Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN MOTİVASYONA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 10, 170 - 183, 15.12.2015

Öz

Örgüt kültürü uzun yıllardır üzerinde durulan ve çeşitli değişkenlerle ilişkisi araştırılan bir kavramdır. Motivasyon bu değişkenlerden birisi olmakla birlikte hem organizasyonların başarısı hem de üyelerinin bireysel başarıları için ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada Kırklareli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin benimsedikleri örgüt kültürü ve motivasyonları arasındaki ilişki nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakat ile değerlendirilmeye çalışılmıştır. Öğrencilerin kurumun fiziksel şartlarından dolayı örgüt kültürünü tam olarak benimseyemedikleri ve bu durumun da motivasyonlarını olumsuz etkilediği görülmüştür. Bu durumda, okulun yeni bir kampüse taşınmasından kaynaklı fiziksel sorunlar, ulaşım sorunları, barınma sorunları, yeterli düzeyde sosyal ve kültürel imkanların olmaması ile akademik düzeyde yeterli aktivitelerin olmaması ön plana çıkmaktadır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Alayoğlu, N. ve Doğan, E. A. (2015). "Örgüt Kültürünün Çalışan Motivasyonuna Etkileri: Belediyecilik Sektöründe Bir Uygulama", İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2004). “Sosyal Bilim-lerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı”, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Arıkıl, G. ve Yorgancı, B. (2012). "Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının ve Öğ-rencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları", http://kongre.nigde.edu.tr/ xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2389-30_05_2012-15_25_14.pdf, Erişim Tarihi 10.11.2015.
  • Arlı, E. (2013). "Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Geli-şim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenme-si", Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, Ağustos Sayısı, s. 173-178.
  • Ataman, G. (2002). "İşletme Yönetimi", Türkmen Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Erdem, R., Adıgüzel, O. ve Kaya, A. (2010). "Akademik Personelin Kurumlarına İlişkin Algıladıkları ve Tercih Ettikleri Örgüt Kültürü Tipleri", Erciyes Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 36, Ağustos-Aralık Sayısı, s. 73-88, Kayseri.
  • Eren, E. (2001). "Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi", Beta Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara.
  • Eryılmaz, A. (2013). "Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: Derse Katılmada Öğ-retmenden Beklentiler Ölçeği'nin Geliştirilmesi", Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 25, Mart Sayısı, s. 1-18, Burdur.
  • Gülova, A. A. ve Demirsoy, Ö. (2012). "Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık Arasın-daki İlişki: Hizmet Sektörü Çalışanları Üzerine Ampirik Bir Araştırma", Business and Economics Research Journal, Vol 3, No 3, s. 49-76.
  • Gündoğan, A. (2012). "Öğrencilerin Eğitimde Motivasyon Düzeyleri: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ortaca Meslek Yüksek Okulu Örneği", Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 28, Bahar Sayısı, s. 149-165, Muğla.
  • Hasanoğlu, M. (2004). "Türk Kamu Yönetiminde Örgüt Kültürü ve Önemi", Sayış-tay Dergisi, Sayı 52, s. 43-60.
  • Jones, G. (1998). "Organizational Theory", Second Edition, Addison-Wesley Pub-lishing Company, USA-New York.
  • Kavi, E. (2007). "Bankacılık ve Özel Finans Kurumlarında Çalışanların Çift S Mo-deli Çerçevesindeki Örgüt Kültürü Algılamalarının Motivasyon Düzeyleri İle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma", Yönetim Bilimleri Dergisi, 5-1, s. 170-193.
  • Kök, S. B. ve Özcan, B. (2012). "Örgüt Kültürünün Oluşumunda Etkili Olan Faktör-ler ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma", Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, s. 113-131.
  • Köse, S., Tetik, S. ve Ercan, C. (2001). "Örgüt Kültürünü Oluşturan Faktörler", Yö-netim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi, Cilt 7, Sayı 1, s. 219-242, Manisa.
  • Krippendorff, K. (2004). “Content Analysis: An Introduction To Its Methodology”, Sage Publication, USA-New York.
  • Lapa, T. Y. ve Ardahan, F. (2009). "Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri", Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 20, sayı 4, s.132-144, Ankara.
  • Örücü, E. ve Ayhan, N. (2001). "Örgüt Kültürü (Muğla Üniversitesi Örneği)", Os-mangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 2, s. 87-105, Eskişehir.
  • Örücü, E. ve Kanbur, A. (2008). "Örgütsel-Yönetsel Motivasyon Faktörlerinin Çalı-şanların Performans ve Verimliliğine Etkilerini İncelemeye Yönelik Ampirik Bir Ça-lışma: Hizmet ve Endüstri İşletmesi Örneği", Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Ba-yar Üniversitesi, Cilt 15, Sayı 1, s. 85-97, Manisa.
  • Patterson, M., Warr, P. ve West, M. (2004). "Organizational Climate and Company Productivity: The Role of Employee Affect and Employee Level", Journal of Occupati-onal and Organizational Psychology, Vol 77, No 2, June, s.193- 216.
  • Şahin, İ., Fırat, N. Ş., Zoraloğlu, Y. R. ve Açıkgöz, K. (2009). "Üniversite Öğrencile-rinin Sorunları", e-Journal of New World Sciences Academy, Education Sciences, Vol 4, No 4, s. 1436-1449.
  • Tutar, H., Yılmaz, K. ve Erdönmez, C. (2006). "İşletme Becerileri Grup Çalışması", Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Seçkin Yayıncılık, Yedinci Baskı, Ankara.

