UYARLAMALI SEÇİME-DAYALI KONJOİNT ANALİZİ İLE MEDİKAL TURİZM HİZMETİ TASARIMI
Yıl 2020,
Cilt: 23 Sayı: 2, 317 - 332, 11.06.2020
Saliha Karadayi Usta
,
Şeyda Serdarasan
Öz
Medikal turizm, düşük bekleme süreleri, düşük maliyetler, alanında uzman sağlık görevlileri ve yeni ülkeleri keşfetme olanağı gibi avantajlarıyla hastalar için cazip bir turizm hizmetidir. Çok sayıda hizmet sağlayıcının dâhil olduğu bu hizmetin sunumu ve gerçekleştirilmesi için hizmet sağlayıcılar ve hastalar arasındaki etkileşim önemlidir. Bu çalışmanın amacı, medikal turistlerin tercihlerini anlamak ve bu doğrultuda bir aracı kurum tarafından sunulan hizmet paketi alternatiflerini ortaya koymak ve değerlendirmektir. Medikal turistlerin hizmete ilişkin tercihleri uyarlamalı seçime-dayalı konjoint analiziyle beş dilde hazırlanan bir anket aracılığıyla elde edilerek bir medikal turizm hizmet paketinde muhakkak olması gereken veya isteğe bağlı bırakılması gereken hizmetler netleştirilmiştir. Buradan yola çıkarak çeşitli hizmet paketi senaryoları oluşturulmuş ve pazar simülasyonuyla medikal turistlerin bu paketleri nasıl değerlendirebileceği ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçları, bir aracı kurumun hizmet paketlerini tasarlaması ve bu kapsamda diğer hizmet verenlerle yapması gereken işbirliklerinin düzeylerinin belirlemesi için yol gösterici niteliktedir.
Kaynakça
- Anylogic (2020). Marketing simulation, https://www.anylogic.com/markets/
- Atar, B. (2010). Basit doğrusal regresyon analizi ile hiyerarşik doğrusal modeller analizinin karşılaştırılması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 78-84.
- Aydın, G., & Karamehmet Aydın, B. (2015). Dünyada ve Türkiye’de sağlık turizmi pazarlama uygulamaları ve karşılaştırmalı durum analizi. Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 16(1), 1-21.
- Bostan, S., & Yalçın, B. (2016). Sağlık turistlerinin medikal destinasyon seçimini etkileyen faktörler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1729-1735.
- Bridges, J. F. P. Hauber, A. B., Marshall, D., Lloyd, A.., Prosser, L. A., Regier, D. A., …& Mauskopf, J. (2011). Conjoint analysis applications in health—a checklist: A report of the ISPOR good research practices for conjoint analysis task force. Value in Health, 14(4), 403-413.
- Concentric (2020). Market simulation, https://concentricmarket.com/market-simulation.
- Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand and surgery. Tourism Management, 27(6), 1093-1100.
- Dökme, S. (2019). Medikal turizmde hasta tercihini etkileyen faktörler. International Social Sciences Studies Journal, 5(30), 825-831.
- Farmakas, A., Theodorou, M., Galanis, P., Karayiannis, G., Ghobrial, S., Polyzos, N., Papastavrou, E. Agapidaki, E., & Souliotis, K. (2017). Public engagement in setting healthcare priorities: A ranking exercise in Cyprus. Cost Effectiveness and Resource Allocation, 15(1), 16.
- Gelb Consulting Group, Inc. (2020). Conjoint analysis application in healthcare.
- Genç, A., Karadavut, U., & Palta, Ç. (2010). Lineer olmayan Bayesci regresyon ve tarım alanında bir uygulama. TÜBAV Bilim, 3(3), 250-258.
- Gündüz, F. F. Gündüz, S., & Yavuz, H. B. (2019). Türkiye’nin sağlık turizmi talebini etkileyen faktörlerin analizi: Çekim modeli yaklaşımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 717-740.
- Hopkins, L., Labonté, R., Runnels, V., & Packer, C. (2010). Medical tourism today: What is the state of existing knowledge? Journal of Public Health Policy, 31(2), 185–198.
- Insights Association (2020). What is Market Research? https://www.insightsassociation.org/issues-policies/glossary/market-simulation
- Karadayi Usta, S., & SerdarAsan, Ş. (2020) A conceptual model of medical tourism service supply chain. Journal of Industrial Engineering and Management, 13(2), 246-265.
- Liew, H. P (2018). Healthcare satisfaction among older adults. American Journal of Health Behavior, 42(1), 99-108.
- Mason, A. M., & Spencer, E. (2017). Health communication: Insights for quality hospitality bridging healthcare (H2H) delivery in medical tourism. In F.J. DeMicco (Eds.), Medical tourism and wellness: Hospitality bridging healthcare (H2H), (pp. 127-145).
- Orme, B. K. (2010). Getting started with conjoint analysis : strategies for product design and pricing research, Research Publishers.
- Ozer, O., & Songur, C. (2012) Turkey’s position in the world health tourism and its economic dimension. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 69-81.
- Ryan M., & Farrar S. (2000). Using conjoint analysis to elicit preferences for health care. BMJ, 320(7248), 1530-1533.
- Sawtooth Software. 2019. Technical papers. www.sawtoothsoftware.com/support/technical-papers
- Sevim, E., & Sevim, E. (2019). Medikal turizm tercihini etkileyen faktörlerin incelenmesi: Türkiye örneği. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 22(3), 633-652.
- Şıklar, E. (1999). Regresyon analizinde Bayesçi yaklaşım. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(1), 113-122.
- Uluslararası Sağlık Turizmi ve Turistin Sağlığı Hakkında Yönetmelik (2017). Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü (Sayı: 30123), Sağlık Bakanlığı, Ankara.