Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİTPAZARLARINDAN, ELEKTRONİK KANALLARA: TÜRKİYE’DE TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE PAZARLARIN GELİŞİMİ VE TRENDLERİ

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 71 - 83, 30.12.2021
https://doi.org/10.54439/gupayad.972310

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, “Türkiye’deki tüketiciden tüketiciye pazarlar nasıl bir değişim göstermiş? Bitpazarlarından, elektronik kanallara geçişte nasıl bir süreç izlenmiş? Günümüzde buna bağlı olarak ortaya çıkan yeni trendler nelerdir?” sorularına cevap vermeye çalışılarak ilgili literatüre katkı sağlamaktır. Gereç ve Yöntem: Konuyla ilgili daha önce yapılmış araştırmalara anahtar kelimeler kullanılarak kartopu yöntemiyle (erişim sağlanan kaynaklardaki bilgiler ve kaynaklarda yer alan kaynakçalardan başka kaynaklara) ulaşılmıştır. Çalışmanın amacı dikkate alınarak kavramsal çerçevenin oluşturulması için Google akademik (Google scholar) arama motoru kullanılmıştır. Google akademik veri tabanı üzerinden “pazarlar- elektronik pazarlar, tüketiciden tüketiciye pazarlar, bitpazarları, ikinci el pazarları, e-ticarette bitpazarları, e-ticarette ikinci el pazarlar, elektronik pazarlarda tüketici, bitpazarının tarihi’’ şeklinde anahtar kelimeler ve bu kelimelerin kombinasyonları kullanılarak ulaşılan makaleler, kitaplar ve konferans bildirileri incelenmiştir. Bunlara ek olarak da internetten erişime açık gazete, dergi, kitap vb. kaynaklardan konuyla ilintili olabilecek kaynaklara ulaşılmaya çalışılarak araştırma genişletilmiştir. Bulgular ve Sonuç: Bu çalışma ile, Türkiye’de tüketiciden tüketiciye pazarların gelişimi, değişimi ve pazar çevresinde sürdürülen gelenek hakkında kavramsal bir çerçeve ortaya konmuştur. Geçmişte ‘’bitpazarları’’ olarak bilinen pazar türü günümüzde ‘’ikinci el pazarları’’ olarak e-ticarette varlığını devam ettirmekle birlikte, son dönemlerde yaşanan teknolojik ve ekonomik gelişmeler ile tüketiciler arasında rağbet edilen bir pazar alanını oluşturduğu görülmektedir. Bu yükselen trend tüketiciden tüketiciye pazarlar üzerine hem kavramsal hem ampirik araştırma ihtiyacını ortaya koymaktadır. 

