Türkiye’de Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelere başvuru MHRS (Merkezi Hekim Randevu Sistemi) ve
kuyruk sistemi olmak üzere iki yol ile olmaktadır. MHRS başvurusu yıllar içerisinde giderek daha fazla
kullanılmaktadır. Sağlık alanındaki gelişmeler ve değişimler hastaların beklenti ve isteklerini artırdıkça
hastanelerin iş yoğunluğu da artırmaktadır. Türkiye’de gözlendiği kadarıyla hastalar aynı muayene kaydında
birden fazla şikâyet iletebilmekte ve tek başvuruda birden fazla hastalık için çözüm bekleyebilmektedir. İş yükü
açısından olumsuzluk yaratabilecek bu durumun başvuru türleri ile ilişkili olabileceği düşünülmüştür. Bu
çalışma, sağlık hizmeti sunumunu çoğunlukla ayaktan hasta başvurusu olarak yürüten dermatoloji polikliniğinde
yapılmıştır. Çalışmanın amacı, MHRS ve kuyruk sistemi yoluyla olan başvuru türleri ve iletilen dermatolojik
şikâyet sayısı açısından sosyo-demografik özelliklerin, dermatolojik şikâyet sayısı ile başvuru türü arasındaki
ilişkinin incelenmesi ve sık görülen dermatolojik hastalıkların başvuru türü ve şikâyet sayısı açısından
dağılımlarını araştırmaktır. Hastaların yaş, cinsiyet, eğitim ve çalışma durumu, başvuru türleri (MHRS/kuyruk
sistemi), iletilen dermatolojik şikâyetin sayısı (tek şikâyet/birden fazla şikâyet), şikayetlere göre hastalıkların
tanısı ve birden fazla şikâyetin muayenenin hangi aşamasında iletildiği kaydedilmiştir. Ayrıca hastaların kendi
muayenelerinde, yakınlarını muayene ettirme istekleri de kaydedilmiştir. Çalışmaya alınan 1600 hastanın, 798’i
MHRS, 802’si ise kuyruk sistemi yoluyla başvuru yapmıştır. Dermatolojik şikâyet sayısı açısından, %72’sinin
(n=1152) tek, %28’inin (n=448) ise birden fazla şikâyeti mevcuttur. MHRS ile başvuran hastalarda, kuyruk
sistemiyle başvuran hastalara kıyasla birden fazla şikâyet iletme sıklığı istatistiksel olarak anlamlı yüksek
bulunmuştur (p<0,05). Birden fazla şikâyet ileten grubun %40,2’si (n=180) şikayetlerini reçete yazma
esnasında, %4,9’u (n=22) ise muayene işlemi bitip muayenehaneden ayrılırken bildirmiştir. Dermatolojik
hastalıklar açısından akne ve pigmentasyon bozuklukları, MHRS ile başvuran hastalarda daha fazla
görülmüştür (p<0,05). Yaklaşık %30 hastanın, tek başvuru içerisinde birden fazla şikâyet iletmesi ve bu
şikayetleri muayenenin farklı aşamalarında bildirmesinin, iş yükü artışına ve hekim ile hastanın tatminsizliğine
neden olabileceği düşünülmektedir. Muayene sürelerinin artırılması, MHRS randevu oluşturma sürelerinin
düzenlenmesi, MHRS ve kuyruk sisteminin sınırları belirlenerek, hastanelere başvuru yöntemleri hakkında
halkın bilinçlendirilmesi önerilmektedir.
Merkezi hekim randevu sistemi MHRS kuyruk sistemi dermatolojik şikâyet sağlık hizmeti.
Appointments to hospitals affiliated with the Ministry of Health in Turkey are made in two ways: CPAS
(Central Physician Appointment System) and queue system. The CPAS has been used more over the years. As the
developments and changes in the field of health increase the expectations of the patients, the workload of the
hospitals also increases. It is observed that patients report multiple complaints in one visit and expect treatments
in a single appointment process. This situation, which could create a negative effect on workload, might be
related to the appointment types. This study was carried out in the dermatology outpatient clinic, which provides
health services mostly as an outpatient referral. The present study aims to evaluate the socio-demographic
characteristics in terms of the types of appointments, to determine the number of dermatological complaints, the
relationship between the number of complaints and the appointment type, and to analyze the distribution of
common dermatological diseases in terms of application type and the number of complaints. The age, gender,
education, employment status, appointment type (CPAS/queue), number of dermatologic complaints
(single/multiple), dermatological diagnosis, the examination stage of reported complaints and the requests of
patients to have their relatives’ examination during their visit were recorded. Of the 1600 patients, 798 were
admitted via CPAS and 802 the queuing system. While 72% (n=1152) had single complaint, 28% (n=448)
multiple complaints. The multiple complaints were significantly higher in patients admitted with CPAS (p<0.05).
Of the patients with multiple complaints, 40.2% (n=180) stated the complaints during the prescribing, and 4.9%
(n=22) while leaving the clinic after the examination was completed. Acne and pigmentation disorders were
higher in patients with CPAS. It is thought that the reported multiple complaints in one visit (nearly 30%
patients) and different stages of the examination may cause an increase in workload and dissatisfaction of both
the physician and the patient. It is recommended to increase the examination times, make arrangements in terms
of CPAS appointment, to determine the limits of the CPAS and the queue system, and raise awareness of the
public about the methods of appointment systems.
Central physician appointment system MHRS queue system dermatological complaint health care
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 1 |