Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 234 - 271, 31.08.2025
https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1698796

Öz

İklim ve çevre hem kendiliğinden hem de insan eliyle değişikliğe uğrar ancak bugün iklim krizi olarak adlandırılan olgu büyük ölçüde insan müdahalesinden kaynaklanır. Sorunun kaynağına inildiğinde ise bireysel düzeyde verilen zararlardan ziyade kurumsal düzeyde verilen zarara, yani şirketlerin ve devletlerin krizdeki payına odaklanmak gerektiği ortaya çıkar. Zira uluslararası raporların da ortaya koyduğu üzere karbon devlerinin ve onlara gerekli alt yapı ve hukuki çerçeveyi sunan devletlerin ortaya çıkan sorun öbeğindeki payı, bireysel sorumluluklarımızla kıyaslanmayacak düzeyde büyüktür. Bu makalede, iklim krizindeki payları ve krizin çözümünde oynayabilecekleri rol çerçevesinde şirketlerin iklimsel özen yükümlülüğü incelenmekte, bu inceleme yapılırken de iklim krizi ile mücadelede bir araç olarak sunulan, halihazırda TBMM’de bulunan İklim Kanunu Teklifi’nde de yer verilen karbon denkleştirme mekanizmaları sorgulanmaktadır. OECD’ye göre son çare olarak başvurulabilecek bir yöntem olan, İş Dünyası ve İnsan Hakları Çalışma Grubunun raporuna göre ise son çare olarak dahi kullanılmaması gereken bir yöntem olan karbon denkleştirmenin Türkiye’de uygulamaya sokulması durumunda, kurulacak sistemin şeffaflık ilkesi doğrultusunda yapılandırılması, denkleştirme kredilerinin yalnızca sınırlı ve belirli koşullar altında kullanılabilir olması, kamuoyunun bu konuda mutlaka bilgilendirilmesi ve karbon dengelemenin alternatif değil diğer politikaları tamamlayıcı ve geçici bir yöntem olarak değerlendirilmesi gerektiği kanaatine varılmıştır.