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar, Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (27), 43-72.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2007). Görsel Moda Tasarımı Sözlüğü, Literatür Yayınları, s. 263, İstanbul.
  • Bozoğlu, G. (2019). Elektronik Ticarette Tüketicinin Davranış ve Seçimlerini Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi, c. 1, s. 2, ss. 348-365.
  • Chou, D. C. (2001). Integrating TQM into E-Commerce, Information Systems Management, 18 (4): 31-39.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., Taş, H., Y. (2018). Türkiye’de E-ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi, OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, c. 8, s. 15, 2216-2236.
  • Erbaşlar, G., Dokur, Ş. (2016). Elektronik Ticaret E-Ticaret, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Farinnia, F. (2011). Tüketicilerin İnternet Üzerinden Satın Alma Eğilimlerin Değerlendirilmesi: İran’da Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fidanlıgül, C. (2006). Elektronik Ticaretin Gelişen Bir Pazarlama ve Dağıtım Kanalı Olarak Mal ve Hizmet Piyasalarına Etkisi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ha, NH (2014). Buy, Sell and Chatter: A Case Analysis of a Lisbon Flea Market, (Doctoral dissertation).
  • Kalaycı, C. (2008). Elektronik Ticaret ve Kobi’lere Etkileri, Uluslararası ve İdari İncelemeler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 139-150, s. 142-143.
  • Kiku, J., Leonard, L. NK. (2008). Trust in Consumer-to-Consumer Electronic Commerce, Information & management 45. 2: 88-95.
  • Koçer, M. (2012). Elektronik Ticaretin Pazarlama Stratejilerine Etkileri, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme, Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Kuzay Demir, G. (2018). Mekân-Zaman-İnsan İlişkisi Bağlamında 21. Yüzyılda Pazarlar, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 21, s. 40, ss. 63-74.
  • Küpoğlu, C. (2008). Dünya’da ve Türkiye’de Perakendecilik ve E-Ticaret Karşılaştırması, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, İktisat Teorisi Bilim Dalı, Yüksek Lisans, İstanbul.
  • Marangoz, M., Yeşildağ, B., Saltık Arıkan, I. (2012). E-ticaret İşletmelerinin Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi (DergiPark), c. 3, s. 2, ss. 53-78.
  • Mortan, K., Küçükerman, Ö. (2011). Çarşı, Pazar, Ticaret ve Kapalıçarşı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nah, F., Siau, K., Tian, Y. ve Ling, M. (2002). Knowledge Management Mechanisms in E-Commerce: A Study of Online Retailing and Auction Sites, Journal of Computer Information Systems, 42 (5): 119-128.
  • Özcan, K. (2006). Anadolu’da Selçuklu Dönemi Yerleşme Tipolojileri -I- Pazar ya da Panayır Yerleşmeleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, s.1, ss. 205-224.
  • Özcan, K. (2005). Anadolu’da Selçuklu Dönemi Yerleşme Sistemi ve Kent Modelleri, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Pektaş, H., Dengin, S. (Kasım 2011). İkinci El Giysi Pazarları ve Türkiye’deki Durumu, Akdeniz Sanat (DergiPark), c. 4, s. 8, ss. 109-113.
  • Petrescu, M., Bhatli, D. (2013). Consumer Behavior in Flea Markets and Marketing to the Bottom of the Pyramid, Journal of Management Research, 13 (1), 55-63.
  • Rayport, J. F., Jaworski, B. J. (2002). Introduction to E-commerce, Boston: McGraw-Hill/IrwinmarketspaceU.
  • Subaşı, H. H. (2012). Elektronik Ticaret ve Güven: Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Şahin, E., Kaya, F. (2019). Tüketiciden Tüketiciye E-ticaret Olanağı Sağlayan Web Sitelerinin Deneyimsel Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Plansız Satın Alma Davranışlarına ve Tatminlerine Etkisi: Konya İli Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Üretim Yönetimi ve Pazarlama/Araştırma, c. 41, ss. 255-280.
  • Şahinalp, M. S., Günal, V. (2012). Osmanlı Şehircilik Kültüründe Çarşı Sisteminin Lokasyon Ve Çarşı İçi Kademelenme Yönünden Mekânsal Analizi, Milli Folklor, 24 (94).
  • Tunçel, H. (2009). Geleneksel Ticaret Mekânı Olarak Türkiye’de Haftalık Pazarlar, E-Journal of New World Science Academy, c. 4, s. 2, ss. 35-52.
  • Uzunoğlu, H. (2002). Elektronik Ticaret ve Vergilendirilmesinin İncelenmesi ve Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Weber, J. (2008). Clothing Fashion, Fabrics & Construction (5. Baskı), USA: McGraw Hill Companiesi.
  • Erbaşlar, G., Dokur, Ş. (2016). Elektronik Ticaret E-Ticaret, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Erdoğan, B.Z. (2018). Bilim Olarak Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Mankan, E. (2011). E-ticaret. 1. b. İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • (12 Mayıs 2016). Bit Pazarı Adı Nerden Geliyor? https://www.yeniakit.com.tr/haber/bit-pazari-adi-nerden-geliyor-173006.html, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Bit Pazarı Nedir? https://www.nedir.com/bitpazar%C4%B1, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Bit Pazarı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bit_pazar%C4%B1, Erişim: 23 Mart 2021.
  • Customer to customer. https://en.wikipedia.org/wiki/Customer_to_customer, Erişim: 13 Mayıs 2021.
  • https://www.fatihhaber.com/fatihhaber/bitpazari.htm , Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Kahya, B. E., Çalıkoğlu, R. L., Dengiz, A. (2007). Türkiye’nin En Büyük 500 İşletmesinde E-Ticaret Üzerine Bir Alan Araştırması. http://www.academia.edu/4295000/ , Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Sezgin, A. (2013). Dünyada ve Türkiye’de E-ticaret Sektörü. ekonomi.isbank.com.tr/, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • www.tdk.gov.tr , Genel Türkçe Sözlük ve Derleme Sözlüğü (Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü), Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Dumansızoğlu, N. (2018). En Hızlı Pazar. https://startup.capital.com.tr/kose-yazarlari/nil-dumansizoglu/en-hizli-pazar.html, Erişim: 13 Mayıs 2021.

