Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İKİNCİL VERİLER IŞIĞINDA MEDYA TÜKETİMİ, PANDEMİ VE GELECEĞE BAKIŞ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 76 - 90, 31.12.2022
https://doi.org/10.54439/gupayad.1170578

Öz

Amaç: Medya ve kitle iletişim araçları günümüzde hiç olmadığı kadar baskın konumdadır. Dijitalleşme ile hayatımıza giren Internet ve akıllı telefonlarımızdaki sosyal medya uygulamaları, medyayı ve medya tüketimini geri dönülemez biçimde değiştirmiştir. Bu araştırma; toplumun medya tüketim ile ilişkisini, değişen yaşam tarzını, alışkanlıklarını incelemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: İkincil verilerin incelenmesi ve özellikle Target Group Index (TGI) verileri ile Türkiye ve dünyada yapılan araştırmaların göz önüne konması aracılığıyla, araştırma, toplumun medya tüketimini incelemek ve özellikle son yıllarda yaşanan değişimleri ortaya koymaktadır. Ayrıca, medya ajansları ve markalara yol gösterecek şekilde betimsel istatistikler ve araştırma sonuçları yorumlanmıştır. Bulgular: TGI verisi toplumun sosyal profili, davranış biçimi, yaşam tarzı ve eğilimleri ile ilgili kapsamlı veriler sunar. TGI verilerini kullanarak, oranlar ve temel istatistikler üzerinden toplumun medya tüketimi ve yaşam tarzının yanı sıra Türkiye ve dünyada yapılan farklı araştırmalarla, toplumun değişen alışkanlıklarına, bunların yaşam biçimlerine yansıması üzerine değerlendirmeler yapılmıştır. Bulgular demografik yapıda tek kişilik hane lehine bir gelişim ve dijital medya kullanımının hızlı bir şekilde arttığını ortaya koymaktadır. Sonuç: Yeni teknolojilerin ve dijital değişimin hayatımıza ve markalara kattığı yenilikler ve e-ticarette gelişmeler ile medyanın ve medya tüketim şeklinin geri dönülmez biçimde değiştiğini görmekteyiz. Dijitalleşme, hayatımızın bir parçası olmaktan çıkıp merkezi haline gelirken; bireylerin yeni medyada geçirdiği zamandaki artış, e-ticaret’in beklentilerden hızlı büyümesi araştırmacılar ve pazarlama yöneticileri için yeni alanlar açmıştır.

Teşekkür

Tüm Editör ve hakemlere özverili çalışma ve ayırdıkları zaman dolayısıyla şimdiden teşekkür ederiz. Saygılarımızla,