Kaynakça

  • Acer Y and Kaya İ, Uluslararası Hukuk (Seçkin Yayıncılık 2019).
  • Allen MW and Craig CA, ‘Rethinking Corporate Social Responsibility in the Age of Climate Change: A Communication Perspective’ (2016) (1) International Journal of Corporate Social Responsibility 1.
  • Baras D, ‘Carbon Offsetting’ (2024) 3(27) Ethics, Policy & Environment 281.
  • Baysal B, ‘Haksız Fiil Hukukunun İklim Zararlarının Tazminindeki Gücü Üzerine Bir Deneme’ (2022) KHAS Hukuk Bülteni.
  • Bienhoff LB, ‘Carbon Offsets: How Oil and Gas Companies Can Minimize Impact from the next Wave of Greenwashing’ (2024) (19) Tex J Oil Gas & Energy L 288.
  • Binboğa G, ‘Uluslararası Karbon Ticareti ve Türkiye’ (2014) 9(34) Journal of Yasar University 5732.
  • Bonnitcha J and McCorquodale R, ‘The Concept of “Due Diligence” in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights’ (2017) 3(28) European Journal of International Law 899.
  • Boyle A, ‘Climate Change, the Paris Agreement and Human Rights’ (2018) 4(67) International and Comparative Law Quarterly 759.
  • Capra F and Mattei U, Hukukun Ekolojisi: Doğa ve Toplumla Uyumlu Bir Hukuk Sistemine Doğru (3rd edn, Koç Üniversitesi Yayınları 2021).
  • Cerrahoğlu A, Fransa Örneğinde Birleşmiş Milletler İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri’nin Uygulanması (Yetkin Yayınları 2023).
  • Checker M, ‘Double Jeopardy: Pursuing the Path of Carbon Offsets and Human Rights Abuses’ in Steffen Böhm and Siddhartha Dabhi (eds), Upsetting the Offset: The Political Economy of Carbon Markets (MayFlyBooks Press 2009).
  • Committee on Economic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the 6th Periodic Report of Canada’ (2016).
  • omic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the Fifth Periodic Report of Australia’ (2017).
  • Committee on Economic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the Sixth Periodic Report of the Russian Federation’ (2017).
  • Committee on the Elimination of Discrimination Against Women, ‘Concluding Observations on the Ninth Periodic Report of Norway, CEDAW/C/NOR/CO/9’ (2017).
  • Committee on the Rights of the Child, ‘Decision Adopted by the Committee on the Rights of the Child under the Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on a Communications Procedure in Respect of Communication No. 108/2019, (CRC/C/88/D/108/2019)’ (2021).
  • Demirel Özdemir D, ‘Kurumsal Sürdürülebilirlik Kavramı Çerçevesinde 2024/1760 Sayılı Avrupa Birliği Kurumsal Sürdürülebilirlik Özenli Etki Değerlendirmesi Yönergesi (CSDDD) Hükümlerinin Değerlendirilmesi’ (2024) 3(9) REGESTA 537.
  • De Beco G, ‘Human Rights Impact Assessments’ (2017) 2(27) Netherlands Quarterly of Human Rights 140.
  • European Commission, ‘Opinion of the European Economic and Social Committee on the “Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions — A Renewed EU Strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility”, COM(2011) 681 Final 2012/C 229/15’.
  • European Parliament and of the Council, ‘Directive (EU) 2024/1760 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 on Corporate Sustainability Due Diligence and Amending Directive (EU) 2019/1937 and Regulation(EU) 2023/2859’ (2024).
  • Filonchyk M and others, ‘Greenhouse Gases Emissions and Global Climate Change: Examining the Influence of CO2, CH4, and N2O’ (2024) (935) Science of The Total Environment.
  • Fraser N, ‘Sermayenin İklimleri’ in Didem Bayındır and Mine Yıldırım (eds), Ekoloji – Bir Arada Yaşamın Geleceği (1st edn, Tellekt 2022).
  • Free C, Jones S and Tremblay M-S, ‘Greenwashing and Sustainability Assurance: A Review and Call for Future Research’ (2024) Journal of Accounting Literature.
  • Google, ‘Environmental Report’ (2023).
  • Google, ‘Environmental Report’ (2024).
  • Gökçen G, ‘Chiara Sacchi ve Diğerleri v. Türkiye’ in. Şirin T and Armutcuoğlu CY (eds.), Çocuk Hakları Komitesi Bireysel Başvuru Kararları (Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 428, 2024).
  • Green JF, ‘Carbon Offsets’ in Thomas Hale and David Held (eds), Handbook of Transnational Governance Institutions and Innovations (1st edn, Politiy Press 2011).
  • Human Rights Committee, ‘General Comment No.36 on Article 6: Right to Life, CCPR/C/GC/36’ (2019).
  • Human Rights Council, ‘Climate Change and Poverty - Report of the Special Rapporteur on Extreme Poverty and Human Rights, A/HRC/41/39’ (2019).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change, Climate Change 2014: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (Core Writing Team, Rajendra K Pachauri and Leo Meyer eds, IPCC 2014).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change IPCC, 2018: Global Warming of 1.5°C.An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty (Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York, NY, USA).
  • Kaplan RS, Ramanna K and Roston M, ‘Accounting for Carbon Offsets-Establishing the Foundation for Carbon-Trading Markets’ (2023) 23–050.
  • Kim S, Li T and Wu Y, ‘Carbon Offsets: Decarbonization or Transition-Washing?’ (2024) SSRN Electronic Journal. Kocabıyık S and Başer ET, ‘Haksız Rekabet Hukuku Hükümlerinin Yeşil Yıkama Davranışı Kapsamında Değerlendirilmesi’ (2024) (216) Terazi Hukuk Dergisi 134.
  • Köybaşı S, İklim Değişikliğine Karşı Yeşil Anayasalcılık (1st edn, On İki Levha Yayıncılık 2023).
  • Löwy M, Ecosocialism - A Radical Alternative to Capitalist Catastrophe (Haymarket Books 2015).
  • Macchi C and Bernaz N, ‘Business, Human Rights and Climate Due Diligence: Understanding the Responsibility of Banks’ (2021) 13 Sustainability 1.
  • Macchi C and van Zeben J, ‘Business and Human Rights Implications of Climate Change Litigation: Milieudefensie et al. v Royal Dutch Shell’ (2021) 3(30) Review of European, Comparative & International Environmental Law 409.
  • MJ Möllers T, ‘European Green Deal: Greenwashing and the Forgotten Good Corporate Citizen as an Investor’ (2022) 2(28) Columbia Journal of European Law 203.
  • OECD, OECD Guidelines for Multinational Enterprises on Responsible Business Conduct (OECD Publishing 2023).
  • Öztaban Yağcı P, Sürdürülebilirlik Perspektifinde Şirketlerin Sosyal Sorumluluğu ve Fransız Danıştayı’nın Yetkisi (1st edn, Seçkin Yayıncılık 2023).
  • Pazvantoğlu CA, ‘Yumuşak Hukuk Tartışmaları Çerçevesinde BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkelerinin Değerlendirilmesi’ (2021) 2(27) Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 1131.
  • Ramasastry A, ‘Corporate Social Responsibility Versus Business and Human Rights: Bridging the Gap Between Responsibility and Accountability’ (2015) 2(14) Journal of Human Rights 237.
  • Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council, Establishing the framework for achieving climate neutrality and amending Regulations (EC) No 401/2009 and (EU) 2018/1999 (‘European Climate Law’) 2021.
  • Roschmann C, ‘İklim Değişikliği ve İnsan Hakları’ Fırat E (trs.), (2021) 4(70) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1155.
  • Ruggie J, ‘Just Business, Multinational Corporations and Human Rights’ (2013).
  • Ruggie JG and Sherman III JF, ‘The Concept of “Due Diligence” in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights: A Reply to Jonathan Bonnitcha and Robert McCorquodale’ (2017) (28) European Journal of International Law 921.
  • Tarman ZD, ‘İş Dünyası ve İnsan Hakları: Zorunlu İnsan Hakları Durum Tespit Yükümlülükleri’ (2022) 3(71) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1183.
  • Toft KH, ‘Climate Change as a Business and Human Rights Issue: A Proposal for a Moral Typology’ (2020) 1(5) Business and Human Rights Journal 1.
  • Töre İ, ‘Kurumsal Yönetim Kapsamında İklim Değişikliği Raporlaması: Düzenleyici Perspektiften Halka Açık Anonim Şirketlerde Raporlamaya İlişkin Güncel Standartların Değerlendirilmesi’ (2025) 29(2) Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.
  • United Nations Environment Programme, ‘Climate Change and Human Rights’ (2015).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner, ‘Guiding Principles on Business and Human Rights, Implementing the United Nations “Protect, Respect and Remedy” Framework’ (2011).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner, ‘Frequently Asked Questions on Human Rights and Climate Change Fact Sheet No.38’ (2021).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner Working Group on Business and Human Rights, ‘Climate Change and the UNGPs - Information Not on Climate Change and the UNGPs’ (2023).
  • World Bank Group, ‘State And Trends of Carbon Pricing’ (2024).
  • World Health Organization, ‘Comparative Quantification of Health Risks: Global and Regional Burden of Disease Attributable to Selected Major Risk Factors’ (2004).
  • Yeşilmen E, ‘Şirketlerin Tedarik Zincirlerinde İnsan Hakları Özen Yükümlülükleri - Alman Tedarik Zincirleri Özen Yükümlülükleri Kanunu’na Genel Bir Bakış’ (2024) 2(17) İş Ahlakı Dergisi 117.
  • Yıldırım E, ‘Birleşmiş Milletler İş Hayatı ve İnsan Hakları Rehber İlkelerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi’ içinde, Sosyal İnsan Hakları Ulusal Sempozyumu VI, Bildiriler (Petrol İş Yayını 119, 2014)
  • Yücel-Dericiler Ö, Uluslararası Esnek Hukuktan Bağlayıcı Hukuka: Şirketler ve İnsan Hakları (1st edn, On İki Levha Yayıncılık 2023).