FROM FLEA MARKETS TO ELECTRONIC CHANNELS: CUSTOMER TO CUSTOMER MARKETS DEVELOPMENT AND TRENDS IN TURKEY

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 71 - 83, 30.12.2021
https://doi.org/10.54439/gupayad.972310

Öz

Purpose: The aim of this current study is to contribute to the relevant literature by trying to answer the questions of, “How has consumer-to-consumer markets changed and developed in Turkey? What kind of process was followed in the transition from flea markets to electronic channels? What are the new trends today?" Materials and Methods: Google scholar was used to create the conceptual framework in line with the purpose of the study. The keywords "markets-electronic markets, consumer-toconsumer markets, flea markets, second-hand markets, e-commerce flea markets, ecommerce second-hand markets, consumer in electronic markets, history of flea market" and combinations of these words are searched via Google scholar. Scientific articles, books and conference proceedings were reviewed. In addition to these, newspapers, magazines, books, etc., are investigated. The research has been expanded by trying to reach the sources that may be related to the subject from the sources. Findings and Conclusion: With this study, a conceptual framework about the development and change of consumer-to-consumer markets in Turkey has been presented. Although the type of market known as "flea markets" in the past continues to exist in e-commerce as "second hand markets" today, it is seen that it has created a market area that is in demand among consumers with the technological and economic developments experienced in recent times. This rising trend reveals the need for both conceptual and empirical research on consumer-to-consumer markets.

