This study aimed to assess the validity and reliability of the Therapeutic Communication Scale for Nursing Students. Conducted as a methodological research, data were gathered online through Google Forms between July and August 2024. The data collection instruments included a Descriptive Information Form and the Therapeutic Communication Scale for Nursing Students. The study sample consisted of 300 nursing students. In evaluating validity, language equivalence, content validity, and construct validity were examined. For reliability analyses, methods such as equivalent halves, Cronbach's alpha reliability coefficient, and item analysis were applied. The content validity index of the scale was calculated as 0.97. The data set obtained was found to be suitable for factor analysis. Confirmatory factor analysis revealed that the two-dimensional structure (relation building and problem-solving) was appropriate for the cultural context. The Cronbach's alpha reliability coefficient was determined to be 0.90, Guttman's Equivalent Halves Coefficient was 0.92, and the Spearman-Brown Correlation Coefficient was 0.92. These results indicate that the scale's reliability is at an acceptable level. Consistent with the original version, the Turkish adaptation of the scale, which retained the two sub-dimensions, was found to be a valid and reliable tool for assessing therapeutic communication skills in nursing students.
Communication Nursing student Therapeutic Validity Reliability
Bu araştırma, Hemşirelik Öğrencilerinde Terapötik İletişim Ölçeği'nin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmayı hedeflemiştir. Metodolojik bir tasarıma sahip olan bu çalışmada, veriler Temmuz-Ağustos 2024 tarihleri arasında Google Forms aracılığıyla online olarak toplanmıştır. Veri toplama sürecinde Tanıtıcı Bilgi Formu ve Hemşirelik Öğrencilerinde Terapötik İletişim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 300 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Geçerlik değerlendirmesi kapsamında dil eşdeğerliği, kapsam geçerliği ve yapı geçerliği analizleri yapılmıştır. Güvenirlik analizleri ise eşdeğer yarılar testi, Cronbach alfa katsayısı ve madde analiz yöntemleri ile gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerlik indeksi 0,97 olarak tespit edilmiştir. Verilerin faktör analizi için uygun olduğu belirlenmiş ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin iki boyutlu (ilişki kurma ve problem çözme) yapısının kültürel bağlamda geçerli olduğu ortaya konulmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa güvenirlik katsayısı 0,90, Guttman Eşdeğer Yarılar Katsayısı 0,92 ve Spearman-Brown Korelasyon Katsayısı 0,92 olarak hesaplanmıştır. Bu bulgular, ölçeğin güvenilirlik açısından kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermektedir. Orijinal ölçekle tutarlılık gösteren Türkçe formun, hemşirelik öğrencilerinde terapötik iletişim becerilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Geçerlilik Güvenirlik Hemşirelik öğrencisi İletişim Terapötik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ruh Sağlığı Hemşireliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 1 |