Corporate Climate Due Diligence and Carbon Offsetting in Combating the Climate Crisis

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 2, 234 - 271, 31.08.2025
https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1698796

Öz

Climate and the environment undergo changes both naturally and as a result of human activity. However, the phenomenon currently referred to as the climate crisis is largely driven by human intervention. When tracing the root causes of this crisis, it becomes evident that the damage inflicted at the institutional level—namely by corporations and states—far outweighs the harm caused by individual actions. As international reports also demonstrate, the contribution of carbon majors and the states that provide them with the necessary infrastructure and legal frameworks to the climate crisis is disproportionately greater than individual responsibilities. This article examines the climate due diligence obligations of corporations in light of their contribution to the climate crisis and the potential role they can play in addressing it. In conducting this analysis, particular attention is given to carbon offset mechanisms, which are presented as tools in the fight against climate change and are included in the Draft Climate Law currently under consideration by the Grand National Assembly of Türkiye. While the OECD identifies carbon offsetting as a method to be used only as a last resort, the Working Group on Business and Human Rights argues that it should not be used even as a last resort. Should such a mechanism be implemented in Türkiye, it is concluded that the system must be structured in accordance with the principle of transparency, that offset credits should be permitted only under limited and clearly defined conditions, that the public must be adequately informed on the matter, and that, ultimately, a gradual phase-out of this method should be considered.

