This study sheds light on the importance that ḥadīt̲h̲ narrators place to be sure about memory and listening, and their great efforts to purify the Sunna of our Prophet (PBUH) from all kinds of excess, deficiencies, and doubts. Many factors encourage them to behave in this way. The most important of these are their recognition of the position of the Sunna of the Prophet (PBUH) in Islamic S̲h̲arīʿa; efforts to convey the Sunna as it was from the Prophet (PBUH); Muslims taking him as an example and applying his decree; their fear of mistakes that would be included in the sunna or confusion in one of the narrators, and their contribution by rote memorization to avoid any falsehood that might come to the Prophet (PBUH). For the confirmation and realization of Memorization and Listening, narrators followed several ways such as: negotiating about the ḥadīt̲h̲s; traveling between countries to hear or be sure of a ḥadīt̲h̲; repeating the ḥadīt̲h̲ he had heard for the first time from his s̲h̲ayk̲h̲; because of a doubt in the narration, the narrator's application to a narrator who has good memory and memory; the narrator sometimes asking his teacher if he had heard from the teachers preceding him; referencing to the Qurʾān in case of conflict.
Bu çalışma; hadis ravilerinin hıfz ve sema' konusunda emin olmak için ne kadar önem sarfettiklerine Peygamberimizin (sav) sünnetini her türlü fazlalıktan eksiklikten ve şüpheden arındırmak için sarfettikleri büyük çabaya ışık tutmaktadır. Onları buna iten birçok etken vardır. Bunların en önemlileri şunlardır; İslam şeriatında peygamber (sav) sünnetinin konumunu tanımaları; Peygamber'den (sav) olduğu şekliyle aktarma çabaları; Müslümanların onu örnek alması onun hükmünü uygulamaları sünnetin içine girecek yanlışlardan veya ravilerden birinde karışıklık meydana gelmesinden korkmaları ve Peygamber'e (sav) gelecek herhangi bir yalandan sakınma hasebiyle ezber yaparak katkıda bulunmaları. Hıfz ve Sema'ın teyit ve tahakkuku için râvîler birçok yol izlemişlerdir. Müzakerede bulunma; bir hadisi işitmek veya ondan emin olmak için ülkeler arası yolculuk yapılması; Şeyhinden ilk defa dinlemiş olduğu hadisi tekrar etmesi; rivayette oluşan bir şüpheden dolayı ravilerin zapt ve hıfzı iyi olan raviye müracaat etmesi; Ravinin bazen hocasına ondan sonraki hocalardan işitip işitmediğini sorması; ihtilaf halinde kitaba müracaat edilmesi bunların başlıcalarını teşkil etmektedir.
جاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على مدى اهتمام رواة الحديث من طبقة التابعين وتابعيهم وتابعي تابعيهم في التثبت من حفظهم وسماعهم وما بذلوه من جهد عظيم في تنزيه السنة النبوية من كل زائدة أو ناقصة أو شائبة، ولهم في هذا بواعث عديدة من أهمها معرفتهم بمكانة السنة النبوية في التشريع الإسلامي، وحرصهم على تبليغها كما صدرت من نبيها بتثبت ودقة في النقل، والمساهمة في حفظها ليتمكن المسلم من التأسي بها والحكم بأحكامها، وخشية من الغفلة أو الاختلاط التي تلحق بأحد رواتها، وتحرزًا من الكذب على النبي صلى الله عليه وسلم، وقاموا باتباع وسائل عدة للتثبت من الحفظ والسماع من أبرزها: المذاكرة، والرحلة حول البلدان لسماع حديث أو التأكد من ضبطه، وتكرار سماع الراوي لحديث بعينه من الشيخ نفسه الذي سمع منه أول مرة، ورجوع بعض الرواة إلى من عرف بضبطه وحفظه المتقن عند الشك في الرواية، وسؤال الراوي أحيانًا شيخه هل سمعه ممن بعده أم لا؟ والرجوع للكتاب في حال الاختلاف.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 8 |
Hadith Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.