Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYA PAZARLAMA AKTİVİTELERİNİN TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 2, 113 - 131, 31.12.2020

Öz

Günümüzde sosyal medyanın hayatımızdaki alanının artmasıyla işletmeler için sosyal medyanın önemi artmıştır. Sosyal medya kullanımının artması beraberinde pazarlama faaliyetlerinde de yeniliklere yol açmıştır. Çalışmanın amacı, sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketici satın alma davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Çalışmada veri, anket yöntemi ile toplanmıştır. 421 katılımcıya ulaşılan çalışmada anketler online ortamda yapılmıştır. Elde edilen veriler ANOVA ve regresyon testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan ANOVA testi sonuçlarına göre katılımcıların sosyal medya pazarlama aktiviteleri ve tüketici satın alma davranışlarında cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve gelir durumu gibi demografik özelliklere bakımından istatiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonucunda sosyal medya pazarlama aktivitelerinin tüketici satın alma davranışları üzerinde pozitif yönlü ve istatiksel olarak anlamlı etkisinin olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akyüz, Ayşen. «Sosyal Medyada Müşteri Etkileşimi Ve Firmalar Açısından Önemi.» Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2013: 5-22.
  • Altunışık, Remzi. Modern Pazarlama. İstanbul: Değişim Yayınları- 2.Baskı, 2002.
  • Atadil, Hilmi Atahan. Otel İşletmelerinde Sosyal Medya Pazarlaması: Turizm Tüketicilerinin Sosyal Paylaşım Sitelerine İlişkin Algıları Üzerine Bir Alan Çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 2011.
  • Aytan, C., ve Telci, E. E. «Markaların sosyal medya kullanımının tüketici davranışı üzerindeki etkileri.» The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication 4(4), 2014: 1-15.
  • Bakırcı, F. Tüketici Karar ve Davranışlarını Belirleyen Faktörler ve İki Grup İlde Tüketim Fonksiyonları İle Mukayesesi. Sivas, 1999.
  • Barutçu, S., & Toma, M. «Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü.» Journal of Internet Applications & Management/İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 2013: 5-23.
  • Bilgin, Yusuf. «The Effect Of Socıal Medıa Marketıng Actıvıtıes On Brand Awareness, Brand Image And Brand Loyalty.» Business and Mangment Studies: An International Journal, 2018: 128-148.
  • Bruno, G., Aikaterini, M., Daniele, P., Joonas, R., Gaetano, A., Raffaele, D., Rahul, S.,. «Social media marketing efforts of luxury brands: influence on brand equity and consumer behavior.» J. Bus. Res. 69 (12), 2016: 5833-5841.
  • Davis Mersey, R., Malthouse, E. C., ve Calder, B. J. «Engagement with online media.» Journal of Media Business Studies, 7(2) , 2010: 39-56.
  • Durmaz, Y. Tüketici Davranışı. Ankara: Detay Yayınları, 2008.
  • Durmaz, Y., Bahar, R. ve Kurtlar M. «Kişisel Faktörlerin Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma.» Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 2011: 114-133.
  • Eru, O. Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği. Aydın: Doktora Tezi, 2013.
  • Gruen, T. W., Osmonbekov, T., & Czaplewski, A. J. «eWOM: The impact of customer tocustomer online know-how exchange on customer value and loyalty.» Journal of Business Research, 59(4), 2006: 449–456.
  • İşlek, Mahmut Sami. Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Karaman: Sosyal Bilimler Enstitüsü- Yüksek Lisans Tezi, 2012.
  • Jansen, B. J., Zhang, M., Sobel, K., ve Chowdury, A. «Twitter power: Tweets as electronic word-of-mouth.» Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(11) , 2009: 2169–2188.
  • Kelly, L., Kerr, G., Drennan, J. «Avoidance of advertising in social networking sites: the teenage perspective.» J. Interact. Advert, 2010: 19-27.