Kaynakça

  • Acer Y and Kaya İ, Uluslararası Hukuk (Seçkin Yayıncılık 2019).
  • Allen MW and Craig CA, ‘Rethinking Corporate Social Responsibility in the Age of Climate Change: A Communication Perspective’ (2016) (1) International Journal of Corporate Social Responsibility 1.
  • Baras D, ‘Carbon Offsetting’ (2024) 3(27) Ethics, Policy & Environment 281.
  • Baysal B, ‘Haksız Fiil Hukukunun İklim Zararlarının Tazminindeki Gücü Üzerine Bir Deneme’ (2022) KHAS Hukuk Bülteni.
  • Bienhoff LB, ‘Carbon Offsets: How Oil and Gas Companies Can Minimize Impact from the next Wave of Greenwashing’ (2024) (19) Tex J Oil Gas & Energy L 288.
  • Binboğa G, ‘Uluslararası Karbon Ticareti ve Türkiye’ (2014) 9(34) Journal of Yasar University 5732.
  • Bonnitcha J and McCorquodale R, ‘The Concept of “Due Diligence” in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights’ (2017) 3(28) European Journal of International Law 899.
  • Boyle A, ‘Climate Change, the Paris Agreement and Human Rights’ (2018) 4(67) International and Comparative Law Quarterly 759.
  • Capra F and Mattei U, Hukukun Ekolojisi: Doğa ve Toplumla Uyumlu Bir Hukuk Sistemine Doğru (3rd edn, Koç Üniversitesi Yayınları 2021).
  • Cerrahoğlu A, Fransa Örneğinde Birleşmiş Milletler İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri’nin Uygulanması (Yetkin Yayınları 2023).
  • Checker M, ‘Double Jeopardy: Pursuing the Path of Carbon Offsets and Human Rights Abuses’ in Steffen Böhm and Siddhartha Dabhi (eds), Upsetting the Offset: The Political Economy of Carbon Markets (MayFlyBooks Press 2009).
  • Committee on Economic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the 6th Periodic Report of Canada’ (2016).
  • omic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the Fifth Periodic Report of Australia’ (2017).
  • Committee on Economic Social and Cultural Rights, ‘Concluding Observations on the Sixth Periodic Report of the Russian Federation’ (2017).
  • Committee on the Elimination of Discrimination Against Women, ‘Concluding Observations on the Ninth Periodic Report of Norway, CEDAW/C/NOR/CO/9’ (2017).
  • Committee on the Rights of the Child, ‘Decision Adopted by the Committee on the Rights of the Child under the Optional Protocol to the Convention on the Rights of the Child on a Communications Procedure in Respect of Communication No. 108/2019, (CRC/C/88/D/108/2019)’ (2021).
  • Demirel Özdemir D, ‘Kurumsal Sürdürülebilirlik Kavramı Çerçevesinde 2024/1760 Sayılı Avrupa Birliği Kurumsal Sürdürülebilirlik Özenli Etki Değerlendirmesi Yönergesi (CSDDD) Hükümlerinin Değerlendirilmesi’ (2024) 3(9) REGESTA 537.
  • De Beco G, ‘Human Rights Impact Assessments’ (2017) 2(27) Netherlands Quarterly of Human Rights 140.
  • European Commission, ‘Opinion of the European Economic and Social Committee on the “Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions — A Renewed EU Strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility”, COM(2011) 681 Final 2012/C 229/15’.
  • European Parliament and of the Council, ‘Directive (EU) 2024/1760 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 on Corporate Sustainability Due Diligence and Amending Directive (EU) 2019/1937 and Regulation(EU) 2023/2859’ (2024).
  • Filonchyk M and others, ‘Greenhouse Gases Emissions and Global Climate Change: Examining the Influence of CO2, CH4, and N2O’ (2024) (935) Science of The Total Environment.
  • Fraser N, ‘Sermayenin İklimleri’ in Didem Bayındır and Mine Yıldırım (eds), Ekoloji – Bir Arada Yaşamın Geleceği (1st edn, Tellekt 2022).
  • Free C, Jones S and Tremblay M-S, ‘Greenwashing and Sustainability Assurance: A Review and Call for Future Research’ (2024) Journal of Accounting Literature.
  • Google, ‘Environmental Report’ (2023).
  • Google, ‘Environmental Report’ (2024).
  • Gökçen G, ‘Chiara Sacchi ve Diğerleri v. Türkiye’ in. Şirin T and Armutcuoğlu CY (eds.), Çocuk Hakları Komitesi Bireysel Başvuru Kararları (Türkiye Barolar Birliği Yayınları: 428, 2024).
  • Green JF, ‘Carbon Offsets’ in Thomas Hale and David Held (eds), Handbook of Transnational Governance Institutions and Innovations (1st edn, Politiy Press 2011).
  • Human Rights Committee, ‘General Comment No.36 on Article 6: Right to Life, CCPR/C/GC/36’ (2019).
  • Human Rights Council, ‘Climate Change and Poverty - Report of the Special Rapporteur on Extreme Poverty and Human Rights, A/HRC/41/39’ (2019).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change, Climate Change 2014: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (Core Writing Team, Rajendra K Pachauri and Leo Meyer eds, IPCC 2014).
  • Intergovernmental Panel on Climate Change IPCC, 2018: Global Warming of 1.5°C.An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty (Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York, NY, USA).
  • Kaplan RS, Ramanna K and Roston M, ‘Accounting for Carbon Offsets-Establishing the Foundation for Carbon-Trading Markets’ (2023) 23–050.
  • Kim S, Li T and Wu Y, ‘Carbon Offsets: Decarbonization or Transition-Washing?’ (2024) SSRN Electronic Journal. Kocabıyık S and Başer ET, ‘Haksız Rekabet Hukuku Hükümlerinin Yeşil Yıkama Davranışı Kapsamında Değerlendirilmesi’ (2024) (216) Terazi Hukuk Dergisi 134.
  • Köybaşı S, İklim Değişikliğine Karşı Yeşil Anayasalcılık (1st edn, On İki Levha Yayıncılık 2023).
  • Löwy M, Ecosocialism - A Radical Alternative to Capitalist Catastrophe (Haymarket Books 2015).
  • Macchi C and Bernaz N, ‘Business, Human Rights and Climate Due Diligence: Understanding the Responsibility of Banks’ (2021) 13 Sustainability 1.
  • Macchi C and van Zeben J, ‘Business and Human Rights Implications of Climate Change Litigation: Milieudefensie et al. v Royal Dutch Shell’ (2021) 3(30) Review of European, Comparative & International Environmental Law 409.
  • MJ Möllers T, ‘European Green Deal: Greenwashing and the Forgotten Good Corporate Citizen as an Investor’ (2022) 2(28) Columbia Journal of European Law 203.
  • OECD, OECD Guidelines for Multinational Enterprises on Responsible Business Conduct (OECD Publishing 2023).
  • Öztaban Yağcı P, Sürdürülebilirlik Perspektifinde Şirketlerin Sosyal Sorumluluğu ve Fransız Danıştayı’nın Yetkisi (1st edn, Seçkin Yayıncılık 2023).
  • Pazvantoğlu CA, ‘Yumuşak Hukuk Tartışmaları Çerçevesinde BM İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkelerinin Değerlendirilmesi’ (2021) 2(27) Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 1131.
  • Ramasastry A, ‘Corporate Social Responsibility Versus Business and Human Rights: Bridging the Gap Between Responsibility and Accountability’ (2015) 2(14) Journal of Human Rights 237.
  • Regulation (EU) 2021/1119 of the European Parliament and of the Council, Establishing the framework for achieving climate neutrality and amending Regulations (EC) No 401/2009 and (EU) 2018/1999 (‘European Climate Law’) 2021.
  • Roschmann C, ‘İklim Değişikliği ve İnsan Hakları’ Fırat E (trs.), (2021) 4(70) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1155.
  • Ruggie J, ‘Just Business, Multinational Corporations and Human Rights’ (2013).
  • Ruggie JG and Sherman III JF, ‘The Concept of “Due Diligence” in the UN Guiding Principles on Business and Human Rights: A Reply to Jonathan Bonnitcha and Robert McCorquodale’ (2017) (28) European Journal of International Law 921.
  • Tarman ZD, ‘İş Dünyası ve İnsan Hakları: Zorunlu İnsan Hakları Durum Tespit Yükümlülükleri’ (2022) 3(71) Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1183.
  • Toft KH, ‘Climate Change as a Business and Human Rights Issue: A Proposal for a Moral Typology’ (2020) 1(5) Business and Human Rights Journal 1.
  • Töre İ, ‘Kurumsal Yönetim Kapsamında İklim Değişikliği Raporlaması: Düzenleyici Perspektiften Halka Açık Anonim Şirketlerde Raporlamaya İlişkin Güncel Standartların Değerlendirilmesi’ (2025) 29(2) Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi.
  • United Nations Environment Programme, ‘Climate Change and Human Rights’ (2015).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner, ‘Guiding Principles on Business and Human Rights, Implementing the United Nations “Protect, Respect and Remedy” Framework’ (2011).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner, ‘Frequently Asked Questions on Human Rights and Climate Change Fact Sheet No.38’ (2021).
  • United Nations Human Rights Office of the High Commissioner Working Group on Business and Human Rights, ‘Climate Change and the UNGPs - Information Not on Climate Change and the UNGPs’ (2023).
  • World Bank Group, ‘State And Trends of Carbon Pricing’ (2024).
  • World Health Organization, ‘Comparative Quantification of Health Risks: Global and Regional Burden of Disease Attributable to Selected Major Risk Factors’ (2004).
  • Yeşilmen E, ‘Şirketlerin Tedarik Zincirlerinde İnsan Hakları Özen Yükümlülükleri - Alman Tedarik Zincirleri Özen Yükümlülükleri Kanunu’na Genel Bir Bakış’ (2024) 2(17) İş Ahlakı Dergisi 117.
  • Yıldırım E, ‘Birleşmiş Milletler İş Hayatı ve İnsan Hakları Rehber İlkelerinin Eleştirel Bir Değerlendirmesi’ içinde, Sosyal İnsan Hakları Ulusal Sempozyumu VI, Bildiriler (Petrol İş Yayını 119, 2014)
  • Yücel-Dericiler Ö, Uluslararası Esnek Hukuktan Bağlayıcı Hukuka: Şirketler ve İnsan Hakları (1st edn, On İki Levha Yayıncılık 2023).
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk, Toplum ve Sosyo-Yasal Araştırma, Hukuk (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özge Yücel Dericiler