Kaynakça

  • Aliağaoğlu, A. (2012). Balıkesir Şehrinde Haftalık Pazarlar: Çekicilikler ve Sorunlar, Doğu Coğrafya Dergisi, 17 (27), 43-72.
  • Ambrose, G., Harris, P. (2007). Görsel Moda Tasarımı Sözlüğü, Literatür Yayınları, s. 263, İstanbul.
  • Bozoğlu, G. (2019). Elektronik Ticarette Tüketicinin Davranış ve Seçimlerini Etkileyen Faktörler: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama, TRT Akademi, c. 1, s. 2, ss. 348-365.
  • Chou, D. C. (2001). Integrating TQM into E-Commerce, Information Systems Management, 18 (4): 31-39.
  • Demirdöğmez, M., Gültekin, N., Taş, H., Y. (2018). Türkiye’de E-ticaret Sektörünün Yıllara Göre Gelişimi, OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, c. 8, s. 15, 2216-2236.
  • Erbaşlar, G., Dokur, Ş. (2016). Elektronik Ticaret E-Ticaret, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Farinnia, F. (2011). Tüketicilerin İnternet Üzerinden Satın Alma Eğilimlerin Değerlendirilmesi: İran’da Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Fidanlıgül, C. (2006). Elektronik Ticaretin Gelişen Bir Pazarlama ve Dağıtım Kanalı Olarak Mal ve Hizmet Piyasalarına Etkisi, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Ha, NH (2014). Buy, Sell and Chatter: A Case Analysis of a Lisbon Flea Market, (Doctoral dissertation).
  • Kalaycı, C. (2008). Elektronik Ticaret ve Kobi’lere Etkileri, Uluslararası ve İdari İncelemeler Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 1, 139-150, s. 142-143.
  • Kiku, J., Leonard, L. NK. (2008). Trust in Consumer-to-Consumer Electronic Commerce, Information & management 45. 2: 88-95.
  • Koçer, M. (2012). Elektronik Ticaretin Pazarlama Stratejilerine Etkileri, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İşletme, Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Kuzay Demir, G. (2018). Mekân-Zaman-İnsan İlişkisi Bağlamında 21. Yüzyılda Pazarlar, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 21, s. 40, ss. 63-74.
  • Küpoğlu, C. (2008). Dünya’da ve Türkiye’de Perakendecilik ve E-Ticaret Karşılaştırması, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, İktisat Teorisi Bilim Dalı, Yüksek Lisans, İstanbul.
  • Marangoz, M., Yeşildağ, B., Saltık Arıkan, I. (2012). E-ticaret İşletmelerinin Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi (DergiPark), c. 3, s. 2, ss. 53-78.
  • Mortan, K., Küçükerman, Ö. (2011). Çarşı, Pazar, Ticaret ve Kapalıçarşı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Nah, F., Siau, K., Tian, Y. ve Ling, M. (2002). Knowledge Management Mechanisms in E-Commerce: A Study of Online Retailing and Auction Sites, Journal of Computer Information Systems, 42 (5): 119-128.
  • Özcan, K. (2006). Anadolu’da Selçuklu Dönemi Yerleşme Tipolojileri -I- Pazar ya da Panayır Yerleşmeleri, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 6, s.1, ss. 205-224.
  • Özcan, K. (2005). Anadolu’da Selçuklu Dönemi Yerleşme Sistemi ve Kent Modelleri, Basılmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Pektaş, H., Dengin, S. (Kasım 2011). İkinci El Giysi Pazarları ve Türkiye’deki Durumu, Akdeniz Sanat (DergiPark), c. 4, s. 8, ss. 109-113.
  • Petrescu, M., Bhatli, D. (2013). Consumer Behavior in Flea Markets and Marketing to the Bottom of the Pyramid, Journal of Management Research, 13 (1), 55-63.
  • Rayport, J. F., Jaworski, B. J. (2002). Introduction to E-commerce, Boston: McGraw-Hill/IrwinmarketspaceU.
  • Subaşı, H. H. (2012). Elektronik Ticaret ve Güven: Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Şahin, E., Kaya, F. (2019). Tüketiciden Tüketiciye E-ticaret Olanağı Sağlayan Web Sitelerinin Deneyimsel Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Plansız Satın Alma Davranışlarına ve Tatminlerine Etkisi: Konya İli Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Üretim Yönetimi ve Pazarlama/Araştırma, c. 41, ss. 255-280.
  • Şahinalp, M. S., Günal, V. (2012). Osmanlı Şehircilik Kültüründe Çarşı Sisteminin Lokasyon Ve Çarşı İçi Kademelenme Yönünden Mekânsal Analizi, Milli Folklor, 24 (94).
  • Tunçel, H. (2009). Geleneksel Ticaret Mekânı Olarak Türkiye’de Haftalık Pazarlar, E-Journal of New World Science Academy, c. 4, s. 2, ss. 35-52.
  • Uzunoğlu, H. (2002). Elektronik Ticaret ve Vergilendirilmesinin İncelenmesi ve Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Weber, J. (2008). Clothing Fashion, Fabrics & Construction (5. Baskı), USA: McGraw Hill Companiesi.
  • Erbaşlar, G., Dokur, Ş. (2016). Elektronik Ticaret E-Ticaret, Nobel Yayınevi, Ankara.
  • Erdoğan, B.Z. (2018). Bilim Olarak Pazarlama. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Mankan, E. (2011). E-ticaret. 1. b. İzmir: İlya İzmir Yayınevi.
  • (12 Mayıs 2016). Bit Pazarı Adı Nerden Geliyor? https://www.yeniakit.com.tr/haber/bit-pazari-adi-nerden-geliyor-173006.html, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Bit Pazarı Nedir? https://www.nedir.com/bitpazar%C4%B1, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Bit Pazarı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bit_pazar%C4%B1, Erişim: 23 Mart 2021.
  • Customer to customer. https://en.wikipedia.org/wiki/Customer_to_customer, Erişim: 13 Mayıs 2021.
  • https://www.fatihhaber.com/fatihhaber/bitpazari.htm , Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Kahya, B. E., Çalıkoğlu, R. L., Dengiz, A. (2007). Türkiye’nin En Büyük 500 İşletmesinde E-Ticaret Üzerine Bir Alan Araştırması. http://www.academia.edu/4295000/ , Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Sezgin, A. (2013). Dünyada ve Türkiye’de E-ticaret Sektörü. ekonomi.isbank.com.tr/, Erişim: 21 Ocak 2021.
  • www.tdk.gov.tr , Genel Türkçe Sözlük ve Derleme Sözlüğü (Türkiye Türkçesi Ağızları Sözlüğü), Erişim: 21 Ocak 2021.
  • Dumansızoğlu, N. (2018). En Hızlı Pazar. https://startup.capital.com.tr/kose-yazarlari/nil-dumansizoglu/en-hizli-pazar.html, Erişim: 13 Mayıs 2021.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hilal Yasatekin

Volkan Polat 0000-0001-6606-2528

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 16 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yasatekin, H., & Polat, V. (2021). BİTPAZARLARINDAN, ELEKTRONİK KANALLARA: TÜRKİYE’DE TÜKETİCİDEN TÜKETİCİYE PAZARLARIN GELİŞİMİ VE TRENDLERİ. Güncel Pazarlama Yaklaşımları Ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 71-83. https://doi.org/10.54439/gupayad.972310

Dizinler (Indexing)

31143 21387  3122531320257993114421388  21386  24076 28325 28331 28684