, which is a major global public health concern. Increasing cancer awareness and routine breast self-examination are important steps for early diagnosis. The aim of this study is to increase knowledge and practice attitudes regarding breast examination through simulation and peer support. The research had a pre-test-post-test design and was conducted with 138 university students. “Personal Information Form” and “Champion Health Belief Model Scale in Breast Cancer Screening” were used as data collection tools. Data were analyzed with SPSS 22.0 Windows package program. Shapiro-Wilk test to determine the normal distribution of variables, "Kruskal Wallis H Test" for differences between three or more groups, "Wilcoxon Sign Test" was used. After the intervention, a significant increase was observed in the sub-dimensions of the health belief model scale, including sensitivity, severity, benefit and health motivation, as well as the perceived benefits of breast self-examination and self-efficacy levels (p <0.05). Benefit and health motivation levels vary depending on sociodemographic factors such as income level, place of residence, and family history of cancer (p<0.05). Educational program supported by simulation and peer education can increase students' knowledge about breast cancer and breast self-examination and increase the frequency of practice.
Breast Cancer Breast Self-Examination Education Simulation Young Adults
Kadınlarda en sık görülen kanser, küresel halk sağlığı açısından önemli bir sorun olan meme kanseridir. Kanser farkındalığın arttırılması ve rutin olarak kendi kendine meme muayenesinin yapılması, erken teşhis için önemli adımlardır. Bu çalışmanın amacı simülasyon ve akran desteği yoluyla meme muayenesine ilişkin bilgi ve uygulama tutumlarının arttırılmasıdır. Araştırma ön-test-son-test deseninde olup 138 üniversite öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu” ve “Meme Kanseri Taramasında Şampiyon Sağlık İnanç Modeli Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 Windows paket programıyla analiz edildi. Değişkenlerin normal dağılımını belirlemek için Shapiro-Wilk testi, üç veya daha fazla grup arasındaki farklar için "Kruskal Wallis H Testi", iki bağımlı grup arasındaki farkları incelemek için "Wilcoxon İşaret Testi" kullanıldı. Girişim sonrasında sağlık inanç modeli ölçeğinin duyarlılık, şiddet, fayda ve sağlık motivasyonunu içeren alt boyutları ile kendi kendine meme muayenesi ve öz yeterlilik düzeylerine ilişkin algılanan faydalarda anlamlı bir artış gözlenmiştir (p <0,05). Öğrencilerin, yararlanma ve sağlık motivasyon düzeyleri ile gelir düzeyi, yaşanılan yer, ailede kanser öyküsü gibi sosyodemografik faktörlere bağlı olarak değişmektedir (p<0,05). Simülasyon ve akran eğitimiyle desteklenen bir eğitim programının öğrencilerin meme kanseri ve kendi kendine meme muayenesi konusundaki bilgilerini artırabileceğini ve uygulama sıklığını artırabileceğini göstermektedir.
Meme kanseri Kendi Kendine Meme Muayenesi Eğitim Simülasyon Genç Yetişkin
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dahili Hastalıklar Hemşireliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |