Yapılan çalışma günümüzün en önemli kitle iletişim aracı olan sosyal medyanın algı yönetimi
kavramı bağlamında incelenmesini, sosyal medyanın geleneksel kitle iletişim araçlarına kıyasla
algı yönetimi faaliyetlerini yürütebilmek adına daha uygun bir zemin olduğunu ortaya koymayı
ve sosyal medyanın en sorunlu alanlarından bir tanesi olan bilgi düzensizlikleri, dezenformasyon
ve manüpilatif içerikler kapsamında algı yönetimi faaliyetlerine karşı farkındalık yaratarak bu
tarz faaliyetlere karşı terörizm kavramı çerçevesinde çözüm önerilerinin ve yaklaşımlarının
geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın araştırma bölümünde amaçlı örnekleme yöntemi
kullanılarak alanda belirtilen konu kapsamında çalışmaları bulunan ve bu bağlamda hem teorik
hem de pratik bilgiye sahip on altı akademisyen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler
neticesinde elde edilen veriler MAXQDA Analytics Pro 2022 programı yardımıyla tematik
ve içerik analiz yöntemlerine tabii tutulmuştur. Yapılan analizler neticesinde, terörizmle
mücadele kapsamında sosyal medya üzerinden yürütülen algı yönetimi faaliyetlerine karşı
önlemler geliştirilebilmesi ve bu süreç içerisinde sosyal medyanın etkin olarak kullanılabilmesi
amacıyla konu hakkında terörizmle mücadele kapsamında medya faaliyetleri, kamu kurum ve
kuruluşlarının sosyal medya kullanımı, terör örgütlerinin sosyal medya kullanımı ve terörizmle
mücadelede sosyal medya paylaşım sorumluluğu olmak üzere dört ana temaya ulaşılmıştır.
Bu kapsamda sosyal medyanın algı yönetimi ve manipülasyon bağlamında nasıl ve ne şekilde
kullanılması gerektiğine, özellikle terörizmle mücadele yöntemlerinden bir tanesi olan medya
faaliyetleri kapsamında sosyal medyanın nasıl daha etkin bir araç olarak kullanılabileceğine ve
konu hakkında farkındalık yaratılabileceğine dair çözüm önerileri sunulmaktadır.
Araştırma, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Etik Kurulu’na sunulmuş ve kurul tarafından 23 Haziran 2022 tarihinde 2022-3/21 karar numarası ile etik açıdan uygun bulunmuştur.
The study aims to examine social media, which is the most important mass communication
tool of today, in the context of perception management concept, to reveal that social media
is a more suitable ground to carry out perception management activities compared to traditional mass media, and to raise awareness against perception management activities within
the scope of information irregularities, disinformation and manipulative content, which is
one of the most problematic areas of social media, and to develop solutions and approaches
within the framework of the concept of terrorism against such activities. In the research part
of the study, purposeful sampling methods were used and interviews were conducted with
sixteen academics who have studies in the field within the scope of the specified subject and
have both theoretical and practical knowledge in this context. The data obtained as a result
of the interviews were subjected to thematic and content analysis methods with the help of
MAXQDA Analytics Pro 2022 program. As a result of the analysis, in order to develop measures against perception management activities carried out through social media within the
scope of combating terrorism and to use social media effectively in this process, four main
themes were reached: media activities within the scope of combating terrorism, social media
use by public institutions and organizations, social media use by terrorist organizations and
social media sharing responsibility in combating terrorism. In this context, solutions are offered on how and how social media should be used in the context of perception management
and manipulation, how social media can be used as a more effective tool and how awareness
can be raised about the issue, especially within the scope of media activities, which is one of
the methods of combating terrorism.
Perception Management Social Media Terrorism Counter-Terrorism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Güvenlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 15 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |