Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği

Yıl 2019, , 49 - 64, 20.03.2019
https://doi.org/10.32572/guntad.483535

Öz

İnsanların sağlık bulmak ve yeme-içme
ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla tercih ettikleri yerler olarak bilinen
restoran işletmeleri günümüzde bireylerin yaşamlarındaki değişiklerle ve
ekonomik dengelerin farklılaşmasıyla beraber daha çok tercih edilmeye
başlanmıştır. Restoranlara yönelik yapılan çalışmalar incelendiğinde internetin
öneminin giderek arttığı görülmektedir. Bu durum dışarıda yemek yiyen
tüketicilerin restoran işletmelerini tercihlerine ilişkin karar verme
noktasında internetin etkin bir şekilde ve artan bir oranla kullanımlarından ve
internet odaklı bilgilerin tercih kararlarının oluşmasında önemli bir bilgi
haline gelmesinden kaynaklanmaktadır. Bu sebeple restoran işletmelerinin sosyal
medya kullanımları ve sosyal medya hesapları yönetimi önemli bir husus haline
gelmektedir. Restoran yöneticileri tarafından Instagram’da paylaşılan görseller
ve yazılı metinler incelenerek restoran işletmelerinin sosyal medya
kullanımlarının analiz edilmesi bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır.
Araştırmanın amacı doğrultusunda, belirlenen 12 restoran işletmesinden 120
fotoğrafa ve bu fotoğrafların altına yapılan yorumlar ile açıklamalara
ulaşılmış olup değerlendirilmeye alınmıştır. Elde edilen verilerin yorumlanması
için içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Söz konusu fotoğraflar ve
yorumlar NVivo nitel veri analizi programında ve alanında eğitim veren öğretim
görevlileri tarafından içeriğine uygun olarak kodlanmıştır. Güvenilirlik
testinden sonra fotoğraflar ve yorumlar ana temalara ve alt temalara göre
gruplandırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre restoran işletmelerinin
sosyal medya kullanımlarına ilişkin görsellerde yemek sunumları, tanıtım, diğer
ve doğal ürünler; yorumlarda ise işletme isimleri, diğer, bölge ve kentler ve
restoranların yer aldığı görülmektedir. Araştırmanın sonunda restoran
işletmelerinin sosyal medya kullanımına dönük öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akoğlu, A., ve Öztürk, E. ( 2018 ). Türkiye’de Fine Dining Restoranlara Bakış: Mutfak Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma . Journal of Tourism and Gastronomy Studies 6/1, 430-443 .
  • Alikılıç, A. Ö. (2011). Halkla İlişkiler 2.0 Sosyal Medyada Yeni Paydaşlar, Yeni Teknikler. Ankara: Efil.
  • Bayram, M., ve Bertan, S. (2015). Sosyal Medya Pazarlaması. Kılıç, B., Öter, Z. içerisinde Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar (s.549-586). İstanbul: Beta.
  • Bayram, M., Keleş, Y., ve Bayram, U. (2017). Çevrimiçi Fotoğraflar Üzerinden Çevrimiçi Destinasyon İmajının Değerlendirilmesi: Erzincan Doğa Sporları Örneği . Erzincan Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, 15-26.
  • Bayram, M., Bayram, Ü., ve Kara, M. (2017). Kırgızistan Çevrimiçi Destinasyon İmajının Değerlendirilmesi. 3. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu, (s. 476-485). Bişkek.
  • Biçici, F. (2008). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Yabancı Turistlerin Psikolojik Fiyatlandırma Uygulamalarıyla İlgili Algılamaları: Britanyalı Turistler Üzerinde Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı, Aydın
  • Bölükoğlu, İ. (2007). Restoran İşletmelerinde Yönetici Performansını Finansal Açıdan Yorumlayan Faktörler. I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu, (s. 13). Antalya.
  • Büyükşener, E. (2009). Türkiye'de SosyalAğların Yeri ve Sosyal Medyaya Bakış. 14.Türkiye'de İnternet Konferansı Bilidirileri (s. 19-23). İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Camillo, A., Connolly, D. J., ve Woo, G. K. (2008). Success and failure in northern Carolina: Critical success factors for independent restaurants. . Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly 49 (4), 364-380.
  • Doğruyol, S., (2014). İstanbul Bölgesi'ndeki Restoran İşletmelerinde Yöneticilerin İnovasyon Anlayışı ve Uygulama Stratejileri, Yüksek Lisans Tezi, Aydın. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Girgin, G. K., Karaman, N., ve Oflaz, M. (2017). Tüketicilerin Organik Gıdalara Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. D. Bozok, C. Avcıkurt, M. Doğdubay, M. Sarıoğlan, G. K. Girgin içinde Gastronomi Üzerine Araştırmalar. (s.505-520). Ankara: Detay.
  • Güngör, M. Y., Doğan, S., ve Güngör, O. (2016). Yiyecek İçecek Endüstrisi ve Sosyal Medya. O. N. Özdoğan içinde, Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler I (s. 129-156). Ankara: Detay.
  • Kanık, İ. (2016). Gastro Gösteri. İstanbul: Ayrıntı.
  • Kim, S., Koh, Y., Cha, J., ve Lee, S. (2015). Effects of Social Media on Firm Value For U.S. Restaurant Companies. International Journal of Hospitality Management, 49, 40-46.
  • Kimes, S. E. (2008). The role of technology in restaurant revenue management. Cornell Hospitality Quarterly 49, 297-308.
  • Köksal, Y., ve Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya'nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (18) 1, 233-337.
  • Kurnaz, A. (2016). Sürdürülebilir Yeşil Restoranlar. O. N. Özdoğan içinde, Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler II (s. 51-81). Ankara: Detay.
  • Needles, A., ve Thompson, G. M. (2013). Social Media Use in the Restaurant Industry: A Work in Progress. Cornell Hospitality Report 13 (7), 4-16.
  • Önçel, S., ve Göde, M. Ö. (2016). Gastronomiye Sosyolokjik Bakış. H. Yılmaz içinde, Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi (s. 97-114). Ankara: Detay.
  • Özata, F. Z. (2016). Etkileşimli Gastronomi :Sosyal Medya. H. Yılmaz içinde, Gastronomi ve Medya (s. 153-185). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Özdoğan, O. N. (2016). Dünyanın En İyi Restoranları ve Başarı Hikayeleri. O. N. Özdoğan içinde, Yiyecek İçecek Endüstrisinde Trendler I (s. 111-124). Ankara: Detay.
  • Sparks, B. (2007). Planning A Wine Tourism Vacation Factors That Help To Predict Tourist Behavioral Intentions. Tourism Management 28, 1180-1192.
  • Sökmen, A. (2011). Yiyecek ve İçecek Servisi. Ankara: Detay.
  • Şahingöz, S. A. (2018). Sosyal Medya ve Gastronomi. A. Akbaba, ve N. Çetinkaya içinde, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi (s. 188-210). Ankara: Detay.
  • Taşkın, E. (1991). Konaklama Sektöründeki Yiyecek İçecek İşletmelerinin Optimum Maliyet ve Kârlılık Analizi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Bursa.
  • Tezcan, E. T. (2017). Bir Halkla İlişkiler Uygulama Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Change.Org Zeytin Hayattır İmza Kampanyası. e-Journal of New Media , 47-52.
  • Yay, Ö., ve Çalışkan, O. (2017). Yeşil Restoranlar. A. Akbaba, & N. Çetinkaya içinde, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi (s. 278-293). Ankara: Detay.
  • Yıldırım , A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemi. Ankara: Seçkin.
  • https://www.instagram.com/about/us/ (30.06.2018).
  • https://tripadvisor.mediaroom.com/tr-about-us (30.06.2018).
  • https://www.theworlds50best.com/about (30.06.2018).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Ertopcu 0000-0002-5765-3470

Yayımlanma Tarihi 20 Mart 2019
Kabul Tarihi 11 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ertopcu, İ. (2019). Restoran İşletmelerinin Sosyal Medya Kullanımı: Instagram Örneği. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 49-64. https://doi.org/10.32572/guntad.483535

Değerli Araştırmacılar,

Dergimize gönderilen çalışmalar geliş sırasına ve konusuna göre öncelikle editör değerlendirmesinden geçmekte, editör görüşü doğrultusunda hakem değerlendirmesine karar verilmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanan çalışmalar da aynı şekilde değerlendirmenin tamamlanma tarihlerine, türlerine ve kapsamlarına göre yayıma kabul edilmektedir. Bu yüzden GTAD'a gönderilen çalışmaların herhangi bir sayıda yayıma kabul edileceğinin planlanarak önerilmemesi gerektiğini tekrar hatırlatmak isteriz. Detaylı bilgi için yayın politkası incelenebilir.