THE EFFECT OF ORGANIZATION CULTURE ON THE MOTIVATION: A QUALITATIVE STUDY ON THE UNIVERSITY STUDENTS

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 10, 170 - 183, 15.12.2015

Öz

Organization culture is a concept, with which relationship has been researched with several variables and placed emphasize on for years.  Motivation is one of these variables and stands out for both individual success of the members and the organizations. In this study, the relationship between the motivation and organization culture adopted by the students of the Faculty of Economic and Administrative Sciences of the Kırklareli University has been analyzed with the method of semi-structured interview, which is one of the qualitative research methods. It has been observed that students have not fully adopted the organization culture due to the physical conditions of the institution and thus badly affecting their motivations. In this sense, physical problems arising from the moving of the university to a new campus, transportation problems, accommodation problems, insufficient level of social and cultural facilities and insufficient number of activities at academic level have stood out.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Alayoğlu, N. ve Doğan, E. A. (2015). "Örgüt Kültürünün Çalışan Motivasyonuna Etkileri: Belediyecilik Sektöründe Bir Uygulama", İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Tartışma Metinleri, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2004). “Sosyal Bilim-lerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı”, Sakarya Kitabevi, Sakarya.
  • Arıkıl, G. ve Yorgancı, B. (2012). "Öğretmenlerin, Öğretmen Adaylarının ve Öğ-rencilerin Motivasyonu Algılama Farklılıkları", http://kongre.nigde.edu.tr/ xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2389-30_05_2012-15_25_14.pdf, Erişim Tarihi 10.11.2015.
  • Arlı, E. (2013). "Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Geli-şim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenme-si", Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, Ağustos Sayısı, s. 173-178.
  • Ataman, G. (2002). "İşletme Yönetimi", Türkmen Kitabevi, 2. Baskı, İstanbul.
  • Erdem, R., Adıgüzel, O. ve Kaya, A. (2010). "Akademik Personelin Kurumlarına İlişkin Algıladıkları ve Tercih Ettikleri Örgüt Kültürü Tipleri", Erciyes Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 36, Ağustos-Aralık Sayısı, s. 73-88, Kayseri.
  • Eren, E. (2001). "Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi", Beta Basım Yayım ve Dağıtım, Ankara.
  • Eryılmaz, A. (2013). "Okulda Motivasyon ve Amotivasyon: Derse Katılmada Öğ-retmenden Beklentiler Ölçeği'nin Geliştirilmesi", Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 13, Sayı 25, Mart Sayısı, s. 1-18, Burdur.
  • Gülova, A. A. ve Demirsoy, Ö. (2012). "Örgüt Kültürü ve Örgütsel Bağlılık Arasın-daki İlişki: Hizmet Sektörü Çalışanları Üzerine Ampirik Bir Araştırma", Business and Economics Research Journal, Vol 3, No 3, s. 49-76.