  • Khan, Matin. «Consumer Behavior and Advertising Management,.» New Age International Ltd, 2006: 72-73.
  • Koçak, Akın ve Özer, Alper. «Küçük İşletmeler Pazarlamanın Neresinde?: Pazar Odaklılık ve İlişkiselPazarlama.» Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 14, 2005.
  • Mangold, D. G. W. ve Faulds J. «Social Media: The New Hybrid Element of The Promotion Mix.» Business Horizons, 2009: 357-365.
  • Manthiou, A., Chiang, L., Tang, L.,. «Identifying and responding to customer needs on Facebook Fan pages. .» Int. J. Technol. Hum. Interact., 2013: 36-52.
  • Muntinga, D. G., Moorman, M., & Smit, E. G. «Introducing COBRAs: Exploring motivations for brand-related socialmedia use .» International Journal of Advertising 30(1), 2011: 13-46.
  • Özaydın, M. Asıf ve Yoldaş, Haydar. «Sosyal Medya Üzerinden Yapılan Reklamların Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama.» Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2017: 781-794.
  • Özgen, Ebru ve Doymuş, Hüsnur. «Sosyal Medya Pazarlamasında Farklılaştırıcı Bir Unsur Olarak İçerik.» Online Academic Journal of Information Technology, 2013: 91-103.
  • Park, Eun-Ju Seo ve Jin-Woo. «A study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry.» Journal of Air Transport Management, 2018: 36-41.
  • Richter A, ve Koch M. Social software — status quo und Zukunft. Universität der Bundeswehr München: Fakultät für Informatik, 2007.
  • Safko, L.,Brake,. TheSocial Media Bible Tactics. New Jersey: John Wiley&SonsInc, 2009.
  • Sangar, K. «Gucci – Socialmediamarketing strategies using internet and social networking site.» http://www.slideshare.net/AngelKritiSangar/gucci-social-mediamarketing-, (2012).
  • Sargın, S., Oralhan, B ve Üvenç, A. " Sosyal Medya Reklamcılığının Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisinin Yapısal Eşitlik Modellemesi İle İncelenmesi" Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi Sayı 20, S. 632-639, (2020).
  • Talas, Mehmet Fatih Öztürk ve Mustafa. "Interaction of Social Media and Education" Journal of World of Turks, 2015: 101-120.
  • Tomaş, Süleyman Barutçu ve Melda. «Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü.» IUYD, 2013: 6-22.
  • Torun, Ehlinaz. «Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerinde İnternet ve Sosyal Medyanın Yeri ve Önemi.» Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 2017: 955-970.
  • Vollmer, C. ve Precourt, G.,. Always on: Advertising Marketing and Media in an Era of Consumer Control. New York: McGraw-Hil, 2008.
  • Wigmo, J. ve Wikström, E. Social Media Marketing: What Role Can Social Media Play as a Marketing Tool? İsveç: Linnaeus Üniversitesi Bilgisayar Bilimi, Fizik ve Matematik Okulu: Yayınlanmamış Lisans Tezi, 2010.
  • Yüksekbilgili, Z., Sosyal Medya Pazarlama Aktiviteleri Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, Cilt 21, Sayı 2, Kasım 2018, s.149-157
  • Zhu, Y. Q. ve Chen, H. G. «Social media and human need satisfaction: Implications for social media marketing.» Business Horizons, 2015, 58: 335-345.
  • Zorlu, Nilgün ve Uzgören, Ergin. " Elektronik Ağızdan Ağıza İletişimin Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisinin Belirleyicileri: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma" Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. (2020)s.107-130
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdulhamit Eş

Erdem Terzioğlu 0000-0002-5310-2989

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eş, A., & Terzioğlu, E. (2020). SOSYAL MEDYA PAZARLAMA AKTİVİTELERİNİN TÜKETİCİ SATIN ALMA DAVRANIŞI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Güncel Pazarlama Yaklaşımları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 113-131.

Dizinler (Indexing)

31143 21387  3122531320257993114421388  21386  24076 28325 28331 28684