Türkiye nin terör örgütleriyle mücadelesi ulusal olduğu kadar, uluslararası dış politikada ve hatta sınır ötesinde sıcak takip olarak devam etmektedir. Terör örgütleri üzerinden ülkenin gelişmesi engellenmekte, önü kesilmek istenmekte, doğrudan savaşmak yerine terör örgütlerine silah, para ve destek vererek zayıf düşürmek tercih edilmektedir. Türkiye, uzun süredir terör örgütlerinin manevra alanında bulunan özel olarak seçilmiş bir ülke konumundadır. Bu ve benzeri nedenlerle kimi zaman olağanüstü hal ilan edilebilmekte, özgürlükler kısıtlanabilmektedir. Olağanüstü haller söz konusu olduğunda yürütme organının yetkisi, özellikle de takdir yet-kisi genişlemekte, temel hak ve özgürlükler sınırlanabilmekte, bu durumdan yayın hayatı da et-kilenebilmektedir. Kuşkusuz ki, olağan dönemlerdeki yayıncılık ile olağanüstü dönemlerdeki ya-yıncılık farklı olabilmektedir. AİHS'nin 10 uncu maddesi ile koruma altına alınan ifade özgürlüğü, bilindiği gibi, 1982 Anayasasının 28-32 maddelerinde özel olarak düzenlenmiştir. İfade özgürlü-ğü konusunda Devlet, Anayasanın 13 üncü maddesinde geçen ölçülülük, öze dokunma, gerek-lilik gibi kriterlere uymalıdır. Anayasanın 15 inci maddesinin ikinci fıkrasındaki çekirdek haklar (yaşama hakkı, maddi ve manevi bütünlüğün korunması, din, vicdan, kanaat, düşünce hakkı, suç ve cezaların geçmişe yürümezliği ve masumiyet hakkı) olağanüstü halde dahi korunmak zorun-dadır. İfade özgürlüğünü herhangi bir kanunla sınırlamak da yetmemektedir; bu kanunun dahi belirlilik ve öngörülebilirlik niteliklerine sahip olması şarttır. Özgürlüğü sınırlayan kanunun metni net, açık ve kesin olmalıdır. Mevzuatımızda seçim dönemlerindeki yayınlar özel olarak belirlenmiştir. 298 Sayılı Yasanın 5 inci maddesi radyo ve televizyonlardan yararlanma şeklini ve süresini belirtmiştir. Seçimler ve medya konusu, demokrasi açısından son derece önemlidir. Kuşkusuz ki, kişinin bilgi edinme hakkı olduğu gibi, zararlı yayınlara karşı korunma hakkı da vardır. Zararlı yayınlara karşı kişinin korunmasında, yazılı-görsel medyaya ve Devlete düşen görevler vardır. Bununla birlikte medya patronlarının kişisel, siyasal ve iktisadi çıkarları arka planda olabilir. Savaşlar, terör amaçlı saldırılar, doğal afetler ve benzeri olağanüstü durumların ortaya çıkardığı kriz zamanlarında da ifade ve haber alma özgürlüğü esastır. Bu dönemlerde de yayın hizmetleri önceden denetlenemez ve yargı kararları saklı kalmak kaydıyla durdurulamaz; ancak, millî güvenliğin açıkça gerekli kıldığı hâllerde, kamu düzeninin ciddî şekilde bozulmasının kuvvetle muhtemel olduğu durumlarda, Başbakan geçici yayın yasağı getirebilir; bu karara karşı 24 saat içerisinde Danıştay'a itiraz edilebilir (6216/8). Bu gibi durumlarda kamu yetkilileri müm-kün olan en kısa sürede ve sürekli olarak medyaya bilgi akışını sağlamalıdır.
İfade özgürlüğü olağanüstü hal olağanüstü hal kanun hükmünde kararnamesi yargısal denetim
Extraordinary Periods and Publishing Turkey is fighting against terrorist organizations especially coup attempt dated July 15, 2016. Turkey’s struggle with terrorist organizations continues as much as it is national, international foreign policy and beyond borders. The enemies of Turkey want to prevent the development of our country through terrorist organizations. Today, imperialist countries prefer to weaken the country not by giving arms, but money and support to terrorist organizations instead of fighting directly with the counterpart country. Turkey is a specially selected country in the field of maneuvering of longstanding terrorist organizations.I. GİRİŞTürkiye terör örgütleriyle topyekûn uğraşmakta, bu mücadele, ulusal ve uluslararası alanda olduğu gibi sınır ötesinde de sıcak takip olarak devam etmektedir.Türkiye’nin gelişmesini istemeyenler, terör örgütleri üzerinden ülkenin gelişmesini engellemek, önünü kesmek istemekte, doğrudan savaşmak yerine terör örgütlerine silah, para ve destek vererek zayıf düşürmeyi tercih etmektedirler. Türkiye, uzun süredir terör örgütlerinin manevra alanında bulunan özel olarak seçilmiş konumda bulunmaktadır. Son olarak 17/25 Aralık 2013 ile başlayan eylemler, 15 Temmuz 2016 ile bardağı taşıran son damla olmuş ve ardından olağanüstü hal ilan edilmiş, 15 Temmuz 2016 tarihli darbe girişiminin ardından ilan edilen olağanüstü hal sonrasında 23.7.2016 tarihli 667 sayılı Olağanüstü Hal Kanun Hükmünde Kararnamesi ile terörle bağlantılı olduğu düşünülen bazı STK’lar kapatılmıştır. 667 sayılı KHK’nin 3 üncü maddesinin (1) numaralı fıkrası uyarınca gözaltına alınan ve daha sonra tutuklanan ve mahkemece tüm mal varlıklarına el konulan AYM üyelerinin durumunu görüşen Anayasa Mahkemesi 18 sayfalık kararında, “KHK’nın 3. maddesinde bu kanaate varılabilmesi için belli bir delile dayanma zorunluluğu öngörülmemiştir. Bu kanaatin hangi hususlara dayanılarak oluşacağı Genel The authority of the executive organ, in particular the margin of appreciation, expands when extraordinary situations are concerned. In these cases, fundamental rights and freedoms may be limited. Undoubtedly, publishing in ordinary times differs from publishing in extraordinary periods. Freedom of expression, protected by 10 articles in the ECHR, was specially regulated in Articles 28-32 of the 1982 Constitution. The State has duties on freedom of expression; the criteria such as moderation, do not touch the essence and necessity in the 13th article of the Constitution must be observed. It is not enough to limit the freedom of expression to law; it is essential that even this law has certain qualities and predictability. The text of the law restricting freedom must be clear and precise. The publications of the election period are specially designated. Article 5 of Law No. 298 states how and when to use radio and television. Elections and the media are extremely important in terms of democracy. Laws on equality of opportunity are found by the Constitutional Court in accordance with the Constitution.As the person has the right to information, there is also the right to protection against harmful publications. There are tasks for the protection of the person against harmful publications, the written-visual media and the State. However, the personal, political, and economic interests of media bosses can be background. Freedom of expression and information is essential in wars, terrorist attacks, natural disasters and other emergencies. Broadcasting services can not be pre-audited in these periods and can not be stopped as long as judicial decisions are reserved; but the Prime Minister may bring a provisional publication prohibition in cases where public safety clearly requires that the public order is severely degraded. Public authorities should ensure that information flows to the media as quickly and as continuously as possible
Freedom of expression state of emergency decree on the state of emergency judicial review Council
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1 |