Mehmet Aytek 0009-0008-4447-2751

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücel Dericiler, Ö., & Aytek, M. (2025). Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 15(2), 234-271. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1698796
AMA Yücel Dericiler Ö, Aytek M. Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları. HHFD. Ağustos 2025;15(2):234-271. doi:10.32957/hacettepehdf.1698796
Chicago Yücel Dericiler, Özge, ve Mehmet Aytek. “Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15, sy. 2 (Ağustos 2025): 234-71. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1698796.
EndNote Yücel Dericiler Ö, Aytek M (01 Ağustos 2025) Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15 2 234–271.
IEEE Ö. Yücel Dericiler ve M. Aytek, “Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları”, HHFD, c. 15, sy. 2, ss. 234–271, 2025, doi: 10.32957/hacettepehdf.1698796.
ISNAD Yücel Dericiler, Özge - Aytek, Mehmet. “Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi 15/2 (Ağustos2025), 234-271. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.1698796.
JAMA Yücel Dericiler Ö, Aytek M. Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları. HHFD. 2025;15:234–271.
MLA Yücel Dericiler, Özge ve Mehmet Aytek. “Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları”. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 15, sy. 2, 2025, ss. 234-71, doi:10.32957/hacettepehdf.1698796.
Vancouver Yücel Dericiler Ö, Aytek M. Şirketlerin İklimsel Özen Yükümlülüğü ve İklim Kriziyle Mücadelede Karbon Denkleştirme Mekanizmaları. HHFD. 2025;15(2):234-71.