  • Gündoğan, A. (2012). "Öğrencilerin Eğitimde Motivasyon Düzeyleri: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Ortaca Meslek Yüksek Okulu Örneği", Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 28, Bahar Sayısı, s. 149-165, Muğla.
  • Hasanoğlu, M. (2004). "Türk Kamu Yönetiminde Örgüt Kültürü ve Önemi", Sayış-tay Dergisi, Sayı 52, s. 43-60.
  • Jones, G. (1998). "Organizational Theory", Second Edition, Addison-Wesley Pub-lishing Company, USA-New York.
  • Kavi, E. (2007). "Bankacılık ve Özel Finans Kurumlarında Çalışanların Çift S Mo-deli Çerçevesindeki Örgüt Kültürü Algılamalarının Motivasyon Düzeyleri İle İlişkisi Üzerine Bir Araştırma", Yönetim Bilimleri Dergisi, 5-1, s. 170-193.
  • Kök, S. B. ve Özcan, B. (2012). "Örgüt Kültürünün Oluşumunda Etkili Olan Faktör-ler ve Örgütsel Bağlılık İlişkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma", Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, s. 113-131.
  • Köse, S., Tetik, S. ve Ercan, C. (2001). "Örgüt Kültürünü Oluşturan Faktörler", Yö-netim ve Ekonomi Dergisi, Celal Bayar Üniversitesi, Cilt 7, Sayı 1, s. 219-242, Manisa.
  • Krippendorff, K. (2004). “Content Analysis: An Introduction To Its Methodology”, Sage Publication, USA-New York.
  • Lapa, T. Y. ve Ardahan, F. (2009). "Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri", Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi, Cilt 20, sayı 4, s.132-144, Ankara.
  • Örücü, E. ve Ayhan, N. (2001). "Örgüt Kültürü (Muğla Üniversitesi Örneği)", Os-mangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 2, s. 87-105, Eskişehir.
  • Örücü, E. ve Kanbur, A. (2008). "Örgütsel-Yönetsel Motivasyon Faktörlerinin Çalı-şanların Performans ve Verimliliğine Etkilerini İncelemeye Yönelik Ampirik Bir Ça-lışma: Hizmet ve Endüstri İşletmesi Örneği", Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Celal Ba-yar Üniversitesi, Cilt 15, Sayı 1, s. 85-97, Manisa.
  • Patterson, M., Warr, P. ve West, M. (2004). "Organizational Climate and Company Productivity: The Role of Employee Affect and Employee Level", Journal of Occupati-onal and Organizational Psychology, Vol 77, No 2, June, s.193- 216.
  • Şahin, İ., Fırat, N. Ş., Zoraloğlu, Y. R. ve Açıkgöz, K. (2009). "Üniversite Öğrencile-rinin Sorunları", e-Journal of New World Sciences Academy, Education Sciences, Vol 4, No 4, s. 1436-1449.
  • Tutar, H., Yılmaz, K. ve Erdönmez, C. (2006). "İşletme Becerileri Grup Çalışması", Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). “Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri”, Seçkin Yayıncılık, Yedinci Baskı, Ankara.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bora Yenihan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Yenihan, B. (2015). ÖRGÜT KÜLTÜRÜNÜN MOTİVASYONA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 4(10), 170-183.