This article examines the claim that Ibn Ḥazm (d. 456/1064) described Tirmidhī (d. 279/892), the author of al-Jāmiʿ al-Tirmidhī, as “majhūl,” alongside assertions by certain scholars from the Persian region who maintained that the work was not transmitted (samāʿ) directly from its author. Both suppositions share a resemblance in that they highlight factors which, during the early period, cast doubt on the work’s credibility. The study first explores, in chronological order, how the statement attributed to Ibn Ḥazm was conveyed across various regions and periods, and how it was interpreted by scholars such as Ibn al-Qaṭṭān (d. 628/1231), al-Dhahabī (d. 748/1348), and Ibn Ḥajar (d. 852/1449). It also investigates how al-Jāmiʿ al-Tirmidhī reached al-Andalus, the work’s recognition in that region, and the possible connotations of the term “majhūl” as employed by Ibn Ḥazm. The findings indicate that al-Jāmiʿ al-Tirmidhī arrived in al-Andalus in the mid-4th/10th century—about a century before Ibn Ḥazm’s death—and was present in the works of Ibn Ḥazm’s teachers. Moreover, it appears that the statement ascribed to Ibn Ḥazm was most likely taken out of context, leading to a misunderstanding. Doubts regarding its direct reception from the author are connected with Abū ʿAbd Allāh al-Fasawī (d. first half of the 5th/11th century) and his teachers from the Persian region. However, authoritative scholars emphasize that hadith masters such as al-Shāshī (d. 335/946) and al-Maḥbūbī (d. 346/957) directly transmitted the work from its author through a valid samāʿ. Furthermore, records confirming that al-Fasawī himself received and transmitted al-Jāmiʿ al-Tirmidhī undermine any claim disputing the existence of a continuous samāʿ.
Bu makale, İbn Hazm’ın (öl. 456/1064) Câmi‘u’t-Tirmizî müellifi Tirmizî’yi (öl. 279/892) “meçhul” olarak nitelendirmesi ile Fars bölgesindeki bazı âlimlerin, eserin müellifinden semâ edilmediğine dair iddialarını inceler. Her iki varsayım da erken dönemde eserin itibarına gölge düşüren hususları yansıtması bakımından benzerlik göstermektedir. Öncelikle, İbn Hazm’a nispet edilen sözün farklı coğrafya ve dönemlerde nasıl nakledildiği; İbnü’l-Kattân (öl. 628/1231), Zehebî (öl. 748/1348) ve İbn Hacer (öl. 852/1449) gibi âlimlerce nasıl yorumlandığı kronolojik olarak incelenmektedir. Ayrıca Câmi‘u’t-Tirmizî’nin Endülüs’e intikal süreci, eserin bölgedeki tanınırlığı ve İbn Hazm’ın “meçhul” kavramının kullanıma ilişkin muhtemel anlamlar incelenmiştir. Araştırmalar neticesinde, Câmi‘u’t-Tirmizî’nin İbn Hazm’ın vefatından bir asır önce yani 4./10. yüzyılın ortalarında Endülüs’e ulaştığı, İbn Hazm’ın hocalarının eserlerinde yer aldığı ve ona atfedilen ifadenin büyük ihtimalle bağlamından koparılarak yanlış anlaşıldığı tespit edilmiştir. Eserin müellifinden doğrudan tahammül edildiğine dair şüpheler, Fars bölgesinden Ebû Abdullah el-Fesevî’ye (öl. 5./11. asrın ilk yarısı) ve onun hocalarına atfedilmektedir. Ancak mütehassıs âlimler, Şâşî (öl. 335/946) ve Mahbûbî (öl. 346/957) gibi muhaddislerin, eseri doğrudan müellifinden sahih bir semâ ile tahammül ettiklerini vurgulamışlardır. Üstelik muttasıl bir semanın olmadığına dair şüphelerin kendisine atfedildiği Fesevî tarafından da Câmi‘u’t-Tirmizî’nin tahammül edilip rivayet edildiğine dair kayıtlar işbu iddiayı çürütmektedir.
تتناول هذه الدراسةُ ادعاءين مثيرين للجدل حول "جامع الترمذي"، الذي يُعدّ من المصادر الأساسية في علم الحديث. يتمثّل الادعاء الأول في أن ابن حزم (ت. ٤٥٦/١٠٦٤)، وهو أبرز ممثلي المذهب الظاهري، وصف أبا عيسى الترمذي (ت. ٢٧٩/٨٩٢) بأنه "مجهول". أما الادعاء الثاني، فهو الزعم بأنه لا يوجد أي راوٍ سمع "جامع الترمذي" مباشرة من مؤلفه. ويتشابه هذان الادعاءان في كونهما قد ألقيا ظلالاً من الشك على مكانة الكتاب وموثوقيته في الفترة المبكرة.
وتهدف الدراسة إلى تناول هذين الادعاءين التاريخيين بشأن "جامع الترمذي" من منظورٍ زمنيّ متسلسل؛ وذلك من خلال تحليل طبيعتهما، وطرق انتقالهما، والسياقات التي قُرئا فيها، ومناقشة تقييمات العلماء لهما.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hadis |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 14 |
Hadith Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.