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö., Gülay, G. ve Binbir, S. (2013). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde facebook uygulamalarının incelenmesi: Yaşar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 40-67.
  • Armstrong, C. L. ve Collins, S. J. (2009). Reaching out: Newspaper credibility among young adult readers. Mass Communication and Society, 12(1), 97-114.
  • Bayhan, V. (2011). Tüketim toplumunda bireyin ontolojik mottosu: “Tüketiyorum Öyleyse Varım”, İstanbul Journal of Sociological Studies, 43, 221-248.
  • Bjellan J. ve Pentland A. (2014). Big data-driven marketing: How machine learning outperforms marketers’ gut-feeling. Social Computing, Behavioral-Cultural Modeling & Prediction Lecture Notes in Computer Science 8393, 367-374.
  • Box Office Türkiye, (2022). Box Office Yıllık. Erişim adresi: boxofficeturkiye.com/yillik, Erişim tarihi: 3/5/2022
  • Bulduklu Y. ve Karaçor S. (2019). Kitle iletişim kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Castells, M. (2007). Communication, power and counter-power in the network society. International Journal of Communication, 1, 238-266.
  • Chaney, D. (1996). Lifestyles. London and New York: Routledge.
  • Chui, M., Löffler, M. ve Roberts R. (2010). The internet of things. McKinsey Quarterly. Erişim adresi: https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/the-internet-of-things, Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Cringely, R. X. (2016). Thinking about big data–part one. Erişim adresi: http://www.cringely.com/2016/07/05/thinking-big-data-part-one/. Erişim tarihi 10/3/2022
  • Defleur, M. ve Ball-Rokeach, S. (1975), Theories of mass communication. 3. baskı, Newyork: David Mckay Company Inc.
  • Deloitte – Reklamcılar Derneği, (2020). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2020 Raporu. Erişim adresi https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/medya-yatirimlari-2020-raporu.html, Erişim tarihi: 9/12/2020.
  • Deloitte – Reklamcılar Derneği, (2021). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 Raporu. Erişim adresi: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/medya-yatirimlari-2021-raporu.html, Erişim tarihi: 7/9/2021
  • Erdal, C. (2013). Sosyal medya ve paylaşım kültürü, medya eleştirileri sosyal medya ve ağ toplumu-2: Kültür, kimlik, siyaset, (Der. C. Bilgili ve G. Şener) içinde (s. 55-66), Beslenma Saati Kitapları, İstanbul.
  • Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak, (S. İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Foça, M. A. (Ed.). (2017). İçgörü raporu: İnternette nelerden şüphe ediyoruz?. Erişim adresi: https://teyit.org/wp-content/ uploads/2017/12/nelerden_suphe_ediyoruz.pd
  • Gemius Research, (2022). Meet your Real Users-Research Results. Erişim adresi: www.audience.gemius.com/en/research-results/data, Erişim tarihi: 8/8/2022
  • Global Web Index, Coronavirus Research (2020). Erişim adresi: https://www.gwi.com/hubfs/1.%20Coronavirus%20Research%20PDFs/GWI%20coronavirus%20findings%20July%202020%20-%20Multi-Market%20Research%20(Release%2011).pdf Erişim tarihi: 04/8/2021
  • Gözeyik B., (2018, Eylül). Açık havanın dijital trendleri, Marketing Türkiye. Erişim adresi: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/acikhavanin-dijital-trendleri/ Erişim tarihi: 20/04/2022.
  • Growth From Knowledge, (2021). What is next? Covid-19 Consumer Behavior Research Turkey 2020. Erişim adresi: www.gfk.com/search?term=covid+turkey&type=SITE Lang=en, Erişim tarihi: 3/8/2021
  • GWI Social, (2020). Flagship Report. Erişim adresi: https://www.gwi.com/reports/social-2020 Erişim tarihi: 04/6/2021
  • GWI Social, (2021). Flagship Report. Erişim adresi: https://www.gwi.com/reports/social-2021 Erişim tarihi: 04/6/2021
  • Kaya, İ., (2009). Pazarlama bi’tanedir. IV. Dijital Baskı, İstanbul: Bab-ı ali Kültür Yayıncılığı.
  • Mora, N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. International Journal of Human Sciences, 5(1), 1-14.
  • Özmen, S. ve Yıldızhan, Y. (2004). Hikayeyi yeniden anlatmak: ‘Asmalı Konak’ta ilksel metinlerin izleri ve seriyal özelliği. 2nd International Symposium Communication in the Millenium, Türkiye, 1, s. 291- 304.
  • Reklam Verenler Derneği, (2022). Türkiye’de 2021 Yılı Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu. Erişim adresi: rvd.org.tr/haberler/turkiyede-2021-yili-tahmini-medya-ve-reklam-yatirimlari-raporu-yayimlandi, Erişim tarihi: 8/4/2022
  • Statista Digital Market Outlook: (2020). Forecast adjusted for expected impact of COVID-19. Erişim adresi: https://www.statista.com/forecasts/483712/smart-home-revenue-for-selected-countries Erişim tarihi: 8/9/2021
  • Statista Dijital Market Outlook: (2020). Forecast adjusted for expected impact of COVID-19.
  • Target Group Index, (2019). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Target Group Index, (2020). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Target Group Index, (2021). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2020). Sektör Bilançoları. Erişim adresi: https://bit.ly/2W4wBJR / Erişim tarihi: 12/3/2022
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2021). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim adresi: tuik.gov.tr, Erişim tarihi: 28/8/2021
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2022). İstatistik veri portalı. Erişim adresi: tuik.gov.tr data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109, Erişim tarihi: 22/3/2022
  • Virilio, P. (2003). Enformasyon bombası. İstanbul: Metis Yayınları.
  • We are social (2020), Digital Report 2020. Erişim adresi: https://wearesocial.com/uk/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media/ Erişim tarihi: 6/6/2021
  • Yanatma, S. (2018). Reuters Institute digital news report 2018: Turkey supplementary report. Erişim adresi: http://www. digitalnewsreport.org/publications/2018/digital-news-report-2018-turkey-supplementary-report/
  • Yumlu, K. (1994). Kitle iletişim kuram ve araştırmaları. İzmir: Anka Kitabevi.

