Kitap İncelemesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 14, 576 - 596, 07.09.2018

Öz

Bu çalışmada, on dokuzuncu
yüzyıl şair ve ediplerinden olan Fâik Reşad’ın “Divânçe-i Eş’âr” olarak
nitelendirdiği eser bugünkü harflere aktarılmış ve edebi açıdan incelemesi
yapılmıştır.İç kapakta Gülzâr-ı Edeb yâhud Eş
èâr-ı Müntahabe ismi geçen eser,“Bazı âsâr-ı mensûre
ile müzeyyel dîvânçe-i eş
èâr ” açıklamasıyla neşredilmiştir.Eser metin,şekil
ve muhteva açısından incelenmiştir. Eserde bir divân/divânçede bulunması
gereken bütün nazım şekilleri kullanılmış olmasına rağmen eserin ikinci
kısmında mensurelere yer verip,manzum hikâye denilen yeni bir türü denemiş
olması sebebiyle eserin bir divân/divânçe’den farklı olduğu tespit
edilmiştir.Edebiyat tarihimize verdiği eserlerle birçok katkısı bulunan Fâik
Reşad’ın,farklı bir yönünü ele alıp bu eserini tanımak ve tanıtmak edebiyat
tarihimiz adına önemlidir.
Eser İstanbul Büyükşehir
Belediyesi Atatürk Kitaplığı Osmanlıca Kitaplar Koleksiyonu K/ 1570’de
kayıtlıdır.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö. A. (1988-2007).Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü, İnkılap Yayınları,Ankara.
  • Akün ,Ö. F. (1995).Faik Reşad maddesi ,Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi,ss.104- 105.
  • Aslan, T. (2016).Hamid Paşa’nın Van Valiliği,OTAM,Sayı.40/Güz,ss.205-243.
  • Aydemir,Y.-Çeltik,H.(2008).Redife Farklı Bir Bakış: Divan Şiirinde Ön Kafiye ve Ön Redif, Bilig, Sayı.46,ss. 193-214.
  • Aynur,H.(1999).Üniversitelerde Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları - Tezler, Yayınlar, Haberler, Boğaziçi Üniversitesi Matbaası,İstanbul.
  • Babacan,İ.(Yaz 2002).19.Yüzyıl Türk Edebiyatında Kaside (Nazım Şekli), Bilig, Sayı.22, ss133-168.
  • Çöğenli,M.S.(2001).Erzurum Eski Valilerinden Hasan Samih Paşa’nın Biyografisine Ait Önemli Bir Vesika, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı.18,C.8,ss.31-35.
  • Devellioğlu, F. (2013).Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Erdoğan, K. (2004).Diyarbakırlı Saîd Paşa Dîvânı, Manisa, ss.79-82.
  • Gölpınarlı,A.(1961).Fuzûlî Dîvânı,İnkılap Kitabevi,İstanbul.
  • İnal, İ.M.K,(1988).Son Asır Türk Şairleri,C.3,Dergah Yayınları ,İstanbul,ss.1433.
  • İnal, İ.M.K,(1995).Son Hattatlar, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, ss.743-745.
  • İnbaşı,M.(2006).Van Valileri,Sayı.29,Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi.Erzurum.
  • İpekten,H.(1997).Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz,Dergah Yayınları,İstanbul.
  • Kartallıoğlu,Y. (Güz 2007).“Tanzimat Gramerlerinde Bazı Eklerin İmlası ve Dudak Uyumu ile İlgili Uyarılar”, Bilig ,Ahmet Yesevi Üniversitesine Yardım Vakfı, Sayı.43,ss.85-104.
  • Kaya, B.A. (2011). “Atasözleri ve Deyimlerin Dîvân Şiirinde Kullanımı ile Dîvânların Bu Söz Varlıklarımız Bakımından Önemi”, Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, Sayı.6,ss. 11-54.
  • Koçu, R. E.(1971).Fâik Reşad Bey, İstanbul Ansiklopedisi ,İstanbul’un Ansiklopedik Kütüğü,C.10 , Koçu Yayınları,İstanbul,ss.5499.
  • Levent , A. S.(1984).Türk Edebiyatı Tarihi ,Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara,ss.480-481.
  • Levent, A.S.(1980).Divan Edebiyatı,Enderun Kitabevi,İstanbul.
  • Özkan, A. (2017). Kaptan-ı Deryalıktan üç kıta valiliğine Çengeloğlu Tahir Paşa'nın hayatı,askeri,idari ve ilmi yönü,İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Basılmamış Doktora Tezi,İstanbul.
  • Öztuna,Y.(1990).Devletler ve Hanedanlar ,Türkiye 1074-1990,C.2,Başbakanlık Basımevi,Ankara,ss.907-912.
  • Pakalın,Z.(1946-1956).Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü,C.3,İstanbul Fakültesi Yayınları,İstanbul.
  • Reşad,A.(1304).Güldeste,Karabet ve Kasbar Matbaası,İstanbul.
  • Sami,Ş.(2001).Kâmûs-ı Türkî,Çağrı Yayınları,İstanbul.
  • Saraç,M.A.Y.(2007).Klasik Edebiyat Bilgisine Göre Divan Şiirindeki Ahenk Ögeleri,İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi,C. 37,ss. 105-136.
  • Seçkin, S.Y. (1997).Fâik Reşad’ın Hayatı ve Eserleri,Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi ,Ankara.
  • Tarlan, A.N.(2001).Fuzûlî Dîvânı Şerhi,Akçağ Yayınları,Ankara.
  • Türkoğlu,M.B.(2007).Fâik Reşad Külliyât-ı Letâif, Marmara Üniversitesi Yüksek Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Kiriş

Yayımlanma Tarihi 7 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kiriş, E. (2018). FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 576-596.
AMA Kiriş E. FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR. ASBİDER. Eylül 2018;5(14):576-596.
Chicago Kiriş, Elif. “FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5, sy. 14 (Eylül 2018): 576-96.
EndNote Kiriş E (01 Eylül 2018) FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5 14 576–596.
IEEE E. Kiriş, “FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR”, ASBİDER, c. 5, sy. 14, ss. 576–596, 2018.
ISNAD Kiriş, Elif. “FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5/14 (Eylül 2018), 576-596.
JAMA Kiriş E. FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR. ASBİDER. 2018;5:576–596.
MLA Kiriş, Elif. “FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR”. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 14, 2018, ss. 576-9.
Vancouver Kiriş E. FÂİK REŞAD’IN GÜLDESTE ADLI ESERİNE DAİR. ASBİDER. 2018;5(14):576-9.