MEDIA CONSUMPTION, PANDEMIC, AND TOMORROW'S OUTLOOK IN THE LIGHT OF SECONDARY DATA

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 76 - 90, 31.12.2022
https://doi.org/10.54439/gupayad.1170578

Öz

Purpose: Media and mass media are more dominant today than ever before. The social media applications on the Internet and smartphones that have come into our lives with digitalization have changed the media and media consumption irrevocably. This research aims to examine society's media consumption and its relationship with the changing lifestyles and habits. Materials and Methods: The review of secondary data, and specifically the review of Target Group Index (TGI) data and research in Turkey and the world, has been interpreted using descriptive statistics and research results. Moreover, media agencies and brands are guided by examining the society's media consumption, and specifically illustrating changes in recent years. Findings: The TGI data provides comprehensive data on the social profile, behavior, lifestyle, and trends of society. Using TGI data, rates and basic statistics and diverse research in Turkey and the world society's media consumption and lifestyle, as well as the development of society's changing habits have been evaluated. The findings demonstrate a rapid increase in the use of digital media and a development in favor of a one-man household. Results: We see an irreversible change in media and media consumption patterns as a result of innovations, developments in e-commerce brought by new technologies and digital to our lives and brands. As the digital moves from being a part of our life to become the center point, the increase in the time that individuals spend in new media, the faster-than-expected growth of e-commerce, has opened up new areas for researchers and marketing practitioners and managers.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö., Gülay, G. ve Binbir, S. (2013). Kullanımlar ve doyumlar kuramı çerçevesinde facebook uygulamalarının incelenmesi: Yaşar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 37, 40-67.
  • Armstrong, C. L. ve Collins, S. J. (2009). Reaching out: Newspaper credibility among young adult readers. Mass Communication and Society, 12(1), 97-114.
  • Bayhan, V. (2011). Tüketim toplumunda bireyin ontolojik mottosu: “Tüketiyorum Öyleyse Varım”, İstanbul Journal of Sociological Studies, 43, 221-248.
  • Bjellan J. ve Pentland A. (2014). Big data-driven marketing: How machine learning outperforms marketers’ gut-feeling. Social Computing, Behavioral-Cultural Modeling & Prediction Lecture Notes in Computer Science 8393, 367-374.
  • Box Office Türkiye, (2022). Box Office Yıllık. Erişim adresi: boxofficeturkiye.com/yillik, Erişim tarihi: 3/5/2022
  • Bulduklu Y. ve Karaçor S. (2019). Kitle iletişim kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Castells, M. (2007). Communication, power and counter-power in the network society. International Journal of Communication, 1, 238-266.
  • Chaney, D. (1996). Lifestyles. London and New York: Routledge.
  • Chui, M., Löffler, M. ve Roberts R. (2010). The internet of things. McKinsey Quarterly. Erişim adresi: https://www.mckinsey.com/industries/technology-media-and-telecommunications/our-insights/the-internet-of-things, Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Cringely, R. X. (2016). Thinking about big data–part one. Erişim adresi: http://www.cringely.com/2016/07/05/thinking-big-data-part-one/. Erişim tarihi 10/3/2022
  • Defleur, M. ve Ball-Rokeach, S. (1975), Theories of mass communication. 3. baskı, Newyork: David Mckay Company Inc.
  • Deloitte – Reklamcılar Derneği, (2020). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2020 Raporu. Erişim adresi https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/medya-yatirimlari-2020-raporu.html, Erişim tarihi: 9/12/2020.
  • Deloitte – Reklamcılar Derneği, (2021). Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2021 Raporu. Erişim adresi: https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/technology-media-and-telecommunications/articles/medya-yatirimlari-2021-raporu.html, Erişim tarihi: 7/9/2021
  • Erdal, C. (2013). Sosyal medya ve paylaşım kültürü, medya eleştirileri sosyal medya ve ağ toplumu-2: Kültür, kimlik, siyaset, (Der. C. Bilgili ve G. Şener) içinde (s. 55-66), Beslenma Saati Kitapları, İstanbul.
  • Fiske, J. (1999). Popüler kültürü anlamak, (S. İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Foça, M. A. (Ed.). (2017). İçgörü raporu: İnternette nelerden şüphe ediyoruz?. Erişim adresi: https://teyit.org/wp-content/ uploads/2017/12/nelerden_suphe_ediyoruz.pd
  • Gemius Research, (2022). Meet your Real Users-Research Results. Erişim adresi: www.audience.gemius.com/en/research-results/data, Erişim tarihi: 8/8/2022
  • Global Web Index, Coronavirus Research (2020). Erişim adresi: https://www.gwi.com/hubfs/1.%20Coronavirus%20Research%20PDFs/GWI%20coronavirus%20findings%20July%202020%20-%20Multi-Market%20Research%20(Release%2011).pdf Erişim tarihi: 04/8/2021
  • Gözeyik B., (2018, Eylül). Açık havanın dijital trendleri, Marketing Türkiye. Erişim adresi: https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/acikhavanin-dijital-trendleri/ Erişim tarihi: 20/04/2022.
  • Growth From Knowledge, (2021). What is next? Covid-19 Consumer Behavior Research Turkey 2020. Erişim adresi: www.gfk.com/search?term=covid+turkey&type=SITE Lang=en, Erişim tarihi: 3/8/2021
  • GWI Social, (2020). Flagship Report. Erişim adresi: https://www.gwi.com/reports/social-2020 Erişim tarihi: 04/6/2021
  • GWI Social, (2021). Flagship Report. Erişim adresi: https://www.gwi.com/reports/social-2021 Erişim tarihi: 04/6/2021
  • Kaya, İ., (2009). Pazarlama bi’tanedir. IV. Dijital Baskı, İstanbul: Bab-ı ali Kültür Yayıncılığı.
  • Mora, N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. International Journal of Human Sciences, 5(1), 1-14.
  • Özmen, S. ve Yıldızhan, Y. (2004). Hikayeyi yeniden anlatmak: ‘Asmalı Konak’ta ilksel metinlerin izleri ve seriyal özelliği. 2nd International Symposium Communication in the Millenium, Türkiye, 1, s. 291- 304.
  • Reklam Verenler Derneği, (2022). Türkiye’de 2021 Yılı Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu. Erişim adresi: rvd.org.tr/haberler/turkiyede-2021-yili-tahmini-medya-ve-reklam-yatirimlari-raporu-yayimlandi, Erişim tarihi: 8/4/2022
  • Statista Digital Market Outlook: (2020). Forecast adjusted for expected impact of COVID-19. Erişim adresi: https://www.statista.com/forecasts/483712/smart-home-revenue-for-selected-countries Erişim tarihi: 8/9/2021
  • Statista Dijital Market Outlook: (2020). Forecast adjusted for expected impact of COVID-19.
  • Target Group Index, (2019). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Target Group Index, (2020). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Target Group Index, (2021). Kantar Media TGI Consumer Data. Erişim adresi: https://www.kantarmedia.com/uk/our-products/consumer-intelligence/tgi-consumer- data Erişim tarihi: 13/3/2022.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2020). Sektör Bilançoları. Erişim adresi: https://bit.ly/2W4wBJR / Erişim tarihi: 12/3/2022
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2021). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. Erişim adresi: tuik.gov.tr, Erişim tarihi: 28/8/2021
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), (2022). İstatistik veri portalı. Erişim adresi: tuik.gov.tr data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=nufus-ve-demografi-109, Erişim tarihi: 22/3/2022
  • Virilio, P. (2003). Enformasyon bombası. İstanbul: Metis Yayınları.
  • We are social (2020), Digital Report 2020. Erişim adresi: https://wearesocial.com/uk/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billion-people-use-social-media/ Erişim tarihi: 6/6/2021
  • Yanatma, S. (2018). Reuters Institute digital news report 2018: Turkey supplementary report. Erişim adresi: http://www. digitalnewsreport.org/publications/2018/digital-news-report-2018-turkey-supplementary-report/
  • Yumlu, K. (1994). Kitle iletişim kuram ve araştırmaları. İzmir: Anka Kitabevi.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Caner Dincer 0000-0002-8109-1412

Sevcan Karataş 0000-0002-1712-6625

Erken Görünüm Tarihi 21 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 3 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dincer, C., & Karataş, S. (2022). İKİNCİL VERİLER IŞIĞINDA MEDYA TÜKETİMİ, PANDEMİ VE GELECEĞE BAKIŞ. Güncel Pazarlama Yaklaşımları Ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 76-90. https://doi.org/10.54439/gupayad.1170578

Dizinler (Indexing)

25799 21387 21388     21386     24076 28325